|
Sida 2 av 21
|
|
|---|---|
|
Varför säger du att rostskyddsgarantin är löjlig? Till skillnad från många andra märken är BMW väldigt frikostiga med goodwill och åtgärdar även sånt som inte är genomrostning. Det är ett stort plus för en E39 om den är uttagen efter 2004 |
|
Sven B |
Rostskyddsgarantin är inte fråga om en garanti om att bilen inte kommer rosta. Alla bilar rostar även om annonsen säger att den är rostfri .. Garantin är utformad som något som kan liknas vid att det är som innebär att det är omöjligt att bevisa och få rätt som kund. Det finns flera prejudicerande exempel på detta. BMW lämnar 12 års rostskyddsgaranti mot genomrostning . För att rostskyddsgarantin skall gälla måste inspektioner på karossen samt underrede vara utförda enligt bilens serviceintervallsindikering och enligt BMW på ett godkänt sätt. Har du missat en service eller insp som enl BMW inte är ok är du rökt. Även om du gjort det och har begynnande rost - som på sikt leder till genomrostning och inte åtgärdas med motiveringen att genomrostning inte skett. Och om kunden låter bli att åtgärda kan denne i stället få besked om att underhållet inte varit gott nog för att garantin ska gälla. Skulle du hävda att genomrostning skett så kan BMW hävda att detta kan ha börjat med ett stenskott eller vanvård och att du inte skött det som sig bör. Observera att garantin gäller inte mot ytrost orsakade av lackskador. Alla rostskador uppkomna på grund av skador som t.ex. stenskott, lackskador, bucklor, krockskador eller annan yttre åverkan omfattas inte heller av rostskyddsgarantin Yttre åverkan skulle dom kunna hävda kan bero på saltade vägar som skapat problemet. Vill du processa mot BMW Sverige varsågod, de enda som kommer tjäna på det är Advokaterna :) Sålunda är detta en totalt värdelös garanti. |
|
Då frågar jag dig hur mycket/länge du läst här på forumet om folk som fått rost åtgärdad av BMW? Som jag skrev är BMW väldigt generösa och fixar rost långt innan det har blivit genomrostning! Det är bara att söka så har du timtals med läsning här på Autopower. |
|
Sven B |
Tack weeman men då ber jag dig läsa om timtals läsning om BMW`s berömda sk goodwill när det gäller frusna vv och rost problem Länk. Jag tror du lever i en drömvärld som tyvärr inte finns. Om du tror en sak så behöver inte jag tro som dig ;) |
Sven B |
Måste kommentera att Goodwill är ingen Rostskyddsgaranti utan sannolikt ett ansvarstagande från BMW och andra tillverkare om att man erkännt att det är en konstruktionsmiss eller liknande som inte ska göra kunden skyldig att betala. Att här på AP avgöra vad som gäller eller inte har ingen signifikans. |
|
HALLÅ ALLA. Ni som säger att rost garantin är värdelös vet ABSOLUT inte vad ni pratar om! Kan säga att den rost garantin är guld värd. Och dom lackar INTE bara om. Dom BYTER UT delen om det går. Dörrar, motorhuv, baklucka, Framskärm m.m Senast i Januari så fick jag en NY motorhuv på garantin pga rost o framkant. Inte jätte mycket rost men inga problem och få ny. Då frågade jag hur det fungerar. Och det gäller för ALL rost som inte är stenskott eller liknande! Behöver heller inte vara genomrostat! Och bilen behöver inte heller vara servad hos BMW enligt plan. Även om min är det så var det inget krav. Så jag tackar för att jag har en 04:a för hade det varit en 03:a så hade den bara haft 6 års rostskyddsgaranti och då hade jag inte fått det fixat gratis! Så kan säga att den är värd extra! Även om den inte garanterar att bilen skulle rosta. Men då får man det fixat GRATIS. Och det är ju klockrent. Fråga dom har som har rost på sina 02:or och 03:or. Jag har nu ingen rost på min. Och kommer inte ha närmaste 6 åren heller. Får då åker jag in och fixar det! :) Eller ja... Kanske nya ägare då om jag säljer den. :) |
