AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.174

CO-halt förhöjd tomgång, för hög. HC-halt tomgång, för hög

Ba
2
Bassam
523I -98
Va inne på besiktningen idag & fick CO-halt förhöjd tomgång, för hög. HC-halt tomgång, för hög.
värderna ligger på

CO 0.2 (0.5) HC 210 (100)
CO 2500 0.5 (0,3) Lambda 1.02 (0,97-1,03)

Bilen är en BMW 523I -98 och det känns som att bara HC är riktigt högt med 210 av normala 100... Någon som vet vad det kan vara för fel? Katten eller lambda sonden?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tre frågor:

1. Var bilen riktigt varmkörd innan avgasmätningen? Det räcker att man står still i vinterkylan i tio minuter för att katalysatorerna skall svalna och fungera dåligt...

2. När är bilen servad sist? (Olja, oljefilter, luftfilter, tändstift)

3. Är bilen modifierad på något sätt, t ex sportluftfilter?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ba
2
Bassam
523I -98
Fråga ett; nej bilen var inte varmkörd. Jag körde typ bara till besiktningen som är typ 5 km bort.

Fråga två; Jag köpte bilen för 4 månader sen och han sa att han bytte typ olja 6 filter veckan innan försäljningen.

Fråga tre; nej.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Då skulle jag se till att bilen är ordentligt varmkörd innan avgasmätningen!
5km är för lite för att motor och avgassystem/katalysatorer skall blir riktigt driftvarma och rena avgaserna riktigt!

Gjorde inte besiktningsteknikern ett varmkörningsförsök innan nytt mätförsök?

Som exempel kan jag nämna att jag har en gammal mercedes-kombi E200 124-serien. Den har dessutom fått avgassystem med dubbla paralella katalysatorer från V8:a-modellerna (E400/E420) någon gång innan jag köpte den för några år sedan...(stort avgassystem!) vet ej varför man bytt men så är det!

I höstas innan kylan kom (var väl kanske +10grader ute) fick jag vänta en dryg halvtimma i kön till bilprovningen pga förseningar. Bilen hade då körts sex mil enkel resa för besiktningen.

Vid första avgasmätningen blev det dåliga värden - typ 250 i HC t ex.
Besiktningsteknikern frågade då om bilen hade svalnat. Jag sa att jag fått vänta i minst 30 minuter, då sa han - OK, vi tar och mäter där ute efter lite varmkörning så skall du se att värdena blir bättre...
Efter att ha kört två varv runt besiktningsstationen med foten på bromsen och halvgas, blev värdena väldigt bra - HC 006, CO 0,0 CO2500 0,1 och Lambda 1,03.

Så varmkörning gör mycket!

Om du inte är säker på om oljan är bytt och eller vilken olja som använts, gör ett nytt byte till bra syntetolja och kolla även skicket på stiften. Ser de inte fräscha ut, byt till nya -
NGK BKR6EK eller longlifestift BKR6EQUP rekommenderas framför alla andra märken, då dessa motorer är lite tjuriga på vilka stift som sitter i!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.