|
|
|
|---|---|
|
Hej. Besiktigade precis min 530 E34 med m60b30 motorn. Och alla avgasvärden var dessvärre höga, förutom Lambda. CO: 0.8 (0.5) HC: 245 (100) CO 2500: 0.7 (0.3) Lambda: 1.03 (0.97-1.03) Jag vet att avgassystemet har läckage, och ska byta. Men dessa värden är väl knappast på grund av läckage, utan är väl låga värden med hög lambda som är resultat av det? Någon som har idéer om vad det kan vara för fel? | |
|
Glömda nämna, bland punkterna står det: HC-halt tomgång, för hög CO-halt förhöjd tomgång, för hög CO-halt tomgång, för hög Så HC verkar bara vara vid tomgång, och CO vid bägge fallen. |
|
|
Byt olja och filter även kolla kondition på stiften, sen kör motorn på höga varv en stund, en mil på över 5000rpm... så att den får blåsa ur ordentligt. Vet att bilverkstäder gör detta o avgasvärdena blir oftast mycket bättre. Kan vara värt ett försök. Du kan även slå i lite E85... sänker oxå värdena "en gentleman reser aldrig med mindre än tolv cylindrar framför sig.." Mvh Jocke W |
|
| HC mäts på tomgång... Steg ett är att fixa avgassystemet. Därefter varmkör du bilen på lägre växlar (2-4) på varvtal konstant kring 3500-4000, bättre att köra på 2:an än 4 an då fartvinden kyler mindre:), gör detta i minst 4 mil. Åk sedan o mät avgasvärdena igen. Var det länge sen olja,filter,luftfilter & tändstift byttes så bör man byta dessa med...Anledningen till att du INTE skall göra som JockeW skriver (dvs riktigt höga varv) är att motorstyrningen går ofta utan lambda reglering vid "full gas". Det du vill uppnå är att värma katten korrekt, inte elda upp den genom att få den att förbränna bränsleöverskottet vid fullgas... | |
|
Jag lade mig på motorvägen och körde dom 3 milen till bilprovningen, när jag hade några kilometer kvar växlade jag manuellt ner automaten och kjorde några rejäla pull på trean, sen var bilen riktigt varm och go = superfina värden på V8'an. |
|
|
Jag har tändstift hemma och tänkt byta när det blir varmare ute, men eftersom jag ändå behöver byta bromsbelägg och spindelled får jag byta tändstiften när jag hyr garage för detta. Sen blir det att se till att bilen är urgasad och riktigt varm inför nästa besiktning, vilket den inte var idag. |
|
|
Dawwe: Om BMW verkstäder gör så och med gott resultat så nöjer jag mig med det, har inte kompetens att ifrågasätta deras kunskap.. Ha en bra kväll "en gentleman reser aldrig med mindre än tolv cylindrar framför sig.." Mvh Jocke W |
|
| JockeW: Som du nog vet så reglerar Lambdan "bäst/mest" på mellanvarv, dvs bränsle/luft blandningen optimeras så den håller sig så nära lambda 1 som möjligt. Detta gör att katten får jobba under optimala förhållanden, den förorenas inte av (allt för mycket!) oförbrännda kolväten mm...Sen vet du nog att långt ifrån alla som jobbar på BMW vet vad de pratar om, egentligen. Jag säger inte att det inte funkar o blåsa ur motorn som de gör men du har större chanser att få igenom bilen om du varmkör ungefär som jag skrev... | |
|
Borde a varit tydligare, du kan ligga på låg vxl o 4-5t rpm o då är det långt ifrån full gas... Tex en manuell bil o tvåans vxl på 5t rpm... då är de inte mycke t gas, men de förbränner bra plus värmen. Vet också att alla är långt ifrån "raket forskare" på BMW verkstäder ;-) "en gentleman reser aldrig med mindre än tolv cylindrar framför sig.." Mvh Jocke W |
|
|
Det spelar ingen roll om motorn är varm eller om du tankar e85. Med dina avgasvärden så har du ett fel som måste åtgärdas, troligtvis lambda sensor eller katalysator. Byte av olja och filter kommer inte att sänka co värdet. |
|
|
Eftersom alla värden är höga är det antagligen katalysatorerna som är lite trötta (eller kalla). Det höga lamdbavärdet indikerar att den går lite snålt, men läckaget måste tätas innan man hänger upp sig på det. Det sitter dubbla kattar på dessa Länk som antagligen är svindyra, så det är värt ett försök med service inkl. tändstift och en rejäl varmkörning. Det brukar hjälpa. |
|
|
Jocke W: Ok, då är vi ju överens:). Jag tolkade som om du menade "fullgasaccelerationer", vilket inte är optimalt eftersom bilen rimligtvis får signal om att pedalen är i botten från gasspjällägesgivaren (som mig veterligen har två lägen, tomgång samt ljust fullgas, då den ger signal till motorstyrningen att gå på fasta värden, dvs utan lambda styrning). Gällande värdena så hade jag liknande på min M (alla värden alldeles för höga inkl lambda!), felet i mitt fall var att lambdasonden var kass, monterade ny sond o alla värdena blev bra. En lambdasond har en något begränsad livslängd, man brukar säga att mellan 16-20" mil så har den gjort sitt, så ett byte är inte fel, därmed inte sagt att man inte kan rulla vidare med en o samma sond hela bilens livslängd, så länge den reglerar tillräckligt... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.