|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hur ofta tvättar ni bilen under vintern? Jag handtvättar min varannan vecka, tar 1 timme typ, men jäklar vad fin den blir :) Lite trist att den blir lika skitig på 3-4 dagar, men känslan av att köra runt i nytvättade bilen slår allt :D Och aldrig maskintvätt, har en gratis tvätthall i huset jag bor i :) | |
|
Det blir inte så ofta under vintern då jag inte har tillgång till något bra ställe att vara på. Men jäklar vad fint det är med en nytvättat bil på vintern. Känns som om den blänker ännu mer under den årstiden. |
|
| Varje vecka, klarar inte av att se bilen så skitig längre tid än så. | |
| Minst en gång i veckan med en bra avfettning och ett fint schampoo så håller man bilen ren och fräsh hela vintern. | |
|
Hur/var torkar ni bilen? Mina bilar har en förmåga att frysa ihop totalt om jag tvättar dem vintertid så jag har börjat skita i det. ------- //Lövet |
|
|
1-2 ggr per vecka. Är tacksamt innehavare av plats i garage som har tvättplatta.. Torkar lister väldigt noga och ser till att de är välsmorda så brukar igen frysningen klara sig. Samt att bilen får stå varmt över natten när den tvättats. |
|
|
Snabbtvätt 1 gång i veckan. Har garage där den får torka. Torkar inte eller smörjer lister har inte haft några problem med det. |
|
|
Är ledig flera dagar i veckan (mer än normalt 2) och har varmgarage så det blir i alla fall en gång i veckan. |
|
| Försöker tvätta en gång i veckan men bara om det är mildare än -5 under helgen, annars får det vara... Alltid skönt att köra med ren bil kalla, torra vinterdagar. Högtryck, avfettningsmedel sen svamp & schampoo.., därefter låta den stå med öppna dörrar ett tag...:) | |
|
Jag brukar tvätta 1 gång varannan vecka ungefär under vinterhalvåret. har möjlighet att tvätta på jobbet så hade egentligen kunnat tvätta oftare men eftersom jag sällan kör i salt så tycker jag att det är fullt tillräckligt. Har heller inga problem med igenfrusna dörrar eller dylikt då jag torkar ordentligt samt låter bilen stå och torka över natten. |
|
| Här uppe i norr (Luleå) tvättar vi bilen i oktober när det fryser till, sen är den lika ren fram till april då det blir plusgrader igen! | |
| lars316>>>Har hört att bilar i södra Sverige förstör av saltet medan uppe i norr sandar de så jäkla mycket att bilarna blästras sönder. Kan det finnas någon som helst sanning i det uttalandet? | |
|
I sthlm t ex blir bilen snabbt förstörd. En minut på Essingeleden så är bilen helt totalt nerskitad. I norr brukar bilarna vara i nyskick :) |
|
| melzen:Det stämmer nog.. Här hos oss använder dom stenkross som halkbekämpning, vilket är oerhört agressivt mot både lack,vindruta samt strålkastarglas. Bilen blir ganska fort blästrad i fronten och på andra utsatta ytor, ser ganska trist ut redan efter ett par tre tusen mil. Men vi slipper iallafall det mesta av salt/rostproblemet! Min nuvarande bil köpte jag i Kristianstad, ser fortfarande ut som ny (närapå)! | |
|
Bor också i Luleå och jag tycker att vi har haft en perfekt vinter ur bilvårdssynpunkt. Kallt och kärvt så det har inte saltats på vägarna och sand har jag bara stött på nån enstaka gång. nackdelen med kylan är väl att man är orolig för frusen vevhusventilation varenda gång man startar bilen i -25/-30... |
|
| En blästrad bil från norr brukar ju ganska snart bli uppäten av rost om den hamnar söderöver. Men det är härligt att se gamla fina Volvo 140:s utan större rostangrepp där uppe... Sen hur många stötdämparbyten de haft istället vet man ju inte...:) | |
deamon |
minst 2 gånger i veckan |
|
En gång i veckan i alla fall för att få bort salt och skit som finns på västkusten. Torkar gör jag överallt. Börjar såklart med lacket på utsidan för att sedan med annat semskin ta dörrarna runt om, trösklarna, bagageluckans insida, ja där vatten samlas i öppningar. Har jag tid över så drar jag med en vanlig trasa över motorrummet också. Brukar avsluta hela tvättandet innan hemgång med att spraya Sonax "snabb vax" efter att all torkning är klar. Tycker den ger bättre resultat med torr lack än med våt för det lämnar så mycket spår efter sig. Då behåller man lite av vax effekten också under vintern och bilen skiner som fasen i 2-3 dagar innan den ser förjävlig ut igen "Riktiga män kör diesel" |
|
| Jag försöker tvätta bilen så ofta det går vintertid, dvs sällan. Har dock haft 2+ idag så flitens lampa lyste minsann en stund på eftermiddagen. Senaste månaderna har det blivit tvätt varje gång det inte varit minusgrader. | |
| Vad smörjer ni in listerna med? Jag har hört att silikonbaserade medel torkar ut listerna tillslut. | |
|
Har provat flera listinsmörjningsmedel som varit totalt värdelöst Har även provat olja som fungerat bättre Vinylglans har jag använt med gott resultat även på lister faktiskt |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.