|
|
|
|---|---|
|
det kan blåsa varmt och kallt upp mot rutan och ner mot fötterna (precis som det ska,beroende på vilken temp man har inställd) men i mittenblåsen som ska blåsa mot en, där e det bara kalluft. vissa sommarkvällar e det kyligt o då vill man gärna att det sprutar varmluft när man kör nercabbat. Länk den har jag, fast med en röd/blå rulle till vänster om den man ser på bilden. på den rullen ska man ju kunna ställa hur varmt / hur kallt man vill att det ska blåsa mot dig, oberoende av dom andra utblåsen. Jag undrar hur det fungerar, alltså om det är elektroniskt eller om det är en vajjer till den där röd/blå luftblandaren. om det är elektroniskt, kan det ha att göra med digital klima panel, den glappar o lever sitt eget liv ibland? eller sitter felet i den röd/blå blandaren? någon måste haft detta problem på sin e36? eller e46 etc? Mvh Patrik | |
| Elektroniskt styrt är det i alla fall. Så det kan nog vara vredet, klimatpanelen, spjällmotor eller kablage däremellan. Vilket är svårt att gissa. Kanske kan man få någon ledtråd om man läser felkoder? | |
|
Dessa vred vid utsläppen i mitten med röd-blå märkning brukar fungera så att blå innebär enbart kalluft och röd ungefär samma temperatur som på rutan och golvet. Varmluften till utsläppen i mitten tas från samma ställe som till rutan och golvet. Om du ställer vredet på rött så får du värme i utsläppen i mitten men bara om du har värme på rutan och golvet och inte heller mer värme än i de andra utsläppen. Hoppas du förstår min beskrivning. // |
|
|
bmw_4wd_4ever : precis, men det kommer ENDAST kallluft i mittenblåsen, även om jag sätter kliman på 32 grader mot rutan mitten och golvet. ingen skillnad alls när jag ändrar den rödblå vredet.. Adelson: jag ska försöka få min glappande klimapanel fixad, alternativt byta ut den mot en ny. fungerar inte det så ska jag montera bort blåset i mitten där det blåröda vredet sitter o kolla lite närmare, :) |
|
|
Det är ett spjäll som styr blandningen av varm och kall luft i mittenutblåsen. Vredet är antingen direkt kopplat mot spjället med vajer eller så styrs läget av en spjällmotor. Är det vajerstyrt brukar det kännas i vredet när spjället går i ändlägena och skall täta varma eller kalla kanalen. Kan ha lossnat i ena änden eller kan vara en spjällmotor som gett upp och fastnat i ett läge. //Göran |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.