AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.188

Historik kontra skick

Visa användare
275
royalcruiser
BMW 540iAT -94 E34 Alpinweiss III

BMW 750iA -96 E38
Ascotgrűn
Hej!

Har varit och kollat på en E38, en 740iA -00. Bilens historik är bra, 3 ägare, importerad av första brukaren som jahresvagen när den var knappt halvåret och med full servicehistorik. Hyfsat utrustad med bla Navi och konturstolar. Fina vinterdäck och 18" sommardäck i ok skick. Igentligen inga direkta fel förutom en del pixelfel och en död CD-växlare, verkar inte som den fick ström. Gick som en dröm och växlade hur fint som helst. Det som var "värre" var att det fanns lite rost på bilen, bakluckan i "skarven" och under kromlisten, någon "blemma" på vänster bakdörr samt lite under fönsterlisten på höger bakdörr. Är det normalt med lite rost på en 10 år gammal E38:a? Naturligvis ärt det något som vid ett ev köp skall åtgärdas, någon som har erfarenhet av konstnader för att reparera sådana här mindre rostskador?

Det känns för mig som om servicehistoriken och bilens allmäntillstånd betyder mer, då rosten bör gå att åtgärda. Vad gäller CD-växlaren så kan väl knappast en fungerande växlarenhet(den i bagaget, bör vä lej betinga några större prislappar) Jag skulle uppskatta er input här!

Till sist standardfrågan, hur mycket skall man betala för en sådan här bil?

mvh

Kristian
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
För mig kommer historik i andra hand, det hjälper ju inte att bilen har servats i tid på en fin och dyr verkstad om inte dom som kört den tagit hand om den.

Några rostfläckar på en 10-11 år gammal bil är svårt att undvika.

Bakluckan, är det kit-skarven på insidan du menar? I så fall är det ju ett väldigt tacksamt ställe som går att åtgärda utan att det syns. Dock lär det ju komma tillbaka om några år eftersom det antagligen kryper inifrån under kittet. Under kromlisten är ju också bra om listen döljer reparationen.

Dörren, oftast kan man åtgärda dessa utan att det syns tydligt. Det under fönsterlisten kanske blir svårt att göra obemärkt.

Pris är svårt att bestämma, men E38 verkar inte lättsålda idag.
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
För mig är ägar och service historiken viktig. Är den väldokumenterad och bra brukar det också innebära att bilen har fått den vård den behöver.
Givetvis skvallrar ju skicket också om den omvårdnad vagnen fått.

Den rost du beskriver är väl inget anmärkningsvärt på en E38:a från 00 även om jag nog tycker att man borde tagit hand om bakluckan i ett tidigare skede då det nästan är standard att det rostar där och bör vara något man håller koll på.
Dörrar brukar vara ganska enkla men listskarven vid fönstret kan gömma en rostskatt om du har otur då det kan ligga och gosa till sig länge innans det syns.

Hur långt har den gått ? Priserna är är rätt låga nu, finns några 99:or och 01:or till salu för optimistiska nivåer runt 100.000 men dom kommer nog att samla mycket damm.
Jag skulle säga omkring 60.000 med lite marginal beroende på mil och hur bra den egentligen är.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det viktigaste som jag finner adekvat är att fd ägaren har servat och skött bilen ur ett långsiktigt perspektiv. En så gammal bil får man ju räkna med att det finns en del att göra samt sätt även undan 10kkr för framtida reparationer så bli du inte förvånad när de väl inträffar.

70-90kkr är lämpliga pengar för en fräsch E38, över 100kkr måste det vara 01:or samt 750:or i speciellt välomhändertagna händer är min känsla. Dock är varje bil individuell och jag hade låtit en duktig BMW verkstad gå igenom bilen, det blir så mycket enklare att pruta om man har en offert från verkstaden. Bara att räkna av från begärt pris. Lycka till och hitta en fin bil, E38 är underbar!
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.