|
|
Sven B Snacka om att du inte vet vad du pratar om. Det är ju skrattretande och läsa vad du skrivit... Hörs ju tydligt att du aldrig har utnyttjat rostskyddsgarantin! Eller vet något om den! Jag har aldrig haft problem med den eller BMW. Inga kontroller av bilen eller servicehistoriken. Bara kort på rosten och sedan klart. |
|
|
Erfarenheter av riktiga BMW ägare (tillika autopower-användare) som själva fått rost åtgärdat av BMW, erfarenheter som bekräftar BMW's praxis beträffande åtaganden vid fall av dåligt rostskydd är snarare väldigt signifikant. Det är inget jag tror eller drömmer om, det är från inlägg jag har läst dom 5-åren jag varit aktiv här. |
|
Sven B |
Craile Tyvärr är ditt resonemang skrattretande:), det märks tydligt att du är okunnig och inte är påläst om vad garantierna omfattar vilket jag är till skillnad från dig ;) Du hävdar en sak utan att bevisa att det du säger är sant. Trovärdigheten är dessutom = 0 när du påstår att din bil är rostfri :) dream on.... Återigen lär er skilja på goodwill och rostskyddsgarantier, två helt olika saker. |
|
Njae...ta det lilla lugna nu grabbar... Blir rostiga skärmar, huvar, dörrar etc bytade utan snack så var glada för det men tro inte att det gäller all rost på BMW efter -04. Har en kusin vars svensksålda BMW, tror det var en 06:a med begynnande rost på huv bara blev skrattad åt. Och det var inte stenskott. Här kom minsann ingen liten snäll farbror, fotograferade och viftade med trollspöt och goodwillade dit en ny huv...så får ni bytt så grattis annars är det väl som vanligt i bilbranschen :) Fast får man en 04:a istället för en 03:a så är man väl inte dummare än att man tar den nyare om det är 2 likvärdiga bilar.... Frasse |
|
| Jag tror inte att Svenne B har ägt en E39/E46 någon gång, då skulle han kanske vara insatt i själva rostproblemet på dessa att rosten kommer krypandes i kittskarvarna, och där har BMW varit mycket generösa att åtgärda detta. Har själv varit och bytt åtskilliga dörrar, motorhuvar, bakluckor på garanti då jag jobbade på BMW. | |
|
Har fått min baklucka utbyt på rostskyddsgarantin på en importerad bil Skulle inte tro att BMW gjorde det enbart av goodwill om du inte vat vad du pratar om Sven så säg inget Ha deT |
|
|
Faktum är att Sven B faktiskt har helt rätt i vad han skriver när han säger att garantin i sig är fullkomligt värdelös om föreskrifterna tolkas som de är skrivna. Vad BMW gjort hittills på E39 och även E46 är att genom Goodwill (dvs inte via rostkyddsgarantin i sig) byta karossdelar med begynnande rost. Detta är dock bedömt via case-by-case efter bedömning hos lokal mekaniker och huvudkontoret. Alltså finns det ingen rättighet att få karossdelarna utbytt under garantitiden. Dock har BMW hittills varit mycket generösa och bytt de flesta bakluckor, tanklock, dörrar, huvar etc på E39. Eller som garantiansvarige på huvudkontoret uttryckte det, "...en BMW får inte ha rost under garantitiden". |
|
| Med tanke på alla negativa inlägg Sven B har gjort om rostskyddsgarantin den senaste tiden så gissar jag på att han har blivit nekad att få ut på den. Han är nog bara bitter... | |
|
