|
|
|
|---|---|
|
Hej hej. Har kikat i menyerna på min bil (335dT ´07) och bromsvätskan skall bytas nu i mars. Frågat efter pris på Bilia, Wölkes, Göteborgs Bilservice och Bj bilservice. De tre första aktörerna skulle ha ca 700:- för bytet. Men när ja pratade med en kille på Bj, så sa han att dom skulle ha 1500:- för det. Jag tyckte ju att det lät lite dyrt så jag frågade varför det var så dyrt. Jag fick då till svar att det tar lång tid att byta bromsvätskan på dessa, för man måste gå in med datorn och lufta en massa olika ventiler runt om i bilen som har med DSC:n att göra. Jag har en vaccuumsug hemma som är för att lufta bromsar etc. Biltemas variant som man sätter på luftnippeln på bromsoket. Borde inte denna duga alldeles ypperligt till att byta bromsvätskan? Om man suger på varje bromsok och ser till att alltid ha bra med vätska i bromsvätskebehållaren? Verkar väldigt lustigt att man skulle behöva någon dator för denna servicepunkt... //Anders. | |
| Eftersom det är en såpass ny bil tycker jag att du ska lämna in bilen så du får en stämpel i serviceboken. | |
| För övrigt tycker jag 700kr inte är så värst mycket. | |
|
Ne det är inte sp mycke me 700 för ett byte, men vad jag ställer mig frågandes till, är varför Bj's tar det dubbla för ett bromsvätskebyte, och att de andra ställena inte säger nått om att man måste använda dator?! Så huvudfrågan är väl mer, behövs det verkligen en dator för att lufta bromsarna?! |
|
Roffa1 |
Vid den senaste servicen byttes bromsvätskan på min E90. Inga datorer användes, istället så satte mekanikern systemet under tryck och tömde det till sista droppen. Sedan fyllde han på med flera liter av orig bromsolja. Det hela gick mkt smidigt, tog max 15 min. (inte minsta spill) Borde ej kosta över 1000:- |
|
Vart gjorde du det bytet? På BMW? Pratade me en kompis som hade lämnat in sin nyare Volvo på Bilia. Dom hade kopplat på sig med något som typ öppnade upp och styrde ABS enheten så all vätska byttes... |
|
Roffa1 |
Bromsoljebytet utfördes av AutoPartner som är en auktoriserad BMW verkstad. |
| 700 kr för bromsvätskebyte låter billigt. Ska lämna in GTI:n nästa veckan och går på 1600 kr. Är främst intresserad av stämpeln. | |
| Göteborgs bilservice är det han i Partille? | |
| Japp. | |
| Hur kan man betala 1600 kr för en stämpel? Jag kör en M5a och kör ganska hårt ibland men har inte märkt av att min bromsvätska är dålig. När den börjar koka, då byter jag bromsvätska. Men alla är vi olika... | |
|
Jag instämmer delvis där... 1600 för en stämpel e väl iof rätt billigt om man kryssar i övriga jobb själv. :P men 1600:- för ett bromsvätskebyte är på tok för mycke. Jag har inte bytt vätska på någon av mina bilar hittills, men så hat ja aldrig ägt en bil så länge att d skulle behövas bytas heller. :) men att köra med vätskan tills den börjat koka känns lite väl overkill. |
|
Roffa1 |
Man byter bromsvätskan pga att den absorberar vatten, detta gör att bromssystemet rostar/korroderar inifrån. Vet dock ej om det är nödvändigt att byta b-vätskan vartannat år? Min gamla vinterbil har fortfarande samma bromsolja som den en gång fick påfylld från fabriken. Fungerar kanonbra. |
| Ringde och frågade Wölkes hur dom gör när dom byter (Aukt. BMW) och dom har en hyudralisk mackapär dom kopplar in som gör själva bytet. Men han sa också att någon dator som öppnar ventiler använder dom inte, och hade han inte hört talas om. Dom tar ca 645:- för ett sådant byte. | |
|
Konstigt att datorn inte används då det står i BMW TIS att den SKA användas annars byts inte vätskan i hydraulenheten. Nu är det ju säkert så att man utan dator kan byta 90% av vätskan och det funkar bra ändå, särskilt om man ser till att motionera ABS och DSC under vintern så att vätskan får flöda i ventilpaket och hydraulpump. |
|
|
Göteborgs Bilservice kopplar upp datorn vid vätskebytet - ABS-pumpen måste vara med i matchen, annars blir det fel. Jag lämnar in min E39 nu den 12:e efter att flera ggr själv försökt få ut all luft på "det vanliga sättet". Värt varenda öre... /Magnus, BMW CS # 07317 Mina bilar: Länk |
|
| Hm, det kan vara så att det står i TIS att datorn endast behövs för luftningen efter reparation av bromssystemet. | |
|
Jag tror att det är så som du skriver marin849. Det är väl först när man fått luft i systemet genom att man bytt någon mer ingående del som det behövs luftas med dator. Byter man bara ett bromsok så skall det ju inte behövas luftas hela vägen upp till någon abs eller dsc enhet. Och antagligen heller inte när man bara byter vätskan för då pressar man in ny vätska som ersätter den gamla, alltså ingen luft entrar systemet. Men det hade vart kul att ha ett bra program på laptopen som man kan göra såna saker me... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.