AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
10.412

Synpunkter på MB C220 CDI?

Sida 1 av 2
Verdi
Jag velar vidare...

Hedin säljer ut C-klass lagerbilar med upp mot 25% rabatt eftersom det kommer en facelift som börjar byggas i mars.

Funderar på en C220 CDI kombi med automat och AMG-paket och panoramataklucka. 25% i rabatt mot listpriset.

Ska få ha en ett dygn nästa vecka. Får se hur det känns.

Någon av er som har erfarenhet av en dylik?
ni
64
nisso
525i E60
Fin bil! Tror dock det blir ett lyft med 7G vxl-lådan i facelift versionen. Och den helt uppdaterade intrumentpanelen som verkar bli elegantare och mindre plastig. Men 25% är ju också stor rabatt!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Från 444´ till 333´ är nice, såg att de hade en 250cdi i samma röda färg: Länk!
Verdi
Det finns en röd C250 kombi för 358' hos en annan Hedin-återförsäljare.

Kombi är nämligen ett absolut krav den här gången. :-)

Vet inte om det är värt pengarna dock... Verkar ju inte vara så mycket som skiljer på motorsidan. Brabus trimmar 220:n till 220hk och 250:n till 235hk om man vill, men det är snordyrt. Över 20 tusen. Vet inte vad de erbjuder för det, om man får behålla garantier osv.. Brabus jobbar väl ganska nära MB?

Farsan har en 08:a 220CDI Avantgarde. Riktigt trevlig bil som är nästan lika rolig som en BMW att köra när det svänger, men bara nästan. Komforten och utrymmena är däremot betydligt bättre. Egentligen är C-klass en klart bättre allrounder än motsvarande 320d och A4 men den har tidigare varit handikappad av sitt höga pris.

Jag var ytterst nära att köpa mig en 220CDI men det var svårmotiverat att lägga 150kkr upp jmf med min nuvarande 320d.

Automaten är endast 5-stegad men ärligt talat passar den bilen perfekt och den är fullt tillräcklig för vardagsbehovet. Den ligger på ca 0,60-0,65 blandat i normal körcykel. Det känns ibland som att det blivit lite växelhysteri i moderna automatare, lite som i gamla tiders racercyklar med bockstyre :-)
Verdi
Ja, då har jag en 220 CDI idag då. Kört mina 8 mil till jobbet precis.

Mina intryck so far.

* Den känns tyngre och stabilare än min E90. Bilen känns större helt enkelt.
* Den är inte lika alert i styrningen.
* Ratten känns som en bussratt jämfört med min M-sportratt. Finns det ingen skönare ratt att köpa?
* Körningen blir lugnare och mer avslappnad. På gott och ont.
* Den känns starkare än sina 170hk. Hade jag fått gissa hade jag sagt runt 200hk, nånstans mitt emellan min egen bil original (177hk) och trimmad (221hk).
* Sportstolarna ger inte lika bra stöd för mina långa ben, men i gengäld är de något rymligare. Med farthållaren i kan man dock sträcka ut benen ordentligt vilket var skönt.
* Bagageutrymmet verkar betydligt större än på en E91, vilket såklart är ett plus.

Har ju väldigt lite erfarenhet av automatbilar men jag tycker nog att den är lite seg att reagera på kick downs osv. Ska provköra E9x automat på lördag för att jämföra.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
>>Verdi
Tolkar ditt senaste inlägg att C-klass är riktigt bra kärra. Personligen har jag alltid tyckt att den inte är snygg, speciellt bakdelen. Med AMG pkt blir den betydligt snyggare.

Har bara kört c220cdi en gång, hyrbil i Tyskland, och den gick riktigt bra och snålt. Toppade den på 230km/h och snittade 0,72 efter 35mil autobahnkörning.
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Grattis. Ett bekvämt åk du skaffat.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det finns en 3-ekrad sportratt att köpa också, ingår i AMG-paketet om jag minns rätt. Den vanliga med 4-ekrar är precis som du säger - gigantisk.

-------
//Lövet
Verdi
Marin,
Ja, AMG-paket är ju ett måste som sagt. Den ser väldigt tam ut utan. Är väl inte lika snygg som en E91 med M-sport men man kan ju inte få allt.

Tyvärr satt det dubbfria vinterdäck på och det var snorhalt i kylan. Fattar inte att folk åker runt med såna. I rondeller fick man ta ner farten ordentligt för att inte glida rakt fram.

