|
|
|
|---|---|
|
Ni vet hur det är: man tittar på billiga nya småbilar men fastnar för ngt helt annat ist :-) Jag behöver en bensinsnål bil då jag pendlar 8-10 mil om dagen. Därför är det också bra om bilen bjuder komfort. Vi har barn, så lastutrymme är bra för de få tillfällen då det ska åkas. Hittade den här bilen: Länk Svensksåld 318 iT, fullservad och med bl a sportstolar. Gått drygt 10.000 mil, har det mesta jsg behöver... -vad drar enligt er erfarenhet denna bil om man mest (85%) kör motorväg i lagligt tempo? - finns det fallgropar att tänka på? - visst har BMW 12 års rostskyddsgaranti från 2004? - någon vital utr.detalj som enligt er saknas? Tacksam för era synpunkter! /mvh I rather have a bottle in front of me - than a frontal lobotomy! | |
|
Hmm, tydligen 2003:a enligt vv, ska besiktigas, 10 ägare... Nja... Känns väl lite sådär, eller? I rather have a bottle in front of me - than a frontal lobotomy! |
|
|
Jag skulle inte hänga upp mig på ägarantalet i detta fallet. Det är ju ingen samlarbil. T ex min E39 -99 hade haft 14 ägare men gick klockrent det året jag hade den. Är den uttagen under 2003 eller 2004? Det är första datumet i trafik som bestämmer garantin. Däremot 104' känns rätt saftigt. Eftersom du kör långa sträckor skulle jag tittat på en 320D också. |
|
|
Bilen ser fin ut men 104 tusen tycker jag är lite förmycket. Dessutom, att du ska åka 10 mil om dan, e det då inte bättre att titta på dislar oxå? Går det inte med våld så går det med mer våld och går det sönder var det trasigt från början. |
|
| Vi är mycket nöjd med vår 318iT -03. Går billigt och förvånansvärt bra. Mycket bättre än vår 318i -99. Vår drar 0,7-0,8 l/mil blandad körning. Landsvägskörning i lagligt tempo borde den komma ner strax under 0,7 l/mil | |
|
Vid högre fart upplever jag skillnaden mellan stor och liten motor som liten, en större motor behöver man inte pressa så hårt och de har högre utväxling med. Kort och gott, 330in har jag kört 20mil av landsväg/motorväg (Mest det senaste) och den slutade på 0.73L/milen och det var ingen ecodriving. Med stadskörning och kortare sträckor dricker den (strax under, ibland) 0.9, jag tror det motsvarar blandad körning hyggligt. Och då har den en körglädje och omkörningspotential man inte riktigt kan föreställa sig bakom ratten på en 318i. Är det ekonomi du är ute efter tror jag däremot det är en diesel du skall titta efter. Räknar du på det kommer du se att du snabbt kör in skatten och börjar spara pengar, trots det är även en 320d en piggare/starkare bil än 318i. Och struntar du i detta och vill ha en bensindriven istället, ta steget fullt ut! :) //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
|
Tack för bra input! Den var i trafik 2003 :-(. Den var mycket välhållen i övrigt.. Diesel ja, men skatten har ju dribblats runt en del, skulle gärna ta en 318D om inte årsskatten bli typ 5000:-... Det komiska är att den dagen tittade jag på Seat Ibiza kombin (okej golfklass), Audi A1(för liten, lite bjäfsig) A3, (bättre, men bizarrt dyra tillval), Skoda fabia (bilen bil), Fabia RS DSG (jatack! Men 200 loppor?), Suzuki (den nya mellanklassaren med det outtalbara namnet), Nya Swift (vart tog bagageutrymmet vägen?), "Chevrolet" spark (1.2:an var kul att köra i stan, inte den bästa komforten dock) samt nya Astran (nja...)... Och blev mest sugen på BMW:n... Bra betyg åt en 7 år gammal modell... :-) I rather have a bottle in front of me - than a frontal lobotomy! |
|
|
Årsskatten på en 320d E90-06 är 3000:- och för en lika gammal 320i E90 drygt 1500:-, du pendlar drygt 10mil om dagen. Alltså 2000mil/år lågt räknat? På pappret skiljer 2dl/milen på pappret blandad körning, alltså ca 3kr/mil i bränsle. Du kör alltså igen skillnaden i skatt på 500mil, som mest! Skillnaden i förbrukning blir troligen mycket större i högre farter, alltså blir antalet mil att köra innan du sparar pengar bara mindre... Och en E90, nu testade jag att räkna på den, får du för under 150.000:- och jag antog att det var aktuellt med tanke på övriga bilar du tittat på. :) //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
|
Tack, Bjersér! Jag har tittat runt på mindre 3-serien dieslar för runt 100-150" nu, det är helt klart intressant med diesel också. Kör ca 2500/året i nuläget, det som gör det svårt är de vanliga avvägningarna mellan att köpa ny småbil jmfrt med BMW, exv: Ny billig kontra äldre Garantier kontra garantilöst (dieselpumpar, partikelfilter...) Stor vs liten värdeminskning Komfort vs talibanspec. Tvång att serva på firma vs serva en del själv Etc... Egentligen skulle jag vilja sätta körglädjen överst, men man är ju inte ensam i familjen. Däremot kommer jag inte dimensionera bilen efter worst-case scenario längre, åker 90% ensam i en jättebil nu... Inte så lyckat bortsett från den passiva säkerheten... I rather have a bottle in front of me - than a frontal lobotomy! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.