|
Sida 1 av 6
|
|
|---|---|
|
Drabbades i veckan åter av oljesprut i motorrummet vid -20grader. (e39, 523iA Touring -00) Efter vad jag läst här på forumet är mina slutsatser: 1. Det kan inträffa redan från ca 150mil från oljebyte 2. Oljetyp verkar inte ha betydelse 3. Kan inträffa både vid kortare körningar såväl som vid långkörningar 4. Det är vid ca -20 grader och kallare som de flesta verkar ha fått problemen Vad vi vet mer är att det är inga som helst problem under sommaren. När det är varmt fungerar systemet med oljeavskiljning och rening av oljan. Lösningen är alltså att se till att det på något sätt blir varmare runt de problematiska delarna som kleggar igen. Hur gör man det? Ja man ser till att vinddraget försvinner. 1. Låt den stå på tomgång ett rejält tag då och då när det är kallt för att få upp värmen i motorrummet. 2. Ev. kanske man kan delvis täppa för kallluftsinsläppet under den kallaste tiden för att minska kalldraget. Min erfarenhet av detta: Efter att i veckan ha drabbats men sprut av olja över bl.a. grenrör i höger del av motorn. Gick så långt att den började hacka sig fram och svarade på gasen i stötar då och då. Låssade slangen/plastiga munstycket som fäster mot vv och blåste upp så det inte blev tätt. Vitt klegg var det där och kring oljelocket. Bytte ej olja. Var ju bara typ 250 mil sen oljeservice. Istället lät jag bilen gå på tomgång ett bra tag på helgen innan jag körde en sväng. Lät den stå en halvtimme. Nu slocknade motorlampan men det var fortfarande kraftigare avgaser än normalt och rejäl lukt i kupén. For sen till en GDS-hall och motortvättade. Hela tiden innan det så droppade det olja någonstans ifrån. Efter motortvätten, blev det inte direkt bra. Var fortfarande "kraftiga" avgaser. Körde hem och lät den stå på tomgång ca 1 timme. Fyllde på någon dl olja. Nu fanns inget spår av oljedropp och avgaserna syntes knappt. När jag öppnade huven och kände på slangarna så var de rätt varma. Den ville ha lite kärlek helt enkelt, och det verkar vara värme i detta fall. Kollar jag på oljesteckan nu ser oljan fin ut, typ som ny. Varför byta då? Inget klegg på oljelocket. På måndag blir det avboka tiden på verkstan. Ge bilen rätt förutsättningar så renar och reder den sig själv. | |
|
Tillägg: 5. Inte heller byte till cold climate kit verkar stävja problemet. |
|
|
Hej,ja detta kanske vi också drabbades av idag då det var -23 i morse och frugan skulle åka ca 5km.Då hon kom fram fullkomligt rann det olja under bilen och det såg inget vidare ut i motorrummet heller. Är det slangen till vevhus ventilationen som sitter bredvid oljesticks röret i blocket/tråget som behöver rengöras ? Och hur sitter den fast under insuget ? Var också ett gulaktigt gegg under påfyllnings locket för motorolja. Är ny på forumet men har läst en del och ser att det är stor aktivitet här :-) |
|
|
Tänkte bara ställa en fråga som kanske kan bindas till detta. Om jag startar motorn oavsätt temeperatur så går den lugnt och inga vibberationer, Men om jag öppnar oljelocket så börja motorn vibbrera precis som om den får lite tjuvluft. Kan detta vara ett sätt att Testa om Vevhusventelationen fungera riktigt. Man kan nämligen märka ett lätt undertryck i motorn om man sätter handen för oljelockspåfyllningen. Har ni det också som har problem med vevhusventelation? Eller motorn hämtar tjuvluften någon annanstans genom luften som kommer in genom oljepåfyllningen |
|
|
Gjorde det experimentet för ett tag sedan, ingen förändring på gången vid tomgång om jag lossade locket. FAF |
|
|
vevhusventilationen verkar har gått på många 523or idag. Samma hände med min. Kände att det luktade bränt i kupen och den hade tryckt ut olja från toppen. |
|
|