Därför har jag ju inte direkt pressat mercan i några kurvor... :)

Ska köra runt lite mer i eftermiddag. Får se vad de bjuder för min bil i inbyte också. Men det lutar nog trots allt åt att jag väntar in en schysst bättre begagnad 325d/330d istället.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Är inte det här ett riktigt bra pris?
Länk
Verdi
stooges,
Jag har en demobil över dagen bara. :)

löfgren,
Demobilen har AMG-paket och den 3-ekrade ratten. Den är fortfarande väldigt stor och tunn jämfört med M-sportratten. Jag har dock sett bilder på en annan MB-ratt som verkar sitta i en del lyxigare sportbilar som ser ut lite som BMW:s performance-ratt.
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Jaha du verdi,så kan det gå när man inte läser så noga.
Kör så det ryker ;)

Verdi: Som jag skrev så är inte MBs 5-stegsautomat reptilsnabb i växlingarna men det är å andra sidan inte heller BMWs vanliga 6-växlade steptroniclåda till E91 heller. Den växlar mjukare än Mercan men den är trots allt komfortinriktad och tar en del moment vilket märks ffa till 320d. Dock tror jag den passar 325/330 betydligt bättre men det är återigen en komfortlåda.

Den nya 8-växlade lådan jag provkört i X3, eller DSG/S-tronic i Audi/VAG upplever jag som avsevärt trevligare än den vanliga Steptroniclådan.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Angående priser. Innan någon springer iväg och köper en begagnad demobil, ta en titt på Mercedes aktuella erbjudanden på C-klass. Ramavtal gäller dessutom utöver detta!

Motoralternativ Pris¹ Förmånsvärde/mån² Fullserviceleasing/mån³
C180 Business Kombi 299.900 kr 1.954 kr 4.686 kr
C200 Business Kombi 326.900 kr 2.133 kr 5.077 kr
C200 CDI Business Kombi 316.900 kr 2.045 kr 4.948 kr
C220 CDI Business Kombi 329.900 kr 2.133 kr 4.943 kr
C250 CDI 4MATIC Business Kombi 412.900 kr 2.900 kr 5.992 kr

-------
//Lövet
Verdi
Lövet,
Alla är inte demokörda. Finns bilar som är helt nya också.
Verdi
ps. Är den listan avseende faceliften som kommer nu eller på den utgående modell de säljer ut?

Vill i vilket fall inte ha en tjänstebil. Vill inte låsa upp mig för 3 år osv.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är den befintliga modellen. Men erbjudandet har funnit i snart 2 år så det beror inte direkt på att modellen ska ersättas.

-------
//Lövet
MB vill väl slå sig in på företagsmarknaden så som BMW lyckats med under senare år och sno kunder från både BMW och Volvo.

Oväntat att MB numera är en riktig "preissknüller" i sammanhanget. Riktigt bra deal och att dessutom ramavtal kan användas ovanpå detta gör ju MBn riktigt intressant för tjänstebilisten.
Verdi
Kollade nu på deras sida och erbjudandet gäller för den nya facelift-modellen. Då blir det mycket mer intressant.

C220 CDI Business Kombi 329.900 kr
AMG Sportpaket 22.000 kr
Automatlåda 7G-TRONIC 19.900 kr
Becker® Map Pilot Navigation 8.900 kr

Kombipaket

Pris
14.500 kr
(Ord. pris 16.600 kr)
Dragkrok
Mörka rutor (bakom b-stolpe)
Easy-Pack Fix K

Businesspaket+
Pris
19.900 kr
(ord. pris 28.850 kr)

Metallic
Adaptiva Bi-Xenonstrålkastare

Förvaringspaket
Större tank ( 7 liter mer)
Parameterstyrning
Uppgradera till Adaptiva Bi-Xenonstrålkastare inkl. LED varselljus (vidvinkelljus utgår)

Pris
+ 5.000 kr

-------------------------
Tar man med allt så hamnar man på 420100:-

Med ramavtal hamnar man på runt 370 000:-.

Låter ju faktiskt jäkligt bra. Tåls att funderas på...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
370/420 = 12% rabatt kanske i högsta laget. 10% tror jag nog mer på men det blir ju småpengar i sammanhanget. Riktigt bra prissatt är den.

Skulle jag köpa tjänstebil i mellanklass nu så skulle C-klass ligga riktigt, riktigt bra till. Blev dock privatbil än en gång för mig (V70 3.2 -08) istället för tjänstebil då man får så mycket fetare bil för samma månadskostnad om man köper lite äldre. Jag kör dock väsentligt mindre än vad Verdi gör så bränsleförbrukning är en bisak.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.