AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.692

16" fälgar på 335d?

Sida 1 av 2
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Hur får jag reda på om det går att ha 16" fälgar på min 335d ´07? Misstänker att bromsarna är lite för feta för att det ska få plats?

Har kikat på RealOem, och allt jag ser där är 17" eller större så...
Sn
80
Snorken
335iA E90 M-sport -07
Vad jag hört måste man ha 17" för att bromsarna inte ska ta i.
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Tusan oxo... Precis vad jag misstänkte! Jäkla tur att ja inte köpte en uppsättning 16" som jag hade på gång...

Bromsarna på min 335d är alltså större än på typ en 320d?

Tack för snabbt svar förresten. :)
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Det är bara ett fåtal 17 tummare som passar.

//Stefan

Mina bilar:Länk
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Hmm... Okay? Vad är det som avgör vilka 17" som passar?
Bm
61
Bmw (Blatte_Med_Wax)
320D Touring -06 M-Paket
Tjena, Janebrink.

Köpt original 17''

Så tror jag inte att det skall vara problem.

kanske något att se på...

Länk

Ser finare oxå ut,

Mvh Keskin
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
@Bmw (Blatte_Med_Wax) Vad är det för originalfälgar du länkar?
Al
7
Allan_th
330ia -05
Jag köpte 17" fälgar till min 330 års 2005 e46 av en kille som hade köpt en m3 2011 men han var tvungen att ha 18" fälgar på sin för att det skulle gå.
OBS det är precis att det går med 17" fälgar på min men det är inte orginal utan Dezent och tror att modellen heter K.
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
aj då... Då är det alltså inte bara att handla vilka 17" som helst med rätt et... Får väl be att testa en fälg om ja hittar något som ser intressant ut. :)
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Har det verkligen någon betydelse vilken 17" fälg man köper? VAD skulle skillnaden vara i så fall? Jag är riktigt nyfiken. Jag trodde att 17" i min värld alltid är 17" och inte 16" ibland med bara vissa andra fälgar.

Vissa har då riktigt roliga svar :)) "bara ett fåtal 17 tummare som passar" HAHAHAHA. Är det 17" så är dem det. Rätt ET mått är vad man ska titta på så att fälgen har rätt avstånd, då tar det inte i någonstans

"Riktiga män kör diesel"
Roffa1
StefanL vet nog vad han snackar om, han har ju lång erfarenhet av 335:or.
Sn
80
Snorken
335iA E90 M-sport -07
Nu har jag ingen stenkoll så nån annan får väl rätta mig om jag har fel :)

Är det inte så att 17" är ytterdiametern på fälgen, innerdiametern på fälgen kan ju skilja lite beroende på hur "tjock" den är. Det är väl det som gör att vissa inte fungerar?!
Dezent K 17" passade på min 335i.
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Tyvärr så är det så som Snorken skriver i många fall... 17" är det yttre måttet, och sedan hur mycke material tillverkarna väljer att lägga på fälgen inåt varierar ordentligt från tillverkare till tillverkare...
Men däremot plåtfälgar har jag nog inte märkt detta "syndromet" på...? Så egentligen borde det gå bra med en 17"x7" et 35 att ha som vinterfälgar? Vill bara ha något jättebilligt och begagnat de sista månaderna detta året. Tänkte ha original M-sportfälgarna (18") som vinterdäck sedan, och skaffa några nya 19" M3 fälgar till sommardäck.
CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
Precis som är skrivet ovan så skiljer inner diameter på beroende på märke och modell, speciellet på billigare fälgar som kopior, "vinterfälgar" osv..
"smidda" lättvikts fälgar som tex BBS lemans har mindre material i fälgen vilket också gör att inner diametern blir större.
Herr.Bayer: Du kanske inte ska uttrycka dig så hånfullt, "HAHAHAHA ...", när du inte vet vad du talar om. Som nämnts så är det innerdiametern som är avgörande och denna varierar stort mellan olika tillverkare. Vissa har en betydligt kraftigare kant precis innan för ekrarna som gör att bromsoket tar i. Att en fälg är 17" säger bara att dess yttremått motsvarar 17".
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Yeah yeah...hånfullt eller inte, jag köper inte att det ska diffa 25mm från 17" till 17" fälg i alla fall vilket motsvarar ett helt tum

"Riktiga män kör diesel"
Herr.Bayer: Det gör det inte heller, det är du som tolkat föregående inlägg fel.. Bromsoken på senaste 330d och 335d är såpass stora att det är några fjuttiga millimetrar som avgör om de löper fria eller inte.
Knappt att ett gruskorn kan passera mellan bromsoket och en BMW originalfälg, så det är riktigt tajt.
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Kan det möjligtvis vara dessa Dezent-fälgarna som passar?
Länk
Yes det är dom.
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Gött då ska ja nog buda på dom imorgon. Tackar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.