Hittade det här på en frågesida ang 528-99: "An easy way to check is by removing the oil cap with the engine idling. If there is a strong vaccuum holding the cap down, or the idle dips a lot when you remove the oil cap, then it is indeed this valve" Antar att det beror på att det vid tomgång normalt inte ska finnas någon öppning (ingen större i alla fall) mellan vevhuset/utrymmet uppe i toppen och insuget. FAF |
|
|
FAF förstår inte riktigt den texten du har klippt in. "then it is indeed this valv"? Vad för ventil snackade de om? min gör precis det som texten beskriver men menas det att det är något fel på vevhusventelationen |
|
|
Med valve menas ventilen (egentligen ett membran) som finns i oljeseparatorn nr 1 på bilden: Länk FAF |
|
| Ingen fler än jag som blivit av med problemet genom tomgångskörning? | |
| så om den gör går dåligt på tomgång med oljelocket öppet så är den ventilen sönder altså? | |
|
Bilen SKA gå dåligt eller sämre på tomgång om oljelocket är öppet (samma om oljestickan inte är i botten). Då är det en indikering att vevhusventen är otät. På äldre BMW var detta mer påtagligt och mycket lättare att förstå. Mvh Jonas B. |
|
|
Glömde: Är motorgången helt oförändrad då oljelocket öppnas är vevhusventen igensatt (för det mesta igenkoxad vid oljesticksröret till oljeretur från cyklon/separator,dvs vid dubbelmanteln) Mvh Jonas B. |
|
Sven B |
En stilla undran när det gäller detta problem Varför inte kontruera en ventilation som lätt gå att ta isär vid behov och en värmeslinga i själva slangarna. Som jag förstått problematiken handlar det om kondens i oljan som fryser så att man får en plugg. |
| brynet: precis min logik :) | |
|
Ett het tips skärma av bilen ordentligt som man gjorde förr, funkande på min 530. Vart väsentlig skillnad, de gula försvann och de kändes betydligt varmare uner huvven. |
|
|
Bara för att det luktar bränd olja i coupén och har läkt ut olja. tex från ventilkåpan så behöver det inte vara vevhusventilationen som e kass. Trodde det på min när det hände. Men den var fin. Var ventilkåpspackningen som var torr och gammal. Så jag bytte den och efter det inga problem. |
|
| Sven B: Värmeslingor är precis vad man har infört på senare motorer. Täcka för njurarna verkar vara en bra grej. Jag har drabbats två gånger av frusen vent. Båda gångerna trycktes olja ut via ventilkåpspackningen. Den byter jag inte ut då den verkar vara lagom slapp för att agera säkerhetsventil. Troligen är det väl ventilkåpan som bågnar lite av trycket då den har stor yta. I ventilkåpan (som är av plast) verkar den mesta kondensen fällas ut. Vid längre köldperioder har jag funderat på att lägga en Gullfibermatta på kåpan som kläms fast av huven. | |
|
Får kolla på detta när tempen blir bättre eller låna ett garage.Men jag hällde i olja och körde den hem ca 5km,bilen gick som vanligt och såg inget mer oljeläck när jag kom hem heller. Man kanske borde starta den och kolla om den går sämre när man tar bort oljepåfyllningslocket.Om den gör det kanske det är ganska ok så det kan vänta till sommaren eller vad tror ni ?? Eller pajar membranet i klockan lätt,hmm. |
|
|
Brynet: Hur vet du att den SKA gå dåligt om du öppnar oljelocket? Hade en otrolig tur idag (-16 imorse), efter 1,5 mils körning kände jag en oljelukt i kupen och förstod direkt, bara jag inte blåste ventilkåpspackningen! Som tur var hade slangen som går från ventilkåpan spruckit av trycket och skapat ett hål som gjorde att inte packningen gick. Kunde tack vare detta köra hem utan problem, återstår bara att fixa detta, MEN bilen gick hur bra som helst både på tomgång och på landsväg trots att det är öppet rätt ut från vevhusventilationen=öppna oljelocket. Är det någon som med säkerhet vet var det sätter igen sig, borde ju vara någon av slangarna upp till insuget(eller i själva dosan) ? har någon kollat? FAF |
|
| Går de inte bygga om denna vevhusventilationen till typ en sån där öppen historia me en liten catchtank me filter på | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.