|
Sida 18 av 21
|
|
|---|---|
| Har man lån på bilen ska det stå | |
|
Jag körde 4500 mil med en 540iAT och hade då en blandad förbrukning på ca. 1,28L/mil. En manuell är minst 1 dl snålare och då är man nästan nere i 530iAT's förbrukning. Tror inte skillnaden ner till 525iAT är gigantiskt men som alltid när man jämför en modell med större motot mot en med mindre motot. - Mer bränsle - Dyrare försäkring - Dyrare skatt - Dyrare service Det rör sig väl på vissa punkter om några hundralappar och på andra om några tusenlappar och totalsumman blir nog ändå en slant på ett år. Sen om det är värt det är ju upp till var och en att fundera över... ___ //Ulf |
|
| Jag räknar med 1400kr/mån i värdeminskning på min E39a. Och jag kör upp en tank i månaden, knappt 1000kr. Så 0,2l/mil hit eller dit blir försumbart även "på en gammal E39a som inte har nån värdeminskning". | |
|
"Ja värdeminskningen är ju en väldigt stor del i nybilköp. Men beror ju på hur länge man ska ha den. Ska man behålla den i 5 år eller mer så betyder värdeminskningen inte mycket." Märkligt resonemang Craile. Slutar bilen förlora värde efter 5 år? Jag brukar påstå att en bil halverar sitt värde på ca 3.5 år, oavsett om den är begagnad eller ny. Iofs planar det ut något de sista åren (15+ år). "Har lån på bilen så är det oftast betalt på 5-7 år så då är den ju ändå betald om man behåller den så länge. Och skulle man byta tidigare så brukar man få ut vad det finns kvar i skuld på bilen då billånen oftast följer värdeminskningen typ. Enda man förlorar är den 20% kontantinsättningen. iaf om man byter efter 3-4 år." Det enda du förlorar är hela lånebeloppet! o_O Kapitalvaror köper man inte på lånade pengar! |
|
|
Nä du förlorar inte hela lånebeloppet! Du får ju betalt för bilen när du säljer den! Vilket täcker det lån du har kvar efter 3 år från ny! Du förlorar bara det du betalat. Värdeminskning trycker jag bara är löjligt att räkna med när man köper bil. Allt sjunker ju i värde med åren utom hus typ. Man använder det ju och det slits m.m. Inget är ju gratis. Det är ju kostnaden att ha bilen och driva den. Typ månadskostnad på bilen som man ska räkna på tycker jag. |
|
|
Öh? Vad du betalar för bilen ingår ju i månadskostnaden så länge inte din granne betalar ditt lån. Och har man inget lån måste man först spara ihop pengarna ett antal månader/år innan man köper bilen, och sedan fortsätta att sätta undan samma summa så att man har en påse pengar att skicka in vid nästa bilbyte. Köper du en ny bil för 400000 och lånar 320000 (du fick 80000 för din inbytesbil) som du betalar av på 5 år och sedan "har bilen gratis i tre år", säljer den efter 8 år och får ut 80000 för den så har du ju betalat 320000 spänn + ränta 42000 kr om låneräntan är 5%. Du har alltså haft en direkt månadskostnad enbart för bilens värdeminskning på 6000kr/mån de första fem åren. Eller 3750kr/mån om du slår ut det på åtta år. Det är då den absolut största kostnaden på hela bilen, så lite synd att inte ta med den i beräkningen tycker jag. :) Med ditt resonemang skulle du ju spara pengar på på att beställa en ny F11 touring? Då har du ju inga service- eller reparationskostnader heller eftersom det är en ny bil som sedan har maskin- och elektroniksksadeförsäkring när nybilsgarantin gått ut. (Sorry, kunde inte låta bli). |
|
| qsacage: Resonemanget att en ny bil förlorar mycket i värde är väl relevant även om värdet halveras på 3,5 år? När bilen är gammal och halverat värdet 7 gånger är det ju inte mycket kvar att halvera, eller hur? ;) | |