Sven B "Återigen lär er skilja på goodwill och rostskyddsgarantier, två helt olika saker." Tycker Kristoffer summerar det hela utmärkt. Massor med luckor och dörrar har bytts på e39/e46 utan att det har varit i närheten av att uppfylla garantivillkoren men för kunden spelar det i praktiken mindre roll om man kallar det för goodwill eller garanti så länge bilen blir åtgärdad. Och ofta är goodwill i detta fall helt kopplat till om det är garanti kvar eller ej. Har själv varit inne med en e46:a strax efter att garantitiden gått ut för ev åtgärd av en minimal rostskada. Enligt verkstaden hade man utan att tveka tagit detta på goodwill om jag kommit inom garantitiden. Efter detta var det tvärstopp. Frågan är om BMW fortsättningsvis kommer vara lika generösa med goodwill på en 8-10år gammal e39:a med 12års rostskyddsgaranti? |
|
|
Sven B; Min fars E39 fick alla dörrar utbytta och rostlagning innanför tankluckan. På två av dörrarna var det nästan omöjligt att se några bubblor. Så du har såååå fel! Till skillnad mot både Audi A4 och VW Passat som trots liknande skador vägrades byte/reperation. Fast jag förstår att man kan undra om garantin gäller på en tio år gammal E39 på samma sätt som det gjorde på 4-6år gamla. Angående annonsen; Vinterfälgarna är för övrigt så fula att jag inte skulle stå ut med dem, vilket inte är okej att köpa en av de dyraste standardutrustade Touringarna där man direkt måste göra sig av med fälgarna. Stephan |
|
|
Ja du Sven B.... Du är verkligen ute och cyklar. Jag har aldrig haft några problem med BMW när det gäller rost. Min bil 6,5 år bytte dom ju huven utan snack. Har även 2 bekanta som kör E46 ocvh E39 som varit inne och bytt halva bilen utan problem. Och även diverse omlackeringar. Men du är väl bitter för att du blivit nekad. Åk till någon mindre stad så är dom mer kundvänliga än vad dom kan vara i storstäderna. Håller helt klart med om att Vinterfälgarna är fula och för små enligt mitt tycke. Men får köra slut på dom och sedan köpa nya. |
|
Sven B |
Men Goodwill är inget som står skrivet som en rs-garanti eller kan tas för givet som TS påpekar. Vad som sägs här på AP saknar signifikans i det enskilda fallet eftersom bedömningarna är godtyckliga och ingen garanti som står skrivet. BjörnB jag håller med om att Frassemannen poängterar det sannolika. Dessvärre tror jag fallet med frassemannens kusin är betydligt vanligare:( precis som de frusna vv som många drabbats av. Men lyckas någon efter 10 år få igenom sin rs-garanti ska jag äta upp min filthatt ;) |
fredde 7 |
Jag hade en 318 touring, en 01:a..precis efter garantitiden byttes framdörrar framskärm, huv...även fronspoilern lackades för att det inte skulle bli ngn färgskillnad, allt detta på goodwill... Nu för bara ngr månader var jag inne med en 318 sedan o4:a som hade lite bubblor i kittskarven på huven, det var inte tal om att byta ngr delar utan de kunde lacka om den, gick inte att byta delar längre sa kundansvarig, detta skulle vara styrt centralt på BMW och var inget han kunde råda över hävdade han. Han sa även att de mindre frikostiga åtgärderna började gälla då den längre rosskyddsgarantin kom...Tydligen stämmer det inte till fullo då vissa här med samma garanti i botten fått delar utbytta. Kanske hänger det ihop med om de tror man ska köpa en "ny" BMW inom snar framtid vilket jag sagt till dem att jag aldrig skulle göra. |
Sven B |
Nej du Craile lille du verkar bitter som inte får bilen såld, dåligt intresse...eller hur var det:) Det där med "bekanta syndromet", har vi hört den förut... Jag är väldigt nöjd med mina bilval och min Åf (Carlssonbil i Örebro), ta av dig kepsen och släck ner dimljusen Craile .... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.