|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ja vad ska man säga. En rak sexa mullrar ju inte och får inte plats i en z3a:) Vad får denna torrboll allt ifrån. Länk | |
|
:) Ja dom var roliga i Trafikmagasinet, Christer Glenning tyckte ju alltid det var negativ med lyx och lull-lull, då fick ju kunden alltid betala extra osv... |
|
| Ahh, gamla goda Trafikski Magazinski! Med sådana påståenden så är det faktiskt inte så konstigt att det lades ner. Å andra sidan så var Top Gear ungefär lika roligt innan Clarkson förvandlade det till det bästa tv-progrmmet på jorden. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Trafikmagasinet är Kult ! Tur man hann vara med innan det lades ned :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Helt outstanding är när Christer Klämmig baxar in sin svullna röv i småbilar, de var humor. Helt apropågänget gjorde sen parodi på det hela och de e fullbordad humor.. Visst smilar ni lite när ni tänker tillbaka hur det såg ut... |
|
| BMW:s V8:or mullrar inte. Vad är skillnaden mot amerikanska V8:or? | |
|
Och för er som missade reklamfilmen för TV14 för något år sedan hittade jag den här: Länk Jag har nog sett den här reklamfilmen 100 gånger och jag kan se den 5 gånger i raden, humor på högsta nivå. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Avgassystemet i första hand :) Lyssna på en e38 740 Diesel den mullrar tex har dubbla rör hela vägen.. eller en modifierad. lyssna. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Det finns en bättre version, men den är svår att hitta, finns på reklambyråns hemsida Länk en bit ner i listan över filmer. ...haha, måste se den igen! |
|
|
Med endast två stycken tillgängliga TV kanaler i DDR-Sverige kan jag inte nog understryka vilken spänning det var att få se Christer Glenning, likt en stor Berguv kränga på sig en alltför liten testoverall och sedan köra skiten ur en Renault 5L eller Ford Granada Ghia på grusväg. Jeremy Clarkson, släng dig i väggen! |
|
| Trafikmagasinet är ju kult :) | |
|
Ja inte kan man klanka på Trafikmagasinet och vilken låt de hade som ledmotiv. Bättre kan man knappast ha. Det progammet missade man inte. Tyvärr så provkörde Perstad lite för många bilar rent privat för att det skulle vara politiskt korrekt. Men va f-n gjorde det. Ren avundsjuka från den partistyrda TV-kanalen. Och när TM provade Z3 1.8 så fanns ju inte någon rak sexa i modellserien. Visst hade han också rätt i att det inte mullrar från en BMW-sexa. Om nu en V6 mullrar mer har jag inte tänkt på men Z3 med 2.8/3.0 och lite grova rör lät rätt så gott. |
|
|
För att förtydliga!! Och dessutom, "vilken bra låt de hade som ledmotiv". |
|
|
Nog sjutton mullrar en rak sexa? Tycker att min Z3 med original avgassystem mullrar riktigt gott när jag startar upp den i mitt garage. Inte i klass med V8-mullret i M5 E39, men fullt tillräckligt ändå. /Masten |
|
|
Påståendet att en V6 skulle mullra mer än en R6 är ren inkompetens! Hursomhelst, Trafikmagasinet är kult... mvh/ Anders |
|
|
Håller helt med Kristoffer_L!! |
|
|
Jasko76>" Å andra sidan så var Top Gear ungefär lika roligt innan Clarkson förvandlade det till det bästa tv-progrmmet på jorden." Det där kan jag hålla med om. Jag har en hög gamla Top Gear från -89 och framåt, och dom är precis lika tråkiga som Trafikmagasinet. Jag tror att Top Gear sneglade på Glenning och Perstad och försökte kopiera konceptet i början... Programmen är alldeles för lika för att det ska vara en slump. |
|
|
Mullret har en del med motorns uppbyggnad och tändföljd att göra. En V8 tänder 2 ggr per motorvarv medan en R6 tänder 3ggr, det blir lite mindre mullrigt redan där. Sen är det ju inte ovanligt med dubbla rör hela vägen bak när de ändå kommer ut på varsin sida framme i motorrummet på V-motorer, vilket som bekant inte är fallet på en rak motor. Låter man dessutom rören tala i stereo hela vägen utan att koppla samman dem så är ljudbilden komplett. Korta rör rätt ut på sidorna låter mest vasst och vulgärt, men den som hört en äldre Ford V8 med sidspis och väl avstämda rör glömmer det inte i första taget. FP |
|
| En fyrtakts V8 tänder väl 4 gånger per varv. | |
|
Ja, jag tror att folke skrev fel där. Det är klart att den tänder 4 gånger per varv. :-) Men med en rak sexa (och även en fyra) kan man ju också dela på utblåsen. Tre (två) cylindrar i varje rör. Vevaxeln snurrar ju saktare på en 8 än på en 6a så antalet explosioner per minut är ju i stort sett desamma. Det jag har noterat är att det mer har med cylindervolymen att göra. Större volym=större explosion=dovare och starkare ljud=mer muller. Eller skulle ni säga att en gammal HD Fat Boy med en 1,4-liters motor inte mullrar? Men de har ju bara två cylindrar... ;-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
En traditionell V8 med 90 graders vev får sitt pulserande ljud pga en kombination av tändföljd och avgasgrenrörens konfiguration. Ex. en BMW V8 har tändföljd 1-5-4-8-6-3-7-2 sett i höger resp vänster grenrör blir det V-H-V-H-H-V-H-V (två varv). Det blir en kraftig lång puls vid varje H-H och V-V därav det pulserande V-8 ljudet. BMW har nu utvecklat V8 motorer med reverse flow toppar och centralt placerat turboaggregat. Tanken är att komma ifrån pulseringen som en traditionell V8 ger och på så vis öka verkningsgraden, speciellt i kombination med turbo. Ljudet kommer dock att förändras (bli lenare). mvh/ Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.