AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.860

Dags för besiktning - X-Drive i bromsprovaren eller inte?

Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Ja som rubriken lyder - någon som VET om man kan köra bromsprovaren med min X3:a utan att fresta grejerna så det finns risk att nåt går sönder eller inte mår bra?
Tacksam för svar!
/Kidde

Kör Kryss-trea sedan 110128:)
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag körde igenom X5an utan några problem - så det där fixar Bilprovningen.

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Vet att min X5:a manuell kan köras i bromsprovaren, friläge o tomgång krävs då är det ok!

"en gentleman reser aldrig med mindre än tolv cylindrar framför sig.."

Mvh Jocke W
Ki
620
Kidde
Perfekt - tack för svaren :)
/Kidde

co
161
coleburn
335i Sedan -09
Tänk på att en X5 fram t.o.m -04 har en helt annan konstruktion på 4wd systemet än på en X3. Äldre X5 har samma system (fast kraftigare prylar) som en 4wd E46, medan X3 redan från första årsmodellerna har X-drive med dess elektroniskt styrda variabla lamelldiff i fördelningslådan.

Jag vet inte vad som gäller för bromsprovare och X3, men att svara vad som gäller för X5 _kan_ vara direkt farligt ifall frågeställaren tolkar det som att samma info gäller för bägge modeller.

== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Men gäsp.... bilprovningen vet!

Mvh Jocke W
Tyvärr vet inte nödvändigt vis bilprovningen. Har en Land Rover Discovery II och där har det hänt att bilprovningen inte vet om att den inte kan köras på bormsprovaren. Kollar man lite på Land Rover forum är det tydligen en ganska vanlig förekommande företeelse tyvärr. Så koll med BMW först innan du åker iväg till bilprovningen.

mvh

Kalle
Ki
620
Kidde
OK, får göra det.
Hade Haldex på min Golf R32 och där skulle man (enligt forum) INTE ha tändningen på när man körde i bromsprovaren pga av någon slags pump som inte fick gå tydligen. Forskade aldrig vidare i det eftersom jag sålde bilen långt innan den skulle besiktigas. Nu är en annan sak däremot...
/Kidde

jo
33
jojjas
X30 D 11
Svar: Nej ,de får inte testa bromsarna på din bil på bromsprovaren de måste använda alternativ metod (ut på gatan o prova ) , skulle de göra det måste du stoppa dom, då de drar sönder lamelldiffen som coleburn skrev o det är inte säkert att de (besiktningspersonalen) har koll på vad som gäller.
En annan sak gäller för BMW o Volvo dieselmodeller med automatlåda , de får inte stå still o rusa motorn vid avgastest (förhöjd tomgång) , jag har inte koll på varför men det har gått ut medelande från tillverkare till bilrpovningen att så inte får ske, men nån mer insatt i saken kan kanske upplysa oss i den frågan

Ekin
Jocke W> bilprovningen vet inte ett skit! de e många som fått 4wd förstörd på bilprovningen utan att ens veta om de!
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Ekin: Jag utgick ifrån mitt fall där dom slog upp data ang min bil då jag ifrågasatte hur det skulle göras!!

Sen har skrivit att det gäller min bil dvs X5-01 manuell

Ber om ursäkt att någon inte läst vad jag skrivit i detta besserwisser forum !!

Mvh Jocke W
Ki
620
Kidde
OK, tack för svaren. Då vet jag läget och ska påpeka detta för bes-gubbarna på onsdag om de nu tänkt att göra som vanligt.
/Kidde

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
jojjas > Det du skriver ang dieslar och förhöjd tomgång; det innebär att lite hederligt torrgasande skulle vara skadligt? Har lite svårt att tänka mig det, men jag kan ha fel.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
jojjas är inte ute o cyklar,
"BMW diesel med automat
Då maxvarvtalet nått avregleringsvarvtalet ska gaspedalen omedelbart släppas (enl BMW max 1,2 sek)"

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
På min kopplade bara in dator och kollade felkoder på avgasrening. Inget mer tomgångsgasande hos bilprovningen längre. Kanske om bilen är äldre och saknar dator, vet ej.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Vet att molle325 skrev att det inte var bra med torrgasande, kommer inte ihåg i vilken tråd det var...

Mvh
Ekin
Jocke W> jag har nog läst dina inlägg! men de va ditt arroganta svar som fick mig irriterad!:"Men gäsp.... bilprovningen vet!" ja ville påpeka att dom nog inte alltid vet, de va ju kul för dig om dom tog reda på före, men fakta är att dom har förstört många 4wd bilar om du bara läser runt lite i forumet!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
När jag körde Merca 300D virvelkammardiesel så gick testet till så att man klappade gasen i botten och släppte vid maxvarv. Sedan kom det ut en remsa ur en skrivare som talade om tomgångsvarv, maxvarv och tiden däremellan. Mätningen var opaciteten, d.v.s. lys genom sotet och mät hur mycket ljus som kommer fram på andra sidan. Tror den varvade 5700 el. 5900 rpm nånting. De provade flera gånger tills värdet slutade att sjunka, då gammal sot i avgassystemet släppte vid varvningen och störde mätningen. Året därpå körde jag den hårt på låga växlar till SBP och då blev det bara två fullgastest. Inget roligt att stå bredvid... Hörde då att det var restriktioner för test på vissa motorer då t.ex. ventilsäten lossnat och det blivit haveri.
Ki
620
Kidde
Hade fel på dag så jag var och besiktigade igår. Enligt deras dator så skulle man köra X-Drive i bromsprovaren utan problem! Man skulle ha bilen på tomgång och neutralläget i, men jag tjatade som f-n på att de inte fick köra ner min bil där. Det gjorde de inte heller...:)
Kollade mitt gamla bes-protokoll och där stod exakta bromsvärden, så frågan kvarstår väl egentligen... Vad är rätt och fel?
/Kidde

Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
X3 är inga bekymmer att köra i rullarna. Jag var där med min i måndags och då påpekade jag samma sak. De kollade i sina data över 4wd-bilar och där stod att de ska köras med lådan i friläge.

Nyare Haldex ska köras med tändningen av, som någon påpekat tidigare.

Jag har även en gammal Cherokee och den ville de absolut inte testa i rullarna.

"BMW six appeal"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.