AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
4.049

Sidorutan fryser fast på coupé och cab - lösning?

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Hej.

Jag har en 120d Cab och alla coupéer och cabbar saknar ju som bekant ram runt fönstret i dörrarna. Då har ju dörren den funktionen att rutan sänks 5 mm vid öppning och höjs igen när man stänger. Det är väl för att den skall trycka åt hårdare mot listen antar jag.

Nu när det är vinter och kallt så kan ni ju gissa om den här funktionen kärvar en smula. Fönsterrutan fryser ju fast i listen pga fukt. Ni som har det här problemet; hur har ni löst det? Om ni har köpt något medel och smörjt så var gärna konkreta och tala om vad medlet heter och var ni köpt det.

Kan ni tänka er att jag var på BMW och frågade och fick fråga tre olika personer innan de ens förstod vad jag menade. (Suck nr 1) Det enda svar jag fick var att ställa bilen i varmgarage och det har jag inte tillgång till mitt inne i stan men då tyckte han istället att jag skulle ställa bilen i varmgarage... (suck nummer 2)

Alexander Kjellström
ar
457
argungu
118i -20
Skrapa med ett kreditkort mellan listen nedtill och rutan. Det fungerar.

/Erik
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Bra tips där, det skall jag prova, nästan så jag får lust att gå ut och prova direkt. :) Tack! Fler tips någon?

Alexander Kjellström
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Mitt tips är att köpa avisningsspray på tex. BMW, spraya på sidorutorna längst listen, vänta några sekunder tills isen är borta, och öppna därefter utan problem.
Jag körde 120d 3d som har samma karmlösa sidorrutor hela förra vintern och använde denna metod och hade inga bekymmer alls med fastfrusna rutor

BMW CS #5139
Lägg tunt med glycerin rund gummilisten.

Ne
81
NewUser
E350 CDI 4-matic -11
A3 2.0 tdi -10
Hissa ner rutan ~3 mm innan du parkerar om du inte har kupevärmare att koppla in. Tillräckligt för att inte ha några problem att öppna/stänga dörren men inte så mycket att det kan snöa in. Haft kupevärmare både hemma och på jobbet men då jag behövt stå utan har det fungerat utmärkt. Efter ~10 min är bilen varm och man kan hissa upp rutan sista biten.
ar
457
argungu
118i -20
Metoden att hissa ner rutan ~3 mm har jag inte fått att funka. Även om jag bara trycker helt kort på fönsterhissknappen åker rutan ner så att det blir en glipa på flera millimeter. Vill inte riskera att få en snöhög på sätet!

/Erik
Ne
81
NewUser
E350 CDI 4-matic -11
A3 2.0 tdi -10
Märkligt, för mig gick det utmärkt att 'dutta' på knappen, borde inte skilja mellan olika modeller (hade 3-serie coupe). Men fanns ju gott om andra bra tips i den här och andra liknande trådar så hoppas det ordnar sig ändå. Riktigt drygt när dörren inte vill gå igen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.