|
|
|
|---|---|
|
Hej! För att göra en lång historia kort. Jag har haft bilen ståendes ute i 4 dagar utan att ha använt den, det har varit rätt kallt ute under denna period -20 grader. Jag skulle köra till jobbet och körde igång bilen (kallstart) den kicka igång som vanligt, men stannade sedan efter 5 sekunder. Jag försökte starta bilen igen efter att den stannat men den startmotorn bara gick runt fick inte den där gnistan, sen började bateriet bli dåligt. Så jag avbröt här och knallade till jobbet. Senare samma dag. Min första tanke var ispropp, så jag hälde i 0.5 liter K-sprit i tanken (hade 30liter bensin i tanken) samt att jag satte i motorvärmare och kupevärmare. Den fick stå över natten, men den vill fortfarande inte starta. Har kört med kupe värmare riktad mot motorblocket i 1h + motorvärmaren i i (18h). Känner man med handen på motorn är den varm. Startmotorn går runt men bilen vill inte tända till känns det som? Jag har testat med reserv nycklarna också. Efter att jag har harvat på ett tag så kan man känna bensinlukt, har testat ge gas och samtidigt harva, men den vill inte hosta (tända till). Jag tänkte uppsöka verkstad till veckan, men jag skulle gärna vilja kolla med er först ifall ni vet vad som kan vara galet? Sur bil? Eller har något gått sönder då jag kallstarta den? Tacksam för svar! | |
| Har samma fel på min, men får den stå i garaget över natten så startar den direkt! Misstänkte vatten i soppatanken men har pytsat i en rejäl skvätt varje gång jag tankar men problemet kvarstår! Har du löst problemet? | |
| Stannade den av sig själv efter 5 sek? Kortkörning, mindre än en minut, brukar M52:or o även M54:or vara kinkiga med då ventillyftarna blir överfyllda. Då stänger inte ventilerna riktigt och motorn går runt kompressionslöst. Medicinen brukar vara att ta ur säkringen till bränslepumpen och nöta på starten ett bra tag.(max 20-25 sek. o låt startmotorn kallna lite emellan) Men det kräver ett bra batteri eller en tillkopplad starthjälp. | |
| Inga problem med lyftarna för mig, ska låta en verkstad kolla upp ev.felkoder nu till veckan. | |
| Ang. vatten o isproppar så är K-sprit idag en onödig investering om man tankar 95 okt. Den innehåller redan 5% etanol, vilket jag har hört att man ska dosera upp till 10%. Felkodsläsning låter som en bra idé. | |
| Hade den på diagnos idag, en liten felkod från luftmassamätaren, så nästa gång den inte startar sa de att jag skulle koppla ur den, och startar den då är mysteriet löst. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.