AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
21.169

Bakhjulsdriven bil ,hur kör ni i vinterväder?

Sida 2 av 5
Sagt det förr........

BMW är en kass vinterbil..................................................................................................................................
mo
36
mogges
530iA Touring -01
Chevrolet Tahoe -96
En stor del hänger på föraren samt vilka däck man har...........

En gång BMW - alltid BMW
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Breda däck + låg bil = dålig framkomlighet i låg fart i djup snö. Detta gäller många BMW.
Ang viktfördelningen så är BMW som sagt 50/50 +-3%

Moderna framhjulsdrivna bilar ligger numera nära 50%, t.ex. 55/45. Då faller viktresonemanget. Däremot har FWD en fördel vid plogning i djupsnö och det är att man kan vrida på ratten och skyffla undan mer snö.

Sen finns det "kategori två FWD" och det är de bilar som har 65/35 fördelning och liknande. De är snabba vid rödljusen och kör inte fast på den oplogade parkeringen men är smått livsfarliga i hastigheter över 30km/h då bakänden kommer farandes i kurvor eller så går det rakt fram. Antisladdsystemen fungerar som hängslen så att inte alla hamnar i diket och vid en panikundanmanöver är de helt underlägsna.

Jag har märkt att i en del korsningar där det ofta bara står en bil vid rödljusen, typ utfart till en större väg, har RWD en fördel i starten för då står bakdäcken INTE på det blankpolerade underlaget alla FWD-bilar har slirat upp några meter längre fram. :)
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
redpower:
Har du provat att köra BMW från mitten/slutet av 90-talet (eller nyare) med smala däck på vintern någon gång?

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Bästa vinterbil man kan ha. Bara gasa och köra då antisladden gör att bilen blir grymt följsam. Gasar man i en kurva så kommer bakänden lite och sedan kommer antisladd i och man fortsätter fint.

KAN INTE BLI STABILARE ÄN SÅ. 4WD är väl snäppet bättre men ABSOLUT INTE en framhjulsdriven bil som bara går rakt fram i kurvorna om man tappar greppet!!!

Så lägg ner att bakhjulsdrift e dåligt vintertid!
sw
55
swekille
BMW 525I 04
Själv tycker jag att en bra bil på vintern ska starta i alla väder, hålla en varm kupé, ska gärna vara kul att gasa runt i och helst bakhjulsdrift med ev. antisladd. Sen skadar det ju inte om den ser okej ut så att man slipper skämmas. Saknar den något av dessa är det ingen bra vinterbil i mina ögon...

ma
7.450
marin849
DSCIII är dessutom väldigt bra på att motverka understyrning om man får för sig att kraftigt vrida ratten på is eller snöslask.
He
159
HenkePenke
535D GT -11
530D E61 -05
318D -11
Jag skulle vilja summera det så här...

# en modernare BMW med antisladd är en klockren vinterbil!

sen får man skylla sig själv...
när farsgubben står flinande och skakar på huvudet :-) eftersom man kör fast i 5 cm snö med sin sänkta BMW med 18" 245:or dubbfritt.

En riktig BMW har fyra Pipor... // Henke
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Ett annat sätt att summera det på kan ju vara att en BMW kan funka bra som vinterbil så länge som den fantastiska vevhusventilationen inte behagar frysa..

Eftersom jag växlar mellan bakhjulsdriven e39 och framhjuldriven Alfa 166 kan jag konstatera att BMW:n har snälla vinteregenskaper med DSC inkopplad. Alfan är rätt konstruerad från början och ungefär lika snäll som BMW:n fast utan att behöva elektroniska hjälpmedel för att hålla sig på vägen..
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
4wd är ju oslagbart i denna frågan :P Kör själv farsans volvo xc60 med bräda däck till jobbet varje dag. Sålänge de inte är modd så funkar de bra de bra. Har lyckats fastna en gång :P dock var de 60cm blötsnö då så är väl inte mycke o snacka om :P

2100kg bil med 4wd och bra däck är oslagbart helt enkelt.

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Finns inget bättre än en rätt utrustad RWD om du frågar mig, FWD har inte en suck. Argumentet med vikt över framhjulen känns inte helt korrekt, visst fungerar det men en bil lutar sig bakåt vid acceleration; Alltså över bakhjulen! Rätt kört väger det över.

