AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
7.358

Defa DVS90 eller Cargard T70C?

Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Har precis köpt en ny bil och tyvärr fanns det inget originallarm monterat. Nu verkar det dock som att en eftermontering av larm kan bli i princip lika bra som BMWs egna då det kan styras med originalfjärrkontrollen till bilens lås. Frågan är då vad man skall satsa på - ett Defa DVS90 eller ett Cargard T70C?

Har haft ett eftermonterat Cargard i förra bilen som funkat klockrent. Dock verkar det som att Defa bestämt sig för att lägga ned varumärket Cargard. Innebär det här fördel DVS90? Är ute efter de vanliga funktionerna såsom larmad huv, dörrar och baklucka samt glaskross och lutningssensor. Eventuellt öppen för sms avisering vid larmning om det inte kostar skjortan. Men det är mer nice-to-have snarare än need-to-have.

Tacksam för era erfarenheter och rekommendationer!

Cliff Barnes
fz
119
fzmoto
Z3 1,9 1997
320iA Touring 2007
Köpte också en bil utan originallarm, vilket kanske inte gör något, eftersom tjyvarna snabbt listar ut hur man fimpar originallarmet.

Satte in DVS90 för två månader sedan. Kompletterade med nivådetektor.

Har fungerat bra så här långt. Det enda som hänt är att några hejdundrande hagelskurar har fått igång glaskrossensorn.

Calle

th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Ser till att inte ha Larm i mina bilar för vem bryr sig om ett billarm som tjuter
Vad stoppar det ?
Inte killen som är hög som en giraff och skall sno dina glasögon
Ej heller den som verkligen vet vad han gör för vill han ha just din bil tar han den ändå
Vad fixar då larmet ca95% fel larm som alla bara stör sig på
Trist utveckling
Ha deT
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
Håller med dig thom525...

Det enda ett billarm stoppar/fixar är en något förhöjd försäkringspremie samt ev.problem med att få ersättning för det du förlorat/fått förstört vid skadetillfället.

Det enda billarmet egentligen gör är att det bevisar för försäkringsbolaget är att du som bilägare försökt att försvåra för tjuven, inget annat egentligen.

Cyniskt kanske, men jag tror det är en del av sanningen.

/U.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Nu var det ju inte larm eller icke larm som denna tråd handlade om utan Carguard eller Defa !!
Vilket du väljer har väl mindre betydelse då bägge två är kvalitetslarm.
Ett eftermonterat larm är att du har betydligt större chans att slippa ifrån de plundrarligor som rensar bilen på Airbags navi mm. Originallarmen tar man sig ljudlöst förbi oavsett om det är MB/VAG/BMW pga att alla är lika.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Hasso du har klart rätt i vad du säger men det var mest en reflektion om larm
Skall man ha larm skall man nog se till att ha det med sms funktion för det är nog bara du som bryr dig om att de gör inbrott i din bil
Tråkigt nog !!

Ha deT
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Lite OT kanske men jag hade nog satsat på en spårsändare istället. Jag satte in ett RedKnows SBX-3 i min båt för några år sedan och det tar ju larmandet till en helt ny nivå. Finns en hel drös med funktioner, nån öppnar dörren så får jag ett sms med position, fart vid förflyttning, larmorsak osv. Samma om nån flyttar på båten, varje gång jag larmar så upprättar man ett sk. geofence. Dvs. en radie, bestämd av mig, ett elektronisk staket kan man säga, flyttas båten utanför det så får jag sms. Jag kan ringa upp båten och lyssna vad som händer via en mikrofon. Plus att man kan koppla en mängd olika givare till NO/NC-plintar på sändaren. Klipper nån kablarna till batteriet så får jag sms om detta samtidigt som sändaren går över till det inbyggda batteriet.

Själv har jag resonerat lite som thom525. När larmet går i min båt så är det jag och 2 personer till som får vetskap om detta. Tjuven märker ingenting då jag har valt bort siren som talar om "hallå, det är larmat, slå sönder sirenen och följ kabeln så kan du slå ut larmet på 2 minuter". Istället kan jag välja vilka åtgärder jag vill vidta, samtidigt som tjuven inte upplever nån stress vilket ger mig extra tid för åtgärd.
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
Tack för ett informativt inlägg Tomas, trots att du inte tog upp Cargard eller Defa.

Kanske var det för att det var lite OT...

/U.
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Såg att tråden vaknat till liv igen så jag kan ju ge lite uppdatering; det blev ett Cargard T70C larm som än så länge har fungerat klanderfritt. Inget falsklarm än så länge.

Vad gäller diskussionen om man behöver larm eller inte så vågar jag påstå att det skall rätt mycket till innan en pundare plockar av fyra fälgar ute på gatan om bilen har nivåsensor.
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
Trevligt att du är nöjd och att larmet funkar som förväntat hittills!

Häromkvällen bytte jag från odubbade till dubbade vinterdäck på min bil ackompanjerad tio meter bort på parkeringen av en bil som stod och tjöt och blinkade till och från.

Ingen verkade bry sig fastän jag stod synligt och plockade av mina fyra hjul i lugn och ro.
Kunde tro att polisen eller någon annan skulle komma och knacka mig på axeln och ifrågasätta vad jag höll på med på kvällskvisten, meeen icke.

...mörkt var det och någon pundare är jag inte...

/U.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.