AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
5.864

Dyrt att äga Z3?

Tjenare, jag och farsan går med funderingar på att införskaffa en Z3 nu till sommaren. Nu undrar vi om det är dyrt att äga en, alltså, dyra reparationer, går den sönder lätt etc? Vi siktar på att köpa en som har gått drygt 10 000 mil.

Tack så mycket.
re
119
rensvind
BMW z3m 1998
Av ren vänlighet så drar jag det jag fick reda på inför mitt köp av z3 - min bekantskap med z3 än så länge bara är 1 år gammal, - så tror jag att utöver det vanliga med gamla bilar, så bör du kolla sådant som: Diffklumpsupphängning bakvagn. Lyft mattan bak och kolla de tvärsgående svetspunkterna. Om ngn gett sig så måste det åtgärdas och det är inte gratis. (men å andra sidan bra prutmån på bilen då,).

kolla AC. De ska väl användas regelbundet för att inte gå sönder och det är inte säkert de gjort det på exempelvis en roadster. Du kanske inte bryr dig, men det gör förmodligen nästa ägare efter dig.

Kolla service-bok. Speciellt på M-bilarna. De bilarna kan man ju räkna med ha körts hårt, och då är korrekt service A och O för det blir lätt dyrt annars.
Tack för infon. Är servicen mycket dyrare på en Z3 än på en "normal" bil? Hur funkar det att köra med sufletten på vintern om man nu skulle vilja det. Slits den mycket av att köras med i dåligt väder eller?
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Rensvind, man ser alltså bakvagnen ovanifrån, från bagageutrymmet?
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag har haft min Z3 i snart 12 år och har på den tiden endast bytt några glödlampor och en backljuskontakt utöver vanlig service under den tiden. Bilen har visserligen bara gått drygt 5400 mil, men det ger ändå lite perspektiv på saker och ting.

/Masten
Visa användare
887
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Troff
inte skulle jag tänka mig att köra med en Z3 roadster på vintern, en sämre bil under den årstiden får man väl leta efter, trång, litet utrymme med vinterkläder, obekvämt in och ur med taket uppe suffletten tar stryk med en kostnad längre fram för byte och bilen är inte galvad så du förstår vad det innebär,
Själv trivs jag inte i bilen med suffletten uppe, men det är ju en underbar bil att ha till hobby och då givetvis med taket nedfällt, jag fäller taket på våren och upp till avställningen på hösten , däremellan endast vid överraskande väder och det har inte varit många gånger under mina år med Z:an.

lSkulle hellre tipsa dig om att ha en gammal vinterbil och vara rädd om Z:an, köp ett fint ex. och måna om den istället som en Z:a förtjänar och du ska finna nöjet varje vår att ta fram pärlan, den karamellen suger man på hela vintern, men återkom gärna i vilka banor du verkligen tänker
mvh Uffe/bildock

kl
346
klabbarparn
Z3 M-Roadster-98 530D xdrive g30-17
weeeman, Man kan ju naturligtvis inte se bakvagnen från skuffen! Men man kan se svetspunkter ovanifrån,det vill säga om det har börjat ge med sig så syns det!! Om du ser bakisen från skuffen så köp inte den bilen! (Bara skojade!)

Klabbarparn
bg
70
bgl
Z3 2.8 -99
Volvo 940 Turbo -98.
Bildock
Håller fullständigt med dig, använd bilen som ett nöje! Tänk hur härligt det är när våren närmar sig och Z:an snart skall ur garaget. Denna känslan tror jag man missar när bilen körs året om!

Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Köp en välvårdad bil som inte är vinterkörd, gärna från en BMW-entusiast. Med det som utgångspunkt/bakgrund så kommer era kostnader för reparation/service att vara mindre.

Det är också viktigt att kolla att serviceboken är stämplad efter konstens alla regler och för vissa av oss på forumet väger en BMW-stämpel tyngre än andra serviceställens stämplar.

De olika servicen som bilen går igenom är oljebyte, inspektion 1 och inspektion 2. Hur ofta detta ska göra styrs av bilens "dator" vilket i sin tur håller koll på lite olika parametrar som antal körda mil och bränsleförbrukning.

Inspektion 2 är dyrast av de tre ligger på ca 5000 kr (för M-modellen dyrare). Min bil har gått 6400 och jag kommer behöva göra insp 2 för första gången snart (vid 7000 mil)

Försäkringsmässigt är det väldigt individuellt men det är inga fantasisummor (6000-8000/år helförsäkrat). Bensinförbrukningen beror lite på motorstorlek och hur tung gasfot man har, men eftersom det inte blir så fruktansvärt många mil per år så spelar det ingen roll om den drar 0,7 eller 1,2 liter.

