|
Sida 7 av 21
|
|
|---|---|
|
"Självklart kan jag se att M pkt ger lite extra värde men jag säger också att en nyare modell utan M pkt slår högre i mina ögon men inte i allas. Det är väl inte så konstigt att alla som kör BMW inte vill ha M pkt?" Nej, det är inget konstigt att alla inte uppskattar M-paket. Men Craile ska heller inte sälja bilen till "alla". Det finns tillräckligt många som uppskattar M-paket och annan utrustning tillräckligt mycket för att priset ska hållas avsevärt högre än för snikutrustade bilar. Sen om du eller jag personligen gillar utrustning eller inte påverkar inte priset åt något håll. Jag tror inte heller att Craile kommer få mycket över 90' för sin bil men att jämföra med en snik och en av de mest oattraktiva e60 jag sett säger inte mycket. |
|
Sven B |
Men andreas E61 ans pris påverkar E39 ans ... precis som F11 påverkar E61. Jag och många andra (men inte alla) hade hellre valt en lika fräsch E61 för 20 mer men med mindre utr än en E39 samma årsmodell. Trillade poletten ner? BjörnB Vad tror du alla extra pkt är värda efter 6-8 år? Vissa smetar på nybilar med pkt på 75 utan att blinka som i slutändan inte är värt mer 15 ? när de säljs efter 8år. Annat avgör.. Vad är skillnaden inkl resp exkl M pkt ? 10K kanske |
|
Du har grävt fram den mest snikiga E61 som finns på Blocket, den kostar ändå 30.000 mer, och det ska då vara ett argument för att en välutrustad E39 av sen modell har fel pris. Gör om gör rätt. Bilar med M-paket och snikbilar har inte samma köpare. Inga står och väljer mellan en grön E61 utan utrustning och en E39 med M-paket. Det är helt olika köpare. ------- //Lövet |
|
|
Sven B, jag är fullt medveten om att man inte får speciellt bra betalt för extrautrustning på andrahandsmarknaden. Men en jag hävdar att utrustningen på tex Crailes bil höjer värdet betydligt mer än 10' jämfört med en helt ren bil. Uppskattar att enbart M-paketet höjer ca 15'. På en e60 höjer det värdet ännu mer om man tittar på annonspriserna. Jag har fattat att DU hellre väljer en snik e60 än en välutrustad e39. Men det är vad marknaden tycker som sätter priserna. Jag ser inget konstigt att en välutrustad e39 av senaste årsmodell kostar i samma storleksordning som den billigaste e60 man kan hitta. Som Lövet skriver, det är inte alls samma köpare på de båda bilarna. Vilken man helst väljer är högst personligt beroende på vad man prioriterar och uppskattar. |
|
|
Nu har jag inte den sexigaste kroppen här i världen,men jag antar att jag skulle sälja mej bättre i ett par Björn Borg kalsonger än i ett Ullareds par om jag behövde ;) Bara som en enkel jämnförelse Sven B ;) |
|
|
Självklart så skilljer det inte jätte mycket i pris mellan en snik E61 från 04 och tex min E39 M-sport från 04. Inte så kostigt alls. Vad får man betala för en E39 SNIK från 04 typ? Väldigt dålig jämförelse. Gör om gör rätt! |
|
| Jag tror faktiskt att det finns en del köpare som skulle välja mellan en välutrustad E39 och en snik E60/61. Är nog inte helt ovanligt med köpare som tycker om lull-lull men som ser ett mervärde i en nyare modell och då kan tänka sig att avstå en del "lyxdetaljer". | |
|
GE: håller faktiskt med dig, hade jag varit ute efter en BMW kombi i 100-150kkr klassen skulle jag absolut ha både en last in line E39 med M-sport och en tidig E61 med åtminstone automat och sportstolar som seriösa alternativ, med viss övervikt mot E61 pga nyare modell. Men samtidigt håller jag med om att jämförelsen logiskt sett haltar om man ser krasst vad de olika bilarna har för utrustningsnivåer. |
|
Sven B |
Som sagt jag tror att E61 visst konkurrerar med E39 av den enkla anledningen att många ser att den förra generationens 5 serie börjar hamna i en "hanterbar" prisklass. Värdet av olika paket kan i mångas ögon kompenseras av mer basic utrustning som Xenon, farthållare mm men i gengäld få en nyare generation med alla dess fördelar. Nyare modeller är nästan alltid attraktivare. Såg själv att den gode TS är ute efter en E6X diesel, vilket kanske indikerar det jag säger *L* Nej andreas det skiljer 20k i annons pris du är alltså inte trovärdig om du inte vet vad den andre går ner till. Du kan heller inte avgöra hur andra ska resonera vilket inte heller stärker din trovärdighet. |
|
Hat du ringt annonsören av E61an? Nej trodde väl inte det. ------- //Lövet |
|
|
Och du tror inte jag går ner nåt då? Finns ju prutmån på mitt pris också! Kan tänka mig 95-100 i pris. Vet du hur mycket han prutar på sin E61 menar du? Tror inte han prutar en krona på sin E61. För han ligger så sjukt lågt ändå! Men tvekar på att den är helt reko och i så bra skick. Då hade han nog inte begärt så lite! |
