AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
5.410

BMW F10/F11 kabelfärg för 12V spänning vid "tändning till"

Visa användare
81
Massse
523iM -07
M5 E28 CSL -87
735iA -83
850Ci -93
Skall installera min separata navigator och aktiva mobilhållare i min nya F10 och behöver veta vilken kabel (under rattpanelen) som är spänningssatt från det att man aktiverar tändningen och under motordrift, för att bli inaktiv vid frånslag/dörrlåsning.

"Nytt" på F10/F11 gentemot gamla E60/E61 är att cigarett/12V uttagen är permanent spänningsatta och ej bryts av tändningen, dessa gick ju då använda i just de modellerna, men ej i F10.

Någon som gjort liknande installation på sin bil och kan komma med tips?

Hade ju tänkt göra detta under helgen men BMW Verkstaden har ju stängt till måndag...

Mats Kinnby

Team Kinnby Motorsport
- E28 in race since 2002 -
www.kinnby.com
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Inte var cigguttaget i vår E61 permanent spänningssatt. Uttaget blev spänningslöst då bilen gick ned i viloläge.

Visa användare
81
Massse
523iM -07
M5 E28 CSL -87
735iA -83
850Ci -93
Precis det jag poängterade i min fråga, i E60/E61 är det inte spänningsatt permanent, därför kunde man använda den kabeln till mina syften i de bilarna, men inte i F10 eftersom det ÄR permanent i denna.

Så ni som har färgförslag på kabeln jag söker och har gjort liknande operation, får gärna komma med inlägg.

Mats Kinnby

Team Kinnby Motorsport
www.kinnby.com
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Slarvigt läst av mig! Men är verkligen de uttagen permanent spänningssatta i F10? Jag har svårt att tro det, nästa så jag vill gå ut ock testa!

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Enligt andra så är inte uttaget konstant spänningssatt: Länk

Visa användare
81
Massse
523iM -07
M5 E28 CSL -87
735iA -83
850Ci -93
Gick ut och kollade efter 15 minuter och då var det avstängt, men det är ändå för länge för mitt ändamål.
Eftersom det är kopplat till bl.a navigatorn var det i förra bilen (E60) bekvämt när navin stängde ner när man stängde av bilen. Att ha navin lysandes i 15 minuter efter man parkerat påkallar onödig uppmärksamhet.

Söker därför fortfarande efter en kopplingspunkt som endast är "live" då tändning är till.

Svar på just detta uppskattas.

Mats Kinnby

Team Kinnby Motorsport
www.kinnby.com
Troligen har inte BMW bytt färgschema på kablaget, och då söker du efter vit/lila kabel som finns runt om i bilen. Denna får spänning i första nyckelläget (R-läget). Vill du hellre ha spänning först när tändningen är till (KL15) så brukar det finnas grön eller grön/svart kabel i regionen runt tändningslåset.

FP
Visa användare
81
Massse
523iM -07
M5 E28 CSL -87
735iA -83
850Ci -93
Har nu kopplat in navi och telefonladdare i bilen.
Bakom handskfacket sitter en säkringscentral, genom att demontera botten på handskfacket och ta bort sidopanelen på mittkonsolen får man åtkomst till detta underifrån.
Använd spänning på säkring 48 (5A). Själv tog jag bort den säkring som sitter där och flyttade ut den i en extern säkringshållare där jag kunde koppla på mig ytterligare aparatur.

Denna säkring blir spänningsförande vid manövrering av "Start/stopp" knappen, och håller sig spänningsatt tills man åter trycker av motorn, ingen frånslagsfördröjning eller liknande.

Kan varmt rekomendera detta som spänningskälla för liknande inkoppling.

Mats Kinnby

Team Kinnby Motorsport
www.kinnby.com
m3
23
m3e46
F36 Gran Coupe xDrive 2016
@Massse

Du har inte lust att sätta ihop en liten guide mer detaljerat hur du gick tillväga, framförallt demonteringen av sidopanel på mittkonsol och botten på handskfacket.

Du har inte någon bra länk till DIY-information för F10? Typ demontering av dörrsidor och klädsel m.m.? Ha det!

Visa användare
81
Massse
523iM -07
M5 E28 CSL -87
735iA -83
850Ci -93
Det är inte så svårt meddemonteringen.

Underdelen av handskfacket sitter med två torx skruvar.
Sidopanelen på mittkonsolen sitter med en torx skruv längs ner i fotutrymmet, efter att den är utskruvad drar man den rakt ut tills den snäpper loss, och sedan skjuter man sidopanelen framåt i bilens färdriktning så lossar de hakar som sitter bakom mitten och slutet på den.

Detta är ju den enkla biten, den svår börjar när man ska koppla in sig, för det är trångt vill jag lova.

I botten av handskfackets högra sida finns en lucka man öppnar för mer översikt.

Mats Kinnby

Team Kinnby Motorsport
www.kinnby.com
m3
23
m3e46
F36 Gran Coupe xDrive 2016
@Massse,

Bockar och bugar för beskrivningen! Du har inte koll på om det är möjligt att montera en eftermarknads-CD i DIN-format i F10 (du verkar ju ha kikat in under panelerna menar jag he he)?

"...there are only 10 kinds of people...those who understand binary and those who don't..."
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Hmm, har en E61 (2010) som jag försöker få loss "locket" (stort) under handskfacket för att komma åt cigg-uttaget som sitter med en egen liten lucka.

Har lossat tre Philipsskruvar (inte två torx, så är det på min E90:a) och har identifierat en hake upp mot handskfackets lucka. Ser ut att vara en till. Dessutom lossat en Philips nere vid mittkonsollen (vid fötterna) men jag får inte loss luckan och vill inte ta i mer än jag gör. Måste ha missat något.

Några tips? Beskrivningen ovan verkar inte stämma med E61.
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Det är del nummer 4 i diagrammet nedan som jag försöker få loss:

Länk
Visa användare
81
Massse
523iM -07
M5 E28 CSL -87
735iA -83
850Ci -93
Läs gärna rubriken på tråden, det står F10/F11, och det innefattar inte gamla 5-serie modellen E61.

Tror du får söka mer på modellen i fråga eller eventuellt öppna en tråd i ämnet. Det är säkert ganska enkelt när du väl ser hur det sitter ihop, du skall ALDRIG bruka våld, allt sitter ihop ganska genialiskt och smidigt, det gäller bara att luska ut hur...

Lycka till!

Mvh

Mats Kinnby

Team Kinnby Motorsport
www.kinnby.com
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.