Sedan är 330in kanske inte optimal men som Henke skriver ovan är en sänkt bil med duktigt breda friktionsdäck kanske inte optimalt. Tror inte en FWD klarar sig särskilt väl med den konfigurationen heller.

Utmärkt framkomlighet och ett tryggt och säkert beteende, så upplever jag nyare Bmw.

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Det jag tycker är läskigt med fwd på vintern är när den understyr, man hittar ingen balans. Jag har dock kört väldigt lite fwd under mina 6 vintrar med körkort.
ma
7.450
marin849
rille000: Är Alfan bakhjulsdriven?
Vad är annars skillnaden med "rätt konstruerad från början" menar jag. Dvs är BMWs chassi så dåligt att det behöver antisladd för att gå att köra eller menar du att pga bakhjulsdriften behöver man antisladd för att kompensera att föraren gasar för mycket?
Kör Compact ( Utan antispinn ),med odubbade 205/60-15 Bra kompromiss asfalt - snö - is , har inga problem med snö - is - slask , så länge man anväder sin erfarenhet .

Sambons 330 , är jag tvungen att koppla ur antispinnen på , för att kunna ta mig fram , tycker inte den hjälper mig så mycket , mer än stryper , när jag behöver kraft .

ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
marin849: Alfan är framhjulsdriven. Det jag menar med mitt inlägg är bara att jag inte märker nån större skillnad i bilarnas vintergenskaper. BMW har fixat till trygga egenskaper på konstlad väg genom elektroniska hjälpmedel för att hålla bilen kvar på vägen ( BMW;n utan DSC inkopplad på hala vintervägar kan ju vara skojigt men kräver att man är på sin vakt..)

Alfan beter sig ungefär lika snällt utan några elektroniska hjälpmedel som BMW:n gör med DSC inkopplad. Två olika vägar att nå ungefär samma resultat, alfas väg verkar enklare...

Sen finns det andra skillnader mellan bilarna, betydligt trevligare styrning på Alfan t ex som gör att du har bättre känsla för vad som händer på vägen jfrt med BMW:n. I Alfans ratt känner du direkt om väglaget ändras, det gör du inte på samma sätt i BMW:n. Direktare styrning dessutom som gör Alfan trevligare att köra på lite kurvigare vägar.
pe
117
pecklo
518i -86
Idag är ett bra exempel att BMW är en bra vinterbil. 2dm nysnö, oplogade vägar och jag kom till jobbet. Sänkt e39 touring med m-sport chassi o m-fronten plogade. Men måste säga att man fick ha tungan rätt i mun och verkligen "köra rätt" idag.

Mina arbetskamrater har inte dykt upp än, en saab 9-5 och en ford focus.
sw
55
swekille
BMW 525I 04
Det skulle vara kul att se hur många bmw-ägare har kommit fram till jobbet idag?
Jag själv har stannat hemma och vabbat.
Ska testa senare köra lite och se hur det går.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Nu åker ju jag inte BMW längre - men det var riktigt roligt till jobbet idag. Finns det något mer pirrigt att ligga med lätt gaspådrag i vänsterfilen.

Porschen levererade mkt goda vinteregenskaper - det enda man kan klaga på är att den blir lite stötig när de uppkörda spåren delvis var fulla av is.

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag har alltid fördragit bakhjulsdrift före framhjulsdrift i vinterföre, har haft både och i många år.
En framhjulsdriven funkar bra, men när den väl hängt sig på en driva så snurrar hjulen i luften och då sitter du där.
En bakhjulsdriven med grovmönstrade bra vinterdäck tar sig därifrån.
Dessutom går det gärna rakt fram när det svänger om man inte är van. Små motorsvaga bilar är däremot utmärka som framhjulsdrivna.

Jag har bott mitt ute på landet på plana Närke i många år. Sämst
Ford Mustang , krävde en del skottande :) till man fick uppfarten.
Bästa Renault Major R8 -65 funkade trots sommardäck tom, motorn bak.

I morse när jag åkte igenom en bred uppplogad snövall ca en meter breda 30 cm djup snö så fastnade jag , backade 50 cm och fortsatte, Straxt efter kommer en Ford Focus och han fastnade fick skotta, hängde sig i snön så framhjulen snurrade, trots att Compackten är lägre så var det inga problem.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
mistafrizz

En Porsche 997 C4 är min dröm vinterbil , vill ha .

swekille

Alla på mitt jobb med BMW är här , vilket är ganska många , från 118D till 740

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.