|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
| jag undrar också vad som gör bmw och mercedes till dåliga vinterbilar. Är det bakhjulsdriften som gör det så håller jag inte alls med då bilen tar sig fram bättre med bakhjulsdrift än med framhjulsdrift i snö.Stämmer det eller har jag fel?Vad tycker ni? | |
|
Stämmer bra för mig, har aldrig tagit fram mig bättre i vinterhalkan. Byte ut min gamla vinterbil Audi 100 -90 mot en 520i -85 ! Dessutom är det mycket roligare att köra :-) BMW 4 Life |
|
|
E39 är iaf en fantastisk vinterbil med trygga och förutsägbara köregenskaper. På minussidan hamnar framkomligheten i djup snö, den blir inte så bra med en bil med låg markfrigång... I hastigheter över 10km/h utklassar en välbalanserad bil en framtung bil som går rakt fram eller kastar ur baken. För att inte nämna rolighetsaspekten. |
|
|
Mja. En framhjulsdriven bil tar sig fram bättre. Så är det tyvärr. Har kört flera nyare BMW's i olika snöunderlag men min V70N är bättre framkomlighet med. Fast dom RWD BMW är något roligare ;) |
|
| Håller med marin849 till fullo... | |
|
Tja, beror på vad man menar.. Hakas en släpvagn/husvagn på så är framhjulsdrift bara löjligt...fastnar o slirar så fort underlaget bara är liite sämre(läs blött gräs/lite snö o is/ etc). Prova köra bort t.ex en husvagn på blött gräs och framhjulsdrift så förstår ni vad jag menar.. Har du parkerat den i nedförsbacke så går vagnen möjligen att köras bort med en framhjulsdriven bil ;) Nee...bakhjulsdrift, helst med en diffbroms, då klarar du dig fint under alla förhållanden :) Men ok, pratar vi bästa framkomlighet under vintern så är en kompetent 4wd bil naturligtvis att föredra.. Typ "höghuset" Geländewagen med låg o högväxel + låsbara differentialer och med rejäla dubbdäck :) Mvh Janne. |
|
|
Det var det jag ville veta och höra vad ni tycker,om framhjulsdrivna bilar är bättre än bakhjulsdrivna bilar i snöväder eller inte. Det jag vet är att motor fram + bakhjulsdrift ger oftast sämre framkomlighet vintertid i jämförelse med bakmotoriserade eller framhjulsdrivna bilar. |
|
|
Enda bakhjulsdrivan bilen som jag ägt som kunnat tävla med mina framhjulsdrivna bilar vad gäller framkomlighet på vintern har varit min gamla VW Bubbla men motorn bakom bakhjulen.. Den klassade däremot ut de framhjulsdrivna bilarna i djupsnö, men var lite farlig över 90km/t.. Mina BMW, E46 förrut och nu E91LCI, är underlägsna familjens -00 Honda Civic. Alla bilar har mycket bra vinterdäck (Nokian eller Michellin dubbade). Däremot så är BMW´na bra mycket trevligare när man väl har lite fart, men från 0-30 km/t så är framhjulsdrivet bättre. 2c.. //Anders |
|
|
Framhjulsdriven är alltid bättre på snöunderlag då den har motorn som är väldigt tung detalj på bilen och som även sitter ovanför framhjulen mer eller mindre. Vi BMW ägare har bakhjulsdrift utan någon tyngd bak vilket betyder mycket lätt att spinna och på så sätt fastna i lite högre snödrivor. Markfrigången kan jag säga är 10 mm lägre på Audi än BMW, så det är inte en orsak till att man gräver in sig i snödriva utan ingen tyngdpunkt på bakhjulen. "Riktiga män kör diesel" |
|
| Har precis kört hem från jobbet i 2dm blötsnö me min 523 nya dubbdäck. så länge man kommer loss från parkeringar o sånt går de ju bra men så fort men blir stillastående e de ju inge bra grepp om man gämför me en framhjulsdriven. körde fast ett par gånger på parkeringen på jobbe. har haft ett gäng bmw me riktig diff där driver de på så mycke bättre. men saknar min audi s8 väldigt mycke nu;) | |
|
Jag har kört framhjulsdrivet i över 20år i sträck innan jag köpte min 523 i somras. Blev väldigt överraskad över hur trygg och välbalanserad den är i halt väglag. En framhjulsdriven vill ju gärna ploga med framhjulen och gå rakt fram. Det gör inte BMW:n, den styr snällt åt det håll man vrider ratten. Sen att det är lätt att fastna med BMW:n om man hamnar i djupsnö, det är en annan sak. |
