|
|
|
|---|---|
|
Under januari månad ficka jag PDC failure istort sett vid varje körning med bilen. I bland flera gånger. Felet försvann efter ett tag och kom tillbaka vid nästa start. Väldigt irriterande. Enligt felmeddelandet fungerar inte PDC pga inga signaler från givarna och jag uppmanas att uppsöka verkstad. Senaste vecka har jag inte fått felmeddelandet en enda gång. Den enda skillnade jag kan erinra mig är att det varit markant varmare, oftast plusgrader på dagarna. Har läst många trådar om PDC men inte fått grepp om vad det kan vara som spökar/spökat. Utgår dock från att felet kommer komma tillbaka. Magnus | |
|
Har exakt samma problem. Får PDC failure när det blir varmare/kallare Hoppas någon kan peka oss i rätt riktning vad som kan vara fel. Går dock ofta till sig om jag lägger i R eller D ett par gånger.. |
|
|
Kontrollera reservhjulsbaljan i bagaget. Ett relativt vanligt fel är att det kommer vatten ner dit. Nere i baljan ligger bla. reläer och styrenheter till pdc och luftfjädrinen. Vattnet kommer dit genom panorama/taklucka,men på min bmw verkstad så sa det att det också förekommit fal där vatten läckt genom plåt skarvar! |
|
|
Troligtvis en sensor som har gett upp. Jag hade samma problem förra vntern. Lyssna på sensorerna så hör ni ett svagt tickande från de som fungerar. Den tysta är defekt. Lätt att byta men tidskrävande eftersom stötfångaren måste tas bort. |
|
|
Hade precis samma bekymmer som du beskriver. De verkade fungera när det blev varmare men krånlade när det blev kallare. Fick byta en givare, tror det blev runt 2000 pix. //Marcus |
|
|
Samma här. Lyssnade och bytade den sensor som tickade markant tystare (enda jag kunde se var ett litet stenskott mitt i sensorn) och så fungerade allt fint. Nästa vinter (dvs denna) var det dags igen. Har åter igen lokaliserat att en sernsor tickar betydligt tystare så är väl bara byta igen. Förra året var det en fram nr 3 (kunde bara rycka ut grillen och byta) men denna gången är det bak nr 2 så får väl lyfta av plasteländet det kofångare. Roade mig med att pilla isär den gamla sensorn. Dessa är inte meningen att man ska dela och ännu mindre få ihop igen, haha. Finns lite elektronik och ingjuten mic/högtalare. Ser ganska tätt ut men tar väl ändå stryk då dom är ganska utsatta. |
|
|
Jag kopplade in en dator och fick ut: 9E3B Supply Ultrasonic Sensors Någon som kan veta vad felet är? Eller vad 9E3B kan stå för? |
|
|
Väcker upp en gammal tråd. Min PDC dog totalt och efter OBD-avläsning så svarade inte ECU'n överhuvudtaget. Efter lite googlade så läste jag om risken med vatten i baljan och mycket riktigt så hade ECU'n en egen liten pool att simma i. Men var kommer vattnet ifrån? Någon taklucka har jag inte men troligast (genom plåtskarvar låter lite otroligt) så är väl en dålig packning i höger baklykta. Någon som har några ideer, synpunkter eller funderingar? / J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.