|
|
|
|---|---|
| Har sett flera trådar ang motorvärmare men aldrig fått något rikitgt bra ur dem. Jag har en BMW 325i Touring -07 och ska sätta i en motorvärmare, kan tänka mig vilken typ som helst men skulle tro att vanliga elektriska är det enda som är ekonomiskt tänkbart (under 10000, gärna mycket under=)). Jag vill ha förslag på vilka som är enklast att installera och om det är någon modell som ni gillar mer än andra, tex Defas "Warmup" alla förslag är välkommna! | |
| Jag har defa i min E91 och är mycket nöjd. Det finns 3 alternativ dock, slangvärmare, blockvärmare eller kontaktvärmare. Blockvärmare sägs dock vara bästa alternativen och är väl lite dyrare än de andra. | |
| Ok, hört mycket om att blockvärmare inte värmer något bra fast det kanske helt beror på modell och tillverkare? | |
| Hur fungerar ett komplett paket med Defa Warmup i en sådan bil som jag har? Med batteri laddare och timer funktion, lätt att installera eller är det mycket svårt? | |
Ls 443 Audi SQ5 8R
Tidigare ägt: BMW 328i -99 VW Golf R32 -04 VW Golf VR6 Syncro -97 BMW 330i M-Touring -04 Audi 1,8 TSQ BSR -00 BMW 320i STCC -05 BMW 320d -09 BMW 340i -17 |
det är nog kontaktvärmare dom menat inte värmer bra. block är bäst ur värme synpunkt (oftast). inte alltid folka lär sig skilja på dom två. oftast finns det inte så många olika alternativ till en bil. defa kan ha en värmare o calix en annan. oftast har dom liknande värmare med samma lösning. |
|
Gå in på respektive tillverkares (Calix/Defa) hemsida så kommer du kunna välja din bilmodell och se vad de erbjuder för lösning just för din bil. Ibland kan det vara så att när en bilmodell är ny så finns det endast slangvärmare och sedan efter ett tag så släpper de en modellanpassad block-/kontaktvärmare. Därför kan man få olika svar på forum... //Stenback |
|
Ls 443 Audi SQ5 8R
Tidigare ägt: BMW 328i -99 VW Golf R32 -04 VW Golf VR6 Syncro -97 BMW 330i M-Touring -04 Audi 1,8 TSQ BSR -00 BMW 320i STCC -05 BMW 320d -09 BMW 340i -17 |
vill du ha priser på grejorna så gå in på t.ex. mekonomen lr liknande. |
|
Både Defa och Calix har kontaktvärmare mot oljetråget till 325i motor N52- Bättre än ingen värmare alls men tämligen ineffektiv. Vid -20 och 3 tim inkoppling blir kanske oljan +20 medan kylvattnet är ouppvärmt. Effekten är bara 300 W och en stor del av effekten värmer kråkorna utanför. Viktigt att också ha en kraftig kupévärmare eftersom kupén kyls ner innan motorn ger någon värme. |
|
|
Låter ju inte så jätte bra med kontakt värmare, vad är skillnaden mot block värmare? Är det någon av er som har defas Warmup kit, är det svårt att installera batteri laddaren och klockan i bilen? Är det överhuvudtaget värt det jobbet? Är ju en sak när man har diesel värmare men när man ändå har el så måste man ju ändå gå ut o sätta i sladden så då kanske inte klockan är så nödvändig? Är ju givetvis vad jag själv tycker men är lite intresserad av era tankar kring detta |
|
Ls 443 Audi SQ5 8R
En blockvärmare värmer upp vattnet i kylsystemet direkt i blocket kan man säga. En kontaktvärmare sitter oftast under olje tråget, utanpåliggande montage alltså. Laddaren kan jag förstå, men timer med fjärrkontroll kan du ju köpa på chlasohlsson för 150 spänn istället om du ändå ska ha den pluggad in i väggen hemma. |
| Verkar bara finna kontaktvärmare till min bil=(, då är det väl bara att bita i det sura äpplet och köra med den sämsta lösningen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.