AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
21.167

Bakhjulsdriven bil ,hur kör ni i vinterväder?

Sida 4 av 5
Sven B
Många kör omkring med helt felaktiga däck och anpassar inte hastigheten. Motorstarkt bil, dubblöst, dåligt omdömme med lite ishalka gör att man ofta hamnar i diket.

X3 an ger bättre framkomlighet och klart bättre stabilitet vid körning på halt underlag, men släpper det då gör den det oftast mera brutalt.

Som sagt däcken och omdömmet är väldigt avgörande inte driften.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Håller med om däcken! Bra dubbdäck som släpper greppet stegvis och förutsägbart - då är det nästan kul med alla typer av drivning.. Dåliga däck med/utan dubb är livsfarligt även med antisladd..

I rather have a bottle in front of me - than a frontal lobotomy!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Ett kriterie på bra/dåliga däck jag brukar använda är om det "hugger till" efter en sladd när man får tillbaka greppet. Likaså om man gasar så att det slirar, då känner man ett distinkt hugg när däcken slutar slira och får max grepp igen. Med usla däck finns ingen sån skillnad, då är det liksom inget/dåligt grepp hela tiden.
Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
kan även tilllägga att alla framhjulsdrivna bilar tog sig fram utan problem..
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jag vill i alla fall inte åka framhjulsdrivet. En bakhjulsdriven bil talar om vad det är för grepp i underlaget betydligt bättre än en framhjulsdriven.

Jag körde en Saab 9-3 för ett tag sen och det kändes inte stadigt alls. Betydligt fler kast med bakvagnen på den än med min 325 från 93 som dessutom ASC-T är ur funktion på.

Den bästa vinterbil jag åkt är nog min gamla Volvo 145 kombi. Åkte i full snöstorm med den en gång med sommardäck dessutom. (Man får ha sommardäck på den även på vintern) Sambon ringde efter ett tag och undrade hur det hade gått då de hade haft väldiga problem med deras framhjulsdrivna bil med dubbdäck. Volvon hade gått som tåget. Bara att styra och gasa. Och ja, det gick att bromsa ordentligt trots sommardäck.

Å andra sidan har jag bara ägt bakhjulsdrivna bilar och är väl därför inte van med detta evinnerliga ryckande och slitande i ratten som framhjulsdriften gör.

///BMW - Was sonst!
Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
Med ställ så ofta det går så klart...!
Längre körning/högre hastigheter trycker man bara in dsc-knappen och den går som tåget... Har man inte kört av vägen/fastnat på de två senaste vintrarna tycker jag det är svar nog på att BMW gör tillräckligt bra vinterbilar. I annat fall kanske en ny halkkörningskurs vara på sin plats.
Bara min åsikt.

//Väl mött vid rödljuset
Markfrigången på e39 är värdelös det skrapar ofta i.

Inga störra problem på vintern, dock är Dubbdäck och antispinn ett måste.

Har inga problem att köra framhjulsdrivet, speciellt med antispinn.

Det är som med allt annat , man får anpassa körningen efter väglaget.
JohanE,
Jag skiver under på gamla Volvobilars förträfflighet i vinterväglag. God markfrigång och höga smala hjul gör mycket för framkomligheten och den stela bakaxel håller spåret bra.

Är man dessutom på lekhumör går det tack vare den sväva svängradien att få till riktigt breda uppställ. Det är på något vis som om det går att hämta hem ALLA sladdar med en gammal Volvo. :-)

mvh/ Anders
Skriver under på det också, ska jag välja en gammal bil då blir det volvo, fast e34 var det inget fel på heller.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
... om vi nu är inne på gamla bilar så slår jag ett slag för gamla transaxel-Alfor. Perfekta bilar i vinterväglag tack vare balansen och väghållningen...och faktiskt ingen dålig värme alls (däremot usel defroster).

----
BMW CS #6212
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk

Tvärsnytt , jag så sladdspåren och de krockade bilarna på hemvägen förra veckan :) värst vad reportern fick bråttom :)

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hehe, en vanlig Svenssons 5 sek. i rampljuset ;)
Hehe....Volvo.... :-)

mvh/ Anders
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Som sagt bakhjulsdrift är bäst. :-D Gör om det där med en framhjulsdriven jordfräss ;-)

BMW 4 Life
Hahaha, fan va bra, reportern tappar orden........:-)
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Inte ens på en raksträcka går det att hålla spåret med en bakhjulsdriven bil! Tacka vet jag 4x4! En BMW utan snökedjor är som Bambi på isen!

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
LOL!!!!! :))))
steaman Nja , som bambi är den inte , Har kört BMW sen 1990 , och har aldrig haft problem ,Och nej , jag är varken en Tommi Mäkinen eller en Michael Schumacher , men jag är ganska duktig på att anpassa mig efter väglag , Visst kan 4WD och en framhjulsdriven bil vara bra , men kan du inte anpassa din körstil , till underlaget , så finns det ingen bil som räddar dig
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det var ett skämt, vilket marin849 uppmärksammade!

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag tycker det funkar bra nu när jag fick tips om att koppla ur min DSC när jag ska ut från parkeringen osv.

En sak som jag dock stör mig på är det brutala rycket som oftast blir när dsc jobbar efter en "sladd" av medveten modell.
Samt när man ska iväg från rödljus tar det en stund innan man får grepp trots finlirkande på gasen, då kan automatlådan ha en tendens att rusoch a lite.

Sådana saker som stör mig, då jag inte orkar åka runt i staden med dsc urkopplad då jag inte alltid har tid att koncentrera mig på kast osv när det är cyklister barnvagnar samt andra bilister i närheten, då vill man köra lugnt och försiktigt.

Såfot man har fått upp lite fart är det guld och det är mycket stabilt på vägen.
Jag kör mestadels motorväg.

Jag har dock en fundering på att till nästa säsong byta ut mina nuvarnade 225 or mot 215 , dubb såklart det har jag nu och det kommer jag forstätta ha.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.