AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.035

Kan rutorna absorbera lukt?!

Gu
8
Gustavson
320D Touring -08
Mitt 1:a inlägg från en HYPER-nöjd nybliven BMW ägare...
Hur som hellst så var jag nere i dusseldorf och köpte en e91 -08 förra veckan och är dönöjd med bilen, förutom...
att det börjar lukta rök (ciggarett) om bilen när jag kör med stark värme i bilen, och då speciellt på vindrutan.
jag kännde inte av detta i tyskland då det var ca 4 grader varmt, så fort jag kom till kalla norden infann sig problemet.
min gammla A6:a hade samma problem.

Nu har jag läst lite och det rycktas om att glasrutorna är det som suger åt sig mest lukt.?! (förövrigt så luktar inte klädsel etc.)
kan det ligga någon substans i detta och hur tvättar men detta effektivast?

jag skall även byta kupéfilter samt testa de tippsen som finnes i ca 2900 trådar i samma ämne. har dock inte hittat just detta problem i någon utav dom...

vad tror ni?

Tacksam för svar..

Nej det är omöjligt. Tyg, skinn och plast kan absorbera lukt. Om glaset luktar rök måste det sitta utanpå och går därmed att tvätta bort.
Visa användare
57
Jill
Toyota Prius
Fetthinnan på rutan kan ju ta åt sig lukt. Men tror inte att det är ditt problem.
Jag hade letat upp någon som kan köra ozon genom ac:n och på så sätt döda alla partiklar som skulle kunna sprida nikotindoft.
M3
380
M3Crille
328 Coupé -97 (Turbobygge)
Som sagt en ozonbehandling o en ac-rengöring hade nog löst ditt problem! :)
Gu
8
Gustavson
320D Touring -08
så kan det nog vara... jag blev lite fundersam då en glasmästare också hävdade detta, speciellt på bilglas då de är än mer porrösa.

någon som har en idé om hu man kan rengöra slangar och dylikt. (ac behöver man nog ej rengöra utan slackar ifrån värmepaketet)

Testa att duscha in klorin utblandat med vatten typ i luftintaget när fläkten är på max.

Ta bort filtret bara först.
Gu
8
Gustavson
320D Touring -08
Låter som ett bra drag! Var sitter kupéfiltret på bmw (9x)?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.