|
|
|
|---|---|
|
Jag har smort och fixat med spaken, den gnällde och var lite böjd åt sidan så den tog i. Men nu ska jag fixa det som kärvar också. Vajrarna känns OK, det är vid hjulen det gnisslar och går trögt när man drar i spaken. Min fråga är vad man ska ta isär för kontroll, rengöring och smörjning, och om det görs underifrån bilen när den står på en lyft eller om man ska ta av hjulen och hålla till "på golvet" i ett garage? Det finns tyvärr ingen lyft i hela stan där man kan lyfta i lyftpunkterna, det finns bara ramper. ___ Min bil: Länk | |
|
Hej , du måste ta bort skivorna bak för att komma åt trumbromsarna och bromsbacksmekanismen som sitter på på insidan av skivan. Då det blir spår av backen på insidan av skivan brukar det dock inte vara det enklaste, så jag skulle rekommendera dej att byta skiva inkl bromsbackar för handbromsen samt belägg för skivan på en gång. PS du måste justera in backarna innan du försäker ta bort skivan. Man gör det via ett av hålen för hjulbultarna. //Lasse |
|
|
OK, tack. Ska göra ett försök utan att byta någonting först. ___ Min bil: Länk |
|
|
Då var allt isärtaget, rengjort, smort och återmonterat. Jag kan konstatera att det är vajrarna som kärvar, men att allt ändå går betydligt lättare nu. Men man borde väl kunna byta vajrarna utan att demontera bromsskivorna, det gäller bara att pricka rätt med vajeränden i expander-mojängen. Eller? ___ Min bil: Länk |
|
| Nej för att få ur wire-nippeln måste du ta isär igen. Länkaget måste ur och fällas isär så då får ur en liten lös sprint som hålls på plats när länkaget är på plats. | |
| En nödlösning kan vara att ta lös wirarna vid spaken och få i lite WD40, men det är frågan om det kryper hela vägen. | |
|
Det blir till att riva ändå, fick ombesiktning på parkeringsbromsen idag. Iofs inget konstigt med det, backarna var i ärlighetens namn ganska risiga... Men då får man alltså åka på OK med lyft, ta ur främre ändarna av vajrarna och surra ihop dem under bilen. Sedan hem och riva bort skivorna, ta loss vajrarna, sätta i nya och surra ihop dem under bilen, byta backar och sedan tillbaks till OK. Låter som om nästa helgs planer kan strykas... Är det verkligen nödvändigt att byta bromsskivorna också? Eller är det "bra" att byta dem? Hur stora problem har ni som provat haft med kombinationen nya backar + gamla skivor? ___ Min bil: Länk |
|
| Tittade hur själva "trummorna" för P-bromsen så ut sist?. Av erfarenhet brukar själva skivan för färdbromsen vara färdig för skroten innan P-bromsen. Ligger den på kan det ju hända att det blivit ett spår efter backarna. Då brukar det inte gå att få av skivorna utan att släppa på justeringen bak inne i trumman. | |
|
Jodå, jag var på dem med stålborste och sandpapper för att avlägsna rost och smuts. Jag tyckte ändå att ytorna såg hyfsade ut, kände inga jättekanter. Backarna har inte legat an mot trumman, de har kärvat i "obromsat" läge. Det var inte heller några problem att ta bort skivorna utan att lossa på justeringen i trummorna. ___ Min bil: Länk |
|
| Byt backar bara. Och när du justerar skruvar du tills hjulet låser och sedan backar du 10-12 snäpp på justerhjulet. Sist spänner du wirarna tills bromsen tar på 2-3 snäpp på spaken. Kan hända att du får spänna efter lite efter ett tag med nya backar i gamla skivor. | |
|
Jag bytte vajrarna också eftersom de kärvade ganska bra. Och det var det mest arg-framkallande jag gjort på en bil!!! På vänster sida hade ändhylsan på vajerhöljet blivit ett med bilen och var helt omöjligt att få ur. Så jag gjorde så här: Jag fixade till 2 stycken borrar (11 och 14mm som är yttermåtten på vajerns ändhyls-avsatser) så att de blev 25cm långa. Sedan hissade jag upp bilen, lossade avgassystemed förutom mot grenrören. Med en luftdriven sticksåg kapade jag vajern vid navet. Nu kunde jag lirka in borrmaskinen så jag kom åt att borra hyfsat rakt in i hålet. Efter ett tag lossnade en bil av ändhylsan, och efter ett ännu längre tag lossnade även resten av hylsan. Efter att allt var bytt spenderade jag runt 2 timmar på att försöka hänga upp avgassystemet igen. Det var inte så lätt att få dit den bakre gummiupphängningen... Men nu funkar det, bilen hoppade piggt upp ur bromsprovningen när besiktningsmannen ryckte i spaken och bilen blev godkänd. Och jag fick träningsvärk i axlar och armar. Det här gör jag aldrig mer! ___ Min bil: Länk |
|
|
Förresten är det idiotkonstruktion på (bland annat...) upphängningen av vajrarna. När man trycker i vajrarna i ståltrådshållarna skadas höljet lätt. Det var på de ställena som de gamla vajrarna var defekta. ___ Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.