|
Sida 4 av 21
|
|
|---|---|
|
>>Svenne B Du kan få 160' av mig för din 320d -08. Betalar cash imorgon. Eller vill du hellre bli av med X3an?! Den kan ja ge dig 250' för. Snabb affär, kontant! Ska vi? Jag vet vilka marknadskrafter som råder och hur mycket/lite jag kan få för min bil. Om jag får 135' i inbyte, kommer ja knappast sälja den under det priset, eller hur? Lik förbannat finns det töntar som mailar/SMSar bud på 120'! DET är svarthandlare! Ang Crailes bil, tror jag att han kan få ut runt 90-100' för den. Vänta till mars-april, och om den inte är såld till maj-juni, får man sänka priset tills köpare&säljare möts. Den gränsen är ofta väldigt tunn. |
|
|
Säljer man mycket bil så lär man sig att känna igen svarthandlarna. De hör nämligen av sig vid samma tidpunkter (alltså i annonsens livslängd) och har samma metoder och texter. De är nämligen inte de smartaste lirarna i stan. När man får samma mail av samma person VARJE gång man förnyar annonsen - då är det inte "marknadskrafter" vi pratar om... ------- //Lövet |
|
|
>>Robert Det är därför du är billös! *haha* |
|
| Dessutom är perioden dec-feb inte representativ för att få ut rätt marknadsvärde/statistik. Tror inte ens 10% av alla bilaffärer görs upp under den perioden, räknat mot helåret. | |
| Marin, just nu tre reggade vagnar i stallet ;-) | |
|
Robert, tror att du tillhör skaran hobbyhandlare ;-) |
|
|
Hobbyhandlare är en sak. Svarthandlare en annan. Här har vi en av Stockholms flitigaste: Länk Länk Har mellan 8-10 annonser ute i veckan. Förnyar flitigt, skriver alltid på samma sätt och fotar ur samma vinklar. ------- //Lövet |
|
|
Fick ett bud på 45.000 idag. Är ju skrattretande. Men det är väl hobbyhandlare som försöker som sagt. Tror nog det ska gå få ut 95-100 då jag hört liknande bilar som gått för runt 100. Men har nog bättre chans i vår. Men får se om någon dyker upp innan. Men får jag inte ut 95-100 så behåller jag den. Tänker inte sänka priset för att bli av med den. Då har den bättre värde att behålla! |
|
| Marin, nix, däremot har jag varit bilmissbrukare. De jag har nu är två bruksare och en som är avställd i väntan på bättre tider. Och en fjärde på ingång, bilar är kul, men varför betala mer än man behöver? | |
|
Kanske ligger det en viss sanning i följande påståenden: - De skyhöga begpriserna som gällt sedan krisen kanske är på väg mot sitt slut - E39 är nu två generationer bort och modellens attraktivitet falnar - Rost och E39, ja de hör lite ihop...:) |
|
Sven B |
Marin du missuppfattar det hela. Han har sänkt priset från 119 till 109 och om ingen intresserar sig tillräckligt så är det ett tecken på en bil som inte är så het. Jag tror Craile skulle släppa den för 90 om det går ett par veckor till. Rent psykologiskt är det bättre att lägga sig under 100`, som simon_en skriver är det ganska tydligt att andrahandsvärdet är relaterat till hur den uppfattas. Jag får uppfattningen att många har lånat sig över öronen och har ett restvärde som är lägre än skulderna när man ser vissas priser? En skrämmande utveckling! |
|
Vad är skillnaden på hobbyhandlare och svarthandlare? ;n00b |
|
|
F.ö. tror jag nog du hade kunnat få 100'+ om bilen gått max 12' mil. Med närmare 15' mil tror jag intresset dyker snabbt och därmed priset. Slutpris mellan 80'-90' om inte "rätt" köpare hittas. Tror inte du får över 100' dock. Får man fråga vad du fått för inbytespris? Kolla flera handlare, både BMW och andra märkeshandlare, vissa andra märkeshandlare värderar BMW högre än BMW själva. Jag tror att skillnaden inte är så stor mellan inbytespris och slutpris i detta fallet så det kan kanske kan vara ett alternativ om du vill slippa sälja själv med allt det innebär. |
|
|
qsacage: För mig är en hobbyhandlare en person som köper och säljer ofta men inte gör det yrkesmässigt. En svarthandlare är däremot en person som lever av att som privatperson köpa och sälja bil utan att ha en firma. Naturligtvis finns inget precis definition men om man köper och säljer mycket bil så ser man ganska stor skillnad på dessa båda typer när man stöter på dem som annonsör. ------- //Lövet |
|
|
Jag tror prismässigt att nyare E39 bör ned under 100kr om det inte rör sig om exceptionella exemplar av top-of-the-line modellerna som tex manuellt växlade 540 eller M5. Det finns redan nu många 525iT E61 -04/05 med de mest väsentliga för under 150kkr i utgångspris. Tex denna: Länk! Borde gå att få för 135kkr vid snabb affär och då är det nyare modell med uppdaterade motorn på 218hk. |
|
|
Craile, väldigt roligt och intressant att följa dina försäljningar. Sven B, kul med nytt friskt blod på forumet. Har själv fört en minst sagt varit passiv de senaste åren. Bilintresset håller på att falna bort för mig själv, intresset att följa värdeutveckling lever dock fortfarande! |
|
|
Kristoffer: att det är den nyare motorn vet vi väl inte (eller har du varit och kollat ;) då både gamla och nya motorn fanns modellår 2005. Annar håller jag med dig att E61:ans allt lägre priser givetvis gör det svårt att få ut över 100' för en E39T. ___ //Ulf |
|
| Ulf: Tack för QCn ;-) Den detaljen spelar dock egentligen mindre roll då min huvudpoäng var att tidiga E61 fallit kraftigt de senaste 2 åren och i dagsläget är det inte mycket som skiljer i sammanhanget om vi jämför med Crailes utgångspris. | |
|
Det är ruggigt tufft på marknaden just nu. Idag sålde jag min s80 2,4d -08. Blev tårögd, och det var inga glädjetårar. Jag fick krypa så ja skrapade upp både knäna och hakan! |
|
|
Marin, det storprut(t)are mao....:) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.