|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
esadh: Klart att jag slarvade lite där, men det blir inte fyra jämt fördelade kraftimpulser som på en rak åtta, kolvarna delar ju på en vevsläng två och två i V8:an, och tillsammans med cylinderradernas vinkel så blir det en ojämnare kraftfördelning. AKN närmar sig förklaringen och anledningen till detta i inlägget ovan. Allt medan en sexa har tre jämnt fördelade kraftimpulser, med 120° förskjutning. En V8 låter mera lågvarvig än en 6:a eller hur, trots samma verkliga varvtal på vevaxeln. Av denna anledning låter både en jänke V8 och en SAAB V4 låter mycket grövre i röret än vad motorvarvet egentligen motsvarar. Det är ju inte länge sen vi hade en diskussion om vibrationer osv, och redde ut varför 6:a är så vibrationsfri. Det finns iofs varianter på V8:or men ovanstående är det vanliga. För den som vill djupstudera finns mera info här: Länk Jämför gärna en 2-cyl HD (V2) med en 2-cyl rak parallelltwin. I första fallet delar kolvarna samma vevsläng och med 45° cylindervinkel som i HD:ns fall så hör man tydligt vid lång tomgång att det är två förbränningar i snabb följd med en längre paus imellan osv, medan den vanliga raka 2:an har jämn och fin fördelning mellan kraftimpulserna. Sen är det bara att plussa på cylindrar till önskad storlek, principen är den samma Klart att många större MC mullrar, speciellt V2:or, jag har haft några olika.. Den sista var på 1800cc fördelade på två cyl, det motsvarar en 7,2 lit V8 (eller en 5,4 lit sexa) vilket får anses som rätt mycket eller hur? FP |
|
|
Folke, Tack vare att blockvinkeln sammanfaller med tändvinkeln kan två cylindrar på samma vevtapp. En rak åtta ger samma jämt fördelade kraftimpulser som en V8. Jag förstår inte hur du tänker/skriver runt detta. Kan du utveckla? mvh/ Anders |
|
|
Edit: "kan två cylindrar dela på samma vevtapp" skall det stå förstås. mvh/ Anders |
|
|
Ja, jag är inte så påläst i vevaxelkonstruktionen till en V8 men jag trodde att de var mer balanserade än så. Som en dubbel crossplane fast inte med två stakar på samma släng, tänkte jag mig. Man kan tänka sig ett + och ett x ovanpå varandra, så förstår ni kanske hur jag menar. Mycket bra länk, förresten. Som alltid med dig, folke. Det är inte alltid jag uttrycker det men du ska veta att det är uppskattat. :-) Och det känns egentligen ganska naturligt att mullret beror på en kombination av att ljudet pulserar och stora cylindrar. Fast jag tycker iofs inte att just de gamla saab V4orna mullrade speciellt mycket trots att ljudet var väldigt speciellt, kanske för att de har för liten volym. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Har du 45 grader mellan cylindrarna där stakarna sitter på samma släng så kan de ju inte nå toppläget samtidigt. Därmed tänder den heller inte lika jämnt, rätt? _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
En HD 45 graders V-twin har en galopperande tändvinkel då vevtappen är gemensam. En V8 med kryssvev är balanserad upp till andra ordningen och har jämn tändvinkel. En V8 med pannkaksvev är balanserad upp till första ordningen och har likaså jämn tändvinkel. Nackdelen med pannkaksveven är en andra ordningens vibration. Fördelarna är lätt vevaxel samt att avgaspulserna växlar jämnt sida - sida. mvh/ Anders |
|
|
AKN: Alla V8:or kanske inte har 90° blockvinkel, nåt gör ju att en rakåtta går lent och jämnt medan en V8 har råare gång. Eller vad är din uppfattning till att t.ex avgasljudet låter grövre på en V8 eller V4 jämfört med en rak d:o? Länken ovan tycker jag förklarar en del, liksom det du själv beskrev tidigare som jag relaterade till. FP |
|
|
Folke, V8:or med annan blockvinkel än 90 grader är mycket få till antalet. Ett exempel är Volvos (Yamahas) nya V8 vilken har 60 grader cylindervinkel och förskjutna vevtappar (för jämn tändvinkel). Volvos motor kräver också balansaxel då det inte är en naturligt utbalanserad konstruktion. Vi får kanske skilja på vad som är rå gång och rått ljud... En V8 med kryssvev har len gång då den har 4 tändningar per varv samt är utbalanserad. Ljudet är däremot grövre, anledningen har jag förklarat tidigare. Det framgår också illustrativt i din länk. En V4 är ett sorgebarn balansmässigt men ljudet pulserar inte av den anledningen utan det beror helt på hur avgaserna blandas. mvh/ Anders |
|
|
Här ett exempel med 180 graders grenrör på en klassisk V8: Länk Det låter som en symaskin (eller rak åtta). mvh/ Anders |
|
|
Jag nämnde tidigare om en länk till en sida som jag inte hittade just då. Intressant läsning och bra förklaring om de olika motorvarianterna. Här är den: Länk FP |
|
|
Trafikmagasinet var bäst. Till skillnad mot Top gear, som är ett jättebra (roligt) program så testade trafikmagasinet vanliga bilar på ett bra sätt. Biltester har aldrig varit så bra som när Christer Glenning gjorde dom. Top gear bara leker och testar sport/superbilar m.m väldigt underhållande iofs. |
|
| Riktig underhållning. Förstår inte att dom inte fattade vinken om den raka 6'an. Snacka om dålig motor-journalism. Men jag satt ändå klistrad framför TV'n då det begav sig. SVT i sitt esse. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.