AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.313

Sprickor bakvagn m3 e46?

Ji
138
Jimpppa
M135i -14
Hej

Har läst lite på utländska m3 forum om sprickor i bakvagnen eller så kallade "subframe".
Det här verkar vara ett problem som gäller alla e46or.
Själv kommer jag inte åt min bil förän i vår... tänkte kolla upp detta noggrant då.
Är det någon som har råkat ut för detta eller är det ett överdrivet problem?
Lite att läsa här: Länk

Mvh Jimmy
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Ja det där är ingen rolig läsning eller verklighet för den delen.
Jag har fått för mig att det handlar om de tidiga och motorstarkare modellerna av E46 men det är inget jag är säker på. Någon som kan verifiera eller dementera detta påstående?

Vet att det diskuterats även på detta forum.
Sök och du skall finna som vi brukar säga :).

Här är iaf en film som visar detta otrevliga fel... Länk

Mvh Jimmy
re
119
rensvind
BMW z3m 1998
z3m och e46 m verkar kunna få dylika problem med bakvagnen om bilen i fråga råkar ut för mer "aktiv" körning. synd på så fina bilar. framför allt Z3. Där tycker jag bmw borde ha ordnat med mer robust bakvgn.
Det verkar vara prefaclift som råkar ut för detta. Med facelift kom ju en hel del förbättringar så förmodligen blev även bakvagnsinfästningen förstärkt.
Ji
138
Jimpppa
M135i -14
Om man läser i tråden som jag länkade till så är det inte bara tidiga e46or som råkat ut för detta.
Bmw verkar ha gett nån garanti på att åtgärda detta. Men då måste bilen antaligen vara helt orginal.
Är det ingen som har råkat ut för detta här på forumet, som kan informera lite mer? :)
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Rensvind: Gäller inte endast M-bilar utan även "vanliga" BMW som du bla. kan se i filmen.

Backard: Ja man kan ju alltid hoppas på det. Jag har aldrig hört eller läst om en E46 03-06 som har detta problem. Någon?

Mvh Jimmy
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Var hos min lokale BMW-mek här i jönköping i Måndags för att byta klossar på 330'n. Han hade då inne en E46 328 -99 som hade detta fel. Han berättade att det är alltid vänster sida som ger sig och speciellt på de motorstarkare varianterna av E46.
Den hade slitit ur fästet ur karossplåten (som man klippt med en konservöppnare runt om) och fästet som gummi upphängningen sitter i är punktat med 3 (!) punktsvetsar i en balk som ligger mellan baggerumsgolvet & karossplåten. Reparationen kräver att man skär upp bagagerums golvet och svetsar fast fästet igen. Såg tämligen bökigt ut men var enligt han inte så jobbigt. Man märker felet av att man får ett tydligt "plåt-klonk" från bakvagnen.
Orsaken sa han är många fullgas-starter (typ streetrace) då konstruktionen uppenbarligen inte klarar detta. På min fråga om min 01'a drabbas av detta så var svaret Ja; om Jag ägnar mig mycket åt streetrace (fullgas acc.) Då Jag inte är intresserad av detta, så kanske Jag klarar mig från detta konstruktionsfel.

/Stefan
Problemt gäller alla E46 karosser. Dvs det gjordes ingen åtgärd gällandes detta på faceliften.

Men sen skall man betänka att detta inte är så vanligt som det utmålas på olika forum. Då BMW gjorde en stor koll av detta. Åtgärdades innan 2010-10.
Förutsatt att bilen är orginal.

Dock är M bilarna mer drabbade och detta naturligtvis pga starkare motorer och att de körs hårdare..

För att se i fall man har början till sprickor om inte det är helt uppenbart dvs bortslitna fästen så måste man sänka ner bakvagnen och slipa rent för att se sprickorna.

Finns sen lite olika metoder för att reparera detta.

Bmw har en lösning där man fyller utrymmet med ett special skumm/plast som förstärker upp bakvagnen samt så monteras förstärningar ut ifrån. Svetsas eller fästes med special epoxi.

Alt svetsar man allt ihop..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.