|
Sida 3 av 21
|
|
|---|---|
|
Nä då jag är absolut inte bitter för att jag inte fått bilen såld ännu. Är SUPER nöjd med bilen och behåller den gärna. Bästa modell BMW byggt tycker jag förutom nya F10/F11. Anledningen till att jag annonserar ut den är att jag skulle villja ha en diesel då det blir betydligt ekonomiskare för mig. Men vill ingen köpa min fina bil så behöver dom inte ;) Och rostskyddsgarantin den kan du snack hur mycket du vill om. På mina bilar har dom bytt ut delarna utan något snack. Och detta har INTE BARA varit goodwill!!! Och hade man inte haft rostgarantin så hade man inte fått nåt på goodwill heller. Det hänger liksom ihop lite. Man kan bara få ut på goodwill om man har garantin kvar eller om den precis gått ut. Så snacka inte om att rostskyddsgarantin är värdelös!!! |
|
|
Craile, att byta delar utan kostnad för kunden utan att de för den delen uppfyller några garantikrav är just precis det som menas med "Goodwill". Oavsett om det föreligger garantitid eller ej. Det fanns liknande paralleller med glappande spindelleder på E46 där BMW var frikostiga ett par år efter att fabriksgarantin gick ut och bytte dessa till en bättre variant som blev standard på faceliften. Kruxet som jag skrev tidigare är att makten ligger hos BMW Sverige i varje enskild bedömning, de kan faktiskt hävda att rostangreppen inte svarar mot reglerna för garantin och då spelar det ingen roll om det tidigare bytts tusentals bakluckor på Goodwill. Så visst är det positivt att det fortfarande byts delar till E39 men frågan är hur länge man kan förvänta sig att det fortsätter på ren goodwill. De nyare E61/E91 verkar inte alls lika hårt drabbade och därmed finns det inte samma anledning att mörka det hela från BMWs sida. Jag hade rost på bakluckan på min 328 E36 och visade upp den 1 månad efter garantitiden hos två olika BMW verkstäder, och jag var också i kontakt med BMW Sverige. Det var helt omöjligt att få igenom det då och det kändes oerhört bittert så klart. Dock valde jag att istället lacka om luckan vilket höll sig fint under den tiden jag hade bilen (OT. Numera står bilen hos en bildemontering i Helsinborg så det har lite spelat ut sin roll :) Nåja, långt inlägg från mig. Hoppas du får sålt bilen smidigt, lycka till! |
|
| Jo jag vet vad goodwill är. Men det är betydligt lättare och få goodwill om man även har kvar garantin. | |
Sven B |
Tyvärr är garantin värdelös då den inte kan åberopas utan att det uppstår ett moment 22 förhållande. Om sedan BMW centralt ger dig en goodwill iom att dom erkännt att dessa bilar har ett fel som tidigare repareras är det en annan sak. Återigen kan du inte skilja på Rostskyddsgaranti och Goodwill, det är BMW som bestämmer villkoren och hur länge varar det? Om näste ägare kommer efter 10 år med rost på bakluckan finns det ingen garanti att dom kommer ersätta detta med BMW`s goda vilja. En garanti innebär att säljaren har ett ansvar för att produkten och varan håller kvaliten en viss tid, rostskydsgarantin är utformad så att du som kund är totalt maktlös! MB tex lämnade frivilligt 8 års goodwill garanti på sina rosthögar fast dom har 30 års rostskyddsgaranti, med efter 8 år var det tvärtstopp då kostnaderna skenade iväg. Ju nyare bilen är desto sannolikare är det att dom kommer ersättare, men frågan är hur länge det varar? |
|
Jag fick schoppingluckan och v-framdörr åtgärdade pgv rost, det var en månad kvar av garantin(6 år) Bilen hade jag ägt i en månad.. så garantin fungerar i mitt fall. 525-03 |
|
Sven B |
BMW-Björne En typisk Goodwill åtagande men ingen garanti. Köper du Crailes 525 a finns det ingen garanti att dom kommer fixa samma problem om bilen är 10 år gammal som han säger. Trevligt att se att BMW trots allt är frikostiga med sin välvilja, men frågan är hur länge det varar. |
