AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
45.439

Dåligt intresse av min bil 525iAT M-sport -04 E39.

Sida 19 av 21
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Dessutom är det sällan bostäder tappar i värde, framförallt inte en halvering var tredje år! :)
marin849: just därför är det populärt att öka på bolånet i samband med bilköpet ;-) självklart under förutsättning att huset/lägenheten ökat i värde
ma
7.450
marin849
Mmm.

Sen är det "intressant" att man rätt lätt kommer upp i samma (verkliga) månadskostnad på bilen för 200k som på bostaden för 3M.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Skrämmande att se hur vuxna människor resonerar...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
qsacage: Men hur resonerar du? Craile säger att värdeminskningen är av stor vikt när bilen är ny. Det stämmer väl jättebra, sedan minskar den ju hela tiden i kronor räknat.
Bilar kostar i drift och underhåll visst är det så, speciellt begagnade... sedan gissar jag att väldigt många av oss här på forumet pysslar om våra bilar lite extra.

Med tanke på finansieringsdebatten, lån osv. ;-) Jag köpte min senaste för 85 lapp och tycker jag varit hyfsad ekonomisk även om jag har en V8a som drar väl mycket i stadstrafik. I övrigt är jag helnöjd och kommer nog gråta den dagen jag inte får köra V8a längre. ;-)

marin849:

"Det bästa är när någon köper en fabriksny bil och är jättenöjda för att det är en "sån där miljödiesel som bara drar 0,5l/mil". Och som förlorar 100000 i värde första året.
Drivmedelskostnaden är ju bara en liten del. "

Vi har en sådan bil du omnämner i din text.
Eftersom jag fick en väldigt god rabatt vid köpet kombinerat med att den har väldigt långa leverans tider kan vi tom sälja den 6månader gammal med god marginal över inköpspriset.
Enligt statistiken på denna bilmodell kommer värdet bibehållas det första året och därefter eventuellt falla med möjligtvis 40-50kr på 2år.
Bilen är dessutom skattebefriad och drar enligt uppgift 0,44 l/mil bl. körning vilket gör det ekonomiska ägandet till i stort sett obefintligt.
ma
7.450
marin849
Det låter riktigt bra. Grattis!
bunf: Imponerande och du har säkert gjort en klockren nybilsaffär.

Miljödieslar verkar dominera försäljningsstatistiken fullständigt nu för tiden och flera av dem verkar sjukt snåla (samt skattebefriade).

Jag får väl prova ett par själv för att bilda mig en uppfattning över hur roliga eller tråkiga de är att köra. Personligen gillar jag lite kraft i motorerna.

Fast det är nog en hel del av oss på forumet här som kommer att hålla i våra gamla klassiska bensinare som sista man på slagfältet. Vi kommer slåss till sista bil. ;-) Så länge som man inte kör för långt så är det ändå ok.

Ser att du bor i Stockholm. Frågan är dock vad förbrukningen verkligen blir i gammal hederlig Stockholmsk rusningstrafik?

Vad är det för bil och modell du har köpt?
Det är en Golf variant miljödiesel.
Ganska ful men väldigt populär bland barnfamiljer, speciellt i kombination med automat och storstad.
Dock överraskande trevlig körkänsla.
Förbrukningen är väl som vanligt väldigt individuell beroende på vem som kör.
bunf: Folk som köper miljödieslar verkar kalkylera med sjukt låga förbrukningssiffror, ofta till överdrift enligt mig.

Visst, för folk som långpendlar och dylikt stämmer säkert siffrorna men jag är väldigt nyfiken på vad man når för ungefärlig förbrukning i Stockholm med rusningstrafik, köer och allt annat som hör vår fantastiska huvudstad till.

0,44 l/mil bl. körning känns fullständigt orealistiskt under sådana omständigheter.
ma
7.450
marin849
Golf! En Golf kan man nästan köpa tre år begagnad och sälja den efter ytterligare tre år till nästan samma pris. Helt otroligt vilket andrahandsvärde de har.

Lika otroligt som att en tio år gammal E39 och en tio år gammal Golf kostar ungefär lika mycket.
marin849: ja vad ska man säga

För väldigt många en optimal bilstorlek och med grundmurat kvalitetsrykte. Bättre kvalitetsrykte än majoriteten av konkurrenterna i samma klass.

Sedan har väl ryktet att den ska vara rolig att köra hängt med ända sedan GTI epoken på 80 talet.

Sedan känns det som om Golf växt en hel del senaste årtiondena.

Golf Variant är ju relativt stor? Hur står sig den storleksmässigt med BMW 3 serie Touring tex?
Har 525an kommit ut till försäljning igen?

Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Den är inte till salu!

Blogg för er med stort bilintresse: Länk
M_
467
M_Tech
Bmw 540IA Msport -18
Varför lät du inte annonsen löpa ut sin tid,kostar ju inget!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bilen är ju inte till salu längre. Det är väl bara bra om annonser på bilar som inte är till salu kommer bort för de som letar bil...
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
"Varför lät du inte annonsen löpa ut sin tid,kostar ju inget!"

För att jag inte vill sälja bilen. Oavsett vad jag får betalt för den.
Kan ju inte få tag i bättre bil förutom F11. Men det får vänta några år till.

Blogg för er med stort bilintresse: Länk
M_
467
M_Tech
Bmw 540IA Msport -18
Kanske värt ett försök att få ut dina 99,000kr!
M_tech: Craile gör helt rätt nu. Han har en riktigt fin E39, dessutom med 12 års rostskyddsgaranti (sällsynt). Varför dumpa iväg den om han absolut inte måste?

Craile provade marknaden men fick ej ut önskat pris.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.