Så jag skulle inte vilja säga att det är dyrt att äga en Z3:a om man har det som en hobbybil.

Det som kan börja kosta är alla modifieringar/uppgraderingar vissa av oss gör :)

Mvh/Rolle
Hej.

Tack för alla synpunkter!
Jag håller med om att man ska nog inte köra med bilen på vintern. Det blir en större känsla när man tar ut den på våren.
Det låter som om driftskostnaderna verkar humana, vilket låter bra.
Men hur blir det om man har en långmilare?
Då vi har begränsad budget, max 100 000, har vi tittat på det alternativet också.
Är BMW en slitvarg som t ex Volvo? Vågar man köpa en BMW Z3 som har gått mer än 20 000 mil?

Hälsningar Carl
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Skulle nog våga påstå att BMW är mer slitvarg än vad Volvo är iallafall när det kommer till hållbarhet. Jag köpte en 316 compact som var min första BMW och den hade då gått 17000 mil, vi sålde den när den hade gått 31000 tusen mil. Fortfarande då var den riktigt gedigen och växel lådan kändes styv och inget skrammel i inredning osv... självklart så beror det ju hur bilen har sköts under åren. Så det är ganska svårt att svara på fårgan, är bilen välskött och välservad så kan den utan problem rulla många mil till efter 20 000.

Hoppas du hittar en fin.... går inte en dag utan att jag saknar min Z3 Coupe
:(((, tankarna att köpa en tredje bil finns och då hade det nog blivit en Z3, men en cabbe denna gång.

//Kristoffer
Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Troff:

Du har powerpost!
Ha
13
Hankthetank
Z3 M Roadster 3.2 -98
530IA Touring -03
Audi A4 1,8 Avant Quattro -03
Bmw originalförsäkring gav mig absolut bäst pris och de ger även rabatt om du är med i svenska bmw-klubben. Eftersom du bara kör halva året så blir det inte så farligt :)
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Får man fråga vad du får ge Hankthetank? Tänkte mest på att vi är i samma ålder och bor i samma stad och för mig var det inte originalförsäkring i närheten för att vara billigast.

Jag har Länsförsäkringar och får ge 7000 per år helförsäkrad

Mvh/Rolle
Visa användare
887
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Rollebolle
jag känner inte igen dina siffror så av nyfikenhet tittade jag efter vad min premie var i maj 2010 då jag senast betalade för kommande säsong och det var 3530:- och jag betalade 1787:- för sommarhalvåret och det är hos IF och det är väl inte det billigaste bolaget, visserligen mängdrabatt för villa och ytterligare bil.

Kan skillnaden vara den att jag har en svagare motor tillsammans med min högre ålder? men jag tycker inte skillnaden borde diffa så.

mvh Uffe/Bildock
Ha
13
Hankthetank
Z3 M Roadster 3.2 -98
530IA Touring -03
Audi A4 1,8 Avant Quattro -03
Jag betalar 7700kr per år helförsäkrat hos bmw originalförsäkringar. Detta är då med alla plus du kan lägga till. Har ju också 321hk motorn vilket givetvis också borde spelar roll.
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

På de 6 år jag ägde min Z3 så bytte jag bromsbelägg och skivor fram. Förutom sedvanlig service, kan tillägga att jag var sjukt nöjd med den bilen.

Mvh Henrik
Zt
315
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Jag har ca 5000kr/helår för min 2.0 hos BMW Originalförsäkring med full rabatt för att jag har fler försäkringar samt medlem i BMWCS.
Rätt stor skillnad mot dig bildock.
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Hej,

Skillnaden ligger säkerligen i motor-storleken. Jag var mest nyfiken eftersom jag ibland upplever jag att det inte finns någon konsekvens hur försäkringsbolagen sätter premien.

Under mina 4 år som z3-ägare har jag endast behövt göra en service och det var byte av bromsvätska.

I år åker jag på insp 2 vilket innebär runt 5000kr om jag inte minns helt fel. Kommer också få byta bakdäck ca 3500 kr

Annars har jag endast behövt byta en glödlampa under dessa år. Alla andra grejer jag har lagt på bilen har bara varit "uppgraderingar" och modifieringar som inte varit nödvändiga :)

Så jag måste säga att det är en rätt så billig bil att äga iaf om man har det som hobby-bil. Jag kör max 500 min/år

Mvh/Rolle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.