|
Sven B, grejen är väl att när det gäller en -04 med 12års RS-garanti så finns det en möjlighet att BMW tar det som goodwill (men det är inte garanterat) Köper du tex en -03 så har garantin gått ut och du har nog en mycket liten chans att få det som goodwill. Alltså ser jag det som en klar fördel att välja en -04:a framför en -03:a. |
|
|
Precis så resonerar jag också BjörnB. Lättare och få igenom goodwill om man har garantin kvar än om den har gått ut på pappret. Och så vet man ju inte om det är goodwill eller garantin som använts. Men det spelar ju mindre roll. |
|
Sven B |
Håller med om att BMW välvilja verkar vara relaterad till om man har rs-garanti eller inte för att kompensera för brist fälliga rost benägna konstruktioner på en specifik modell. Strongt av BMW centralt vilket gör att man känner trygghet med att äga våra bilar, tror att BMW är bland de mest generösa att ge välvilja efter garantin slut. |
Sven B |
samt även inom garanti tiden skulle jag skriva. Jag har aldrig haft problem med mina BMW modeller överhuvudtaget måste jag säga. |
|
För att skifta tillbaka till den ursprungliga frågan, är det fortfarande trögsålt? |
|
| Ja det går ganska trögt iaf. Har vart 3 intresserade nu. Men ingen som kommit hit ännu. | |
|
Men jag förstår inte dom som hör av sig som inte har i närheten pengarna. Utan vill ge 70-85 för bilen. Ring på dom som ligger i den prisklassen då! Typ en 02:a med 18-19 tusen mil... |
|
| De ringer för att de ibland får napp, konstigare än så är det väl inte? | |
|
Det är marknaden som värderar Din bil och inte Du. Priset Du satt är ett önskemål,sen vad Du säljer bilen för är marknadspriset för Din bil just då. Lycka till med bilförsäljningen,och jag hoppas Du får det Du önskar för bilen :) Hoppas Du även slipper alla knäppjönsar som tenderar att höra av sej när bilen varit på blocket några veckor eller mer. |
|
|
Craile, din tolkning av budena kan kännas bra för dig förstås. Sannolikt har det inget med sanningen att göra om du inte specifikt kontrollerat deras möjlighet att betala. Att få bud som ligger under ens egna förväntningar om slutpris är inget konstigt alls, får man inte ens det ska man börja ana ugglor som får kläder...:) Lycka till! |
|
|
Craile, Det är inga riktiga köpare som bjuder 75-80', utan hobbyhandlare som vill sälja vidare. Tror faktiskt att det ska gå att få ut 100' av rätt köpare....alltså nån som verkligen vill ha en e39 touring. Jag har samma problem med min 325a. Oavsett hur mycket ja annonserar ut den för, ligger buden 20-25' under utgångspriset. |
|
| Hobbyhandlare? Är det någon som på fullt allvar vill betala högst möjliga pris för en bil?! Tror f*n det att priset ska skruvas ned, det är en bil jag ska köpa, inte gifta in mig i familjen eller skaffa kompisar. Och det finns folk som MÅSTE sälja sin bil, vilket naturligtvis sätter priset. Fundera i följande banor nästa gång du köper en bil; hur mycket kan jag få om jag måste paniksälja inom en vecka? Ungefär där har du priset på vagnen du spekulerar på. Eller vad en handlare skulle ge i rent inköp, inte en krona mer. | |
|
Marin har rätt. De personer som ringer direkt på annonser efter att de lagts upp eller förnyats med dåliga bud är i de flesta fall svarthandlare. ------- //Lövet |
|
Sven B |
Marin och Craile varför är det så svårt att acceptera att ni inte får bättre bud? Marknadskrafterna bestämmer. En 525iA med M sport och Automat och ok vinterdäck med 15000 mil är enl bilpriser.se värd privat 84 800 - 92 500 kr . Om det är svårsålt så måste man sänka priset så har det fungerat i tusentals år, visst kan man vänta och vänta men sätt ut priset 96000 så är du på rätt sida. Det du förlorar kan du ta igen på en bra affär med nya bilen ? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.