|
|
|
|---|---|
| Motorlampan på min 320 lyste några dagar i höstas av en för mig okänd anledning. Den slocknade av sig själv och den har inte lyst igen sen dess. Lånade en enkel felkodsläsare idag men den rapporterar att inga felkoder finns. Så frågan är, generaras det alltid en felkod vid tänd lampa eller är det felkodsläsaren som inte klarar att göra sitt jobb? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det ska sparas en felkod i minnet, felkodsläsaren läser kanske enbart de koder som finns aktuella tex. Ska du besiktiga bilen lär du se till att dubbelkolla detta innan bes, finns där en lagrat kod = ombes. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jo det var inför kommande besök hos sbp som jag tänkte kolla om det finns nåt lagrat. Får väl inventera bekanskapskretsen och se om det inte finns lite bättre utrustning tillgänglig. :-) Annars får man hoppas att dom inte läser koderna. Kompisen var iväg med sin 530 -04 förra veckan och fick inte koderna lästa. Tack för svaret! |
|
|
Jag var på besiktningen i förra veckan med en gult lysande motor-lampa som enligt bruksanvisningen indikerar orena avgaser. Har även 2 felkoder på motorn som indikerar får magert bränsle på bank 1 & 2. Besiktningsmannen nämnde att lampan lös och att verkstad borde uppsökas för motorns skull, men han sa att det inte spelade någon roll för besiktningen. (han gjorde ingen koll av felkoder). Bor du i närheten av Göteborg så har jag en felkodsläsare som kan släcka motorlampan åt dig. //Torbjörn |
|
|
Bilbesiktningen bryr sig inte om felkoder. Det får ju spruta felkoder om en bil, bara den uppfyller de krav som ställs under en besiktning. Felkoder sparas till man tar bort dem, så det finns felkoder långt tid tillbaka i de flesta bilar. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nu är du nog ute och trampar cykel eller nått sånt. From 2002 årmodell läses avgasrelaterade OBDII motorkoderna av hos Bilprovningen är EU krav. finns det lagrade koder = ombesiktning oavsett om koden är aktuell eller ej. Finns även att läsa på SBP hemsida. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Tobbe_Götet: Jag har alltså ingen lysande motorlampa nu utan det var några dagar i höstas som den lyste för att sen slockna. Men tack för erbjudandet! | |
| Det genereras alltid en felkod vid tänd lampa (snarare tänds lampan av att en felkod sätts) men om felet som orsakade felkoden försvinner så kan felkoden självläka bort ur systemet. Inte alla felkoder beter sig så (och jag vet inte vilka som beter sig så för BMW) men det kan finnas såna. T.ex. ett antal körcykler utan fel eller liknande. Det är iaf en teori om vad som har hänt i ditt fall om det var i höstas som motorlampan tändes. | |
| Nu har jag iallafall besiktat bilen utan anmärkning och det fanns inga felkoder lagrade enligt bilprovningens dator. Bara att köra på ett år till alltså. :-) | |
| Bes min 330 nyligen med motorlampan tänd.Blev tillsagd att hade bilen varit ett år nyare hade den ej gått igenom med lampan tänd..men eftersom bilen var 01 så var de ok..förstår inte riktigt vad årsmodellen har med felet att göra, men tydlligen resonerar dom så... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.