|
|
Att bmw helt övergett diffbromsen på standardmodellerna är obegripligt. Min gamla e34 med diffbroms var helt överlägsen både vanliga framhjulsdrivna bilar och även e39 och e60 med riktigt bra vinterdäck. Som natt och dag när det gäller framkomlighet. Antisladdsystemen hjälper föga vid nivåskillnad eller när ena hjulet fastnar i djupsnö. Däremot tycker jag nog ändå bmw funkar bra som vinterbil pga relativt mycket vikt över bakhjulen jämfört med en del andra. |
|
| Det jag tycker är jobbigt med bakhjulsdrift är ifall man har dåliga framdäck. Blir jobbigt när bilen vill fram men jag vill till vänster. Men överlag känner jag mig fan så mycket säkrare i en bakhjulsdriven bil. Året om. Ända problemet jag haft med min e39 är att den varit för låg. Dock skrotat sänkningssatsen efter att jag skrotat plastskydden under motorn. | |
|
Sålänge man slår av dsc när man kör i djup snö så funkar väl e39:an hyffsat men den har inte en suck mot min vinter bil som är en ford mondeo, helt överlägsen på o ta sig fram pga tyngden över drivhjulen. Men slänger man i nåra cementsäckar i skuffen så går de ju o köra bakhjulsdrivet med :) |
|
|
En välbalanserad bra bil ska ha en viktfördelning på 50/50 vilket de flesta BMW ligger på. Att offra perfekt balans till förmån för bättre grepp när man ska iväg på en snöig parkering i hastgiheter under 10 km/h är helt otänkbart för mig i alla fall. Sedan måste man definiera framkomlighet också. Har kört många mil volvo V70 och nya passat kombi. De framhjulsdrivna kommer iväg 0-30 snabbare men sedan känns det bara obehagligt i högre fart jämfört med tex Mercedes E klass eller BMW. För mig är framkomlighet att man dels kommer iväg överhuvudtaget och därefter kan köra relativt normalt utan att krypköra hela vägen. Kunna ta kurvor i relativt normal fart utan att köra av vägen eller att det ska kännas så riskabelt att man gör i byxorna. Ingen, jag upprepar ingen framhjulsdriven bil jag provat har haft tillräckligt trygg "framkomlighet" när det är halt hittills för min körstill i alla fall. Därför kommer jag aldrig förstå dom som rappar upp vägverkets text att "framhjulsdrift kan vara bättre". BMW 4 Life |
|
|
Allt går, men det är förbannat frustrerande när andra bara åker iväg från trafikljuset som ingenting... själv haltar du iväg som en snigel med ett slirande bakhjul. Sladda är kul i nån vecka varje höst när snön kommer. Sen blir man bara trött. Nä, bakhjulsdrift utan vikt på bakhjulen är inte så bra,tycker jag. |
|
|
För dom som vill läsa,En undersökning gällande skillnad mellan fram- och bakhjulsdrivna bilar . Länk |
|
|
Vinterkörning för mej är mycket mer än att vinna rödljusrace och då faller framhjulskrafset bort.Tekniken(kör) är många gånger mer avgörande om man skall köra fast eller inte än vilken ände drivhjulen sitter. 4WD behöver man väl inte ens diskutera i en sån tråd. :) |
|
| Inte så stor skillnad som på sommaren. | |
|
Vid rödljus är det en extrem skillnad när det är snö eller isgata. Känns som man står still mot övriga framhjulsdrivna trafikanter. Men det tar jag gärna för BMW är bra mycket roligare i allt annat:) Sen tycker jag också att det är en gåta varför BMW tog bort diffbromsen. Hade det på min första e30 och den gick som en dröm året runt. |
|
|
Det största problemet som BMW, Merca m.fl. har är att de är utrustade med alldeles för breda däck för att få ett vettigt snöföre. Framhjulskrafsare har däck som är 175-195 breda medan våra är 225-235 breda och det gör stor skillnad för framkomligheten 0-30 km/t. Naturlagarna har inte ändrat sig de senaste 30 åren men det har bredden på däcken. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.