|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har tänkt prova o demontera toppen på e36 318 men har aldrig gjort det förr. Så jag undrar om ni har tips om hur jag skall gå tillväga. | |
| jag har just renoverat toppen på min E36 318. Är det något specifikt du undrar över eller är det att ta loss toppen från motorblock. Kanske rent av från början? | |
|
Jag behöver tips om hur jag ska få loss kamkedjan och vart jag hittar markeringarna för att nollställa kam o vevaxel. Vill helst inte att det ska bli nåt fel där så det blir en massa problem o extra arbete i onödan. |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Den bästa kombinationen är ju helt klart att köpa en reparationsbok (rekommenderar Bentley men Haynes är nog bra här också) och börja med att läsa på och bygga upp grunden och få ett grepp om vad som skall göras och sedan "finslipa" jobbet genom att få värdefulla tips och svar från någon erfaren som tex "soulman_k" eller andra här på forumet. |
| Det var ett tag sen jag skrev tråden och tänkte fullföja rivningen av motorn som har legat på hyllan i ett tag . Men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga för att ta loss kamkedjan. Jag Bentleys GDS handbok, men där finns inte m43 motorn. | |
Ajdå, du har nog M43-motorn som du säger - och i USA satt väl M42- och M44-motorerna i 318i-modellerna. Ska se om det står något om detta i BMW's TIS. |
Följande info hittade jag kring demontering/montering av toppen för M43-motorn i TIS (valde en E36 318i -94 M43 i TIS) Länk |
| Måste man inte markera vart skruvarna satt i kamkugghjulet?. | |
Nu bollar jag bara lite tankar och ideer - så en som har mer kunskap om M43-motorn får gärna hoppa in här. Men vad jag kan utläsa från PDF-dokumentet så låser man både kamaxeln och vevaxeln i ett förutbestämt läge - dvs det är så dessa axlar ska stå i relation mot varandra. Därefter handlar det bara om att (med kedjan helt sträckt på sidan med spännskenan) lyfta dit kugghjulet och skruva dit det. Eftersom båda axlarna är fixerade och du har kedjan sträckt på sträcksidan så är nu båda axlarna förbundna med varandra och "ihoplåsta" med varandra tack vare kedjan. Normalt sett roterar man ALLTID vevaxeln två varv efter montering för att försäkra sig om att man inte har kollision mellan ventiler/kolvar men framförallt att de båda axlarna fortfarande är i exakt synk även efter en hel förbränningscykel. Kunde dock inte se detta steg i beskrivningen. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.