|
|
Den e61 kan mycket väl vara i fint skick, men för att överhuvudtaget få napp, måste han ha ett lågt pris för att kompensera den magra utrusningen och färgen. Känner igen det;-) //Marin |
|
Sven B |
Min erfarenhet av 25-30 olika bilköp varav hälften varit nytt är att man prutar oftast mellan 5-10%. Bilar som säljs oprutade är ofta extremt attraktiva, det är varken din eller någon annan dussin bil. Du lägger upp en tråd här och gör reklam för din bil, jag visar enligt mitt tycke att det finns alternativ som jag och andra tycker är intressantare. Ditt pris på blocket signalerar ett för högt pris och att du övervärderat, det är inte bra tycker jag. Många passerar bara din annons, marknaden är inte AP lr andreas ok.. - Sätt ner priset till 99 om du kan acceptera 95 - Ta bättre bilder med 17" fälgarna, dina utomhus bilder är urusla. - Ha tålamod och förr eller senare kommer en seriös köpare. Annonsen ska signalera något speciellt som fångar köparens intresse och din gör inte det tycker jag. Framhäv M pkt i bild form i intressanta vinklar som framhäver dynamiken av bilen. Lycka till! |
|
Instämmer med de flesta, priset är alldeles för högt för att säljas av en privatperson. Potentiella köpare skannar blocket eller använder sig av bilpriser.se för att få ett riktpris. Och vad jag kan förstå så ska du vara nöjd om du får 90' för bilen. Sålde min A4 -05 i början av januari, tog 4 dagar. Satt ut den till det högre priset enligt bilpriser.se, och lät den prutas ner till medelpriset. |
|
| Tror det är vettigast att försöka sätta ut lämpligt slutpris direkt, baserat på en kombination av egen smärtfräns och vad liknande konkurrerande bilar ligger prismässigt. De flesta spekulanter är bekväma och vill slippa pruta 10%. Vill man bli av bilen smidigt är denna strategi oftast bättre. | |
|
Och då är vi tillbaka där vi började, vart ligger en sen E39 525iM i pris? Vilka andra objekt finns ute på marknaden som är konkurrenter? ------- //Lövet |
|
|
själv funderade jag på E60 eller E39 men insåg att alla bör ju ha ägt en E39 nång gång och hade jag valt E60 (E61) skulle det varit en facelift med M-sport=dyr så jag valde aktivt att hitta en sen E39 med M-sportpaketet som för min del är ett absolut krav (perfekt avvägt chassi som är mycket förtroendeingivande i högre fart, alufärgadelister istället för bruna, alcantara sportstolar, svart tak, den underbara m-ratten, fotstöd, 3tums avgas, M-plastbitspaketet i front mycket snyggt, M-instegslister osv). Jag betalade nog i mångas ögon ett visst "överpris" men det var ju exakt den bilen jag ville ha. Det är en sådan köpare trådskaparen skall sälja till. Så jag tycker absolut det är motiverat att en fräsch E39 med M-paket är mycket dyrare än en standard, kanske snikutrustad i övrigt, halvt nersliten E39a. Förhoppningsvis kände ju säljaren likadant som jag inför sitt köp, så eventuellt är bilen lite bättre skött också. Men kretsen av "entusiaster"/autopoweranhängare etc är ju bara en mindre del av marknaden. Det är synd att många använder priset som gallring, när det borde vara skicket. Men det är förstås omöjligt att sortera 100 bilar efter skick utan att titta på dom. 10-15tusen extra i inköp kommer att kvitta på längre sikt om bilen är fin. |
|
|
Finns inte många E39 från 2004 till salu på blocket. Dom jag hittade: Länk Länk Länk Länk Men känns inte som att någon går att jämföra med min. Dom här är väl lite jämförbara: Länk Länk Länk Länk Länk Inte många som ligger så värst lågt tycker jag! Så borde ju inte vara helt ute och cyklar med mitt pris. Och få ut ca 95-100 för den!....??? |
|
|
Den här är vasst prissatt: Länk ------- //Lövet |
|
|
Nu är ju E61:an också sänkt i pris. Till 120, så den var nog heller inte så attraktivt prissatt. De bilar som är attraktivt prissatta från början brukar ju försvinna från blocket på ett par dagar. Hur som helst tror jag de flesta inklusive jag börjar titta på de billigaste bilarna av den modell/typ man är intresserad av. Är det lik så hoppar man över dem, men när man hittar ett fint exemplar slår man till. Så att tro att man kan få genomsnittspriset av de bilar som finns till salu på blocket tror ja är ett misstag, man får helt enkelt gå på priserna på de bilar som endast ligger där ett par dagar för att se vad köparna är beredd att betala. Hur som helst tror jag E61:an kommer att gå iväg fortare än trådskaparens bil. Det finns alltid de som vill ha en ny modell men inte har ekonomin och därför väljer den billigaste. De visar ju alla utslitna polis och taxibilar som säljs till enligt mig fantasipriser. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.