| Så en F11 för 500 lock som blir 250 efter 3.5 år, som sedan blir 125 efter 7 år slutar sedan förlora värde? Eller tycker inte du att 125/2, dvs 75000kr är "inga pengar"? | |
| Edit: 72.500 kr ska det förstås stå. :) | |
| Haha! 62.500! Hur står det till med matten ikväll.. ;huvvet | |
|
När jag byter bil är värdeminskningen den viktigaste (och ofta den största) parametern i min kalkyl. Och som qsacage skriver; "kapitalvaror köper man inte på lånade pengar" // Erik |
|
|
Jo då det klart att man ska räkna med värdemiskningen. Men för mig spelar det ingen rolla alls. Utan för mig spelar månadskostnaden roll. En äldre bil tex 3-4 år gammal får du lägga på max 5 år (om man ska ha lån) medans en ny bil kan du lägga upp på 7 år och har då vagnskada och nybilsgaranti och fri service. Även om den äldre bilen har ett mindre värdetapp så spelar det ingen roll för mig för att den blir nog inte billigare i månadskostnaden. Till och med att nybil kan vara billigare i månaden i vissa fall. Lite beroende på vad det e för modell och så. Allt tappar i värde så är det bara. Jag tycker det handlar om hur mycket man har belånat på sina grejer tex Bil , Hus m.m. Så när lånet på bilen är betalt så får man ju loss pengar när man säljer den som man då kan använda som kontantinsats till den nya bilen. Och så kan man fortsätta så bil efter bil. Då märker du inte av värdeminskningen. Det du märker är vad lånet på bilen kostar dig varje månad. Du förlorar ju då inte ens kontantinsatsen då du änå får ut den vid föräljning av bilen! |
|
|
Att låna pengar kostar ALLTID...att sen låna till en bil är väl egentligen det dummaste man kan göra :)). När man betalt färdigt på bilen har man betalt "det dubbla" men bilen är bara värd "hälften"...så klart som fan att värdeminskning spelar roll oavsett om du betalar cash eller månadsvis. Frasse |
|
|
Crailes tankesett får världsekonomin att snurra. Tur det!! PS Du kan få köpa min 335d för 50k cash + 4.5k/mån i 5år till 3% ränta. Värsta klippet ju! :) |
|
|
Fast överdrifterna åt andra hållet är lika stora. Att låna till en bil innebär naturligtvis inte att man betalar det dubbla. Räntekostnaden för ett lån på 100k är ungefär 10k över 5 år idag. ------- //Lövet |
|
|
Hade ingen lånat till konsumtion hade vi nog inte haft samma snurr på ekonomin som vi har idag, precis som Marin säger. Så det är jättebra att så många gör det (bara jag slipper). Men vi ser hur det gått för länderna i Baltikum och andra länder i östeuropa som hamnat i "lånefällan"... Craile, jag förstår hur du resonerar. Vid bilbyte försöker jag alltid beräkna värdeminskningen över den tid jag har tänkt att behålla bilen. Den beräknade värdeminskningen är det minsta belopp som jag själv måste lägga undan varje månad för att bekosta värdeminskningen. För mig är värdeminskningen som vilken annan kostnad som helst - bränsle, däck, service, värdeminskning osv osv. På samma sätt som du amorterar och betalar ränta varje månad (som i stort sett motsvarar värdeminskningen) betalar jag till mig själv. // Erik |
|
| Varför kan man inte köpa kapitalvaror för lånade pengar? Det säljs i princip inte en enda ny bil utan nån slags finansiering så det är väl helt normalt att göra så. | |
|
Även om det finns olika teorier så är min teori följande: Man lever bara en gång. Vad f-n sparar ni till? ;-) |
|
|
det finns ingen konflikt där. Enda kruxet är om man vill köpa en bil för 300000 när man just fyllt 18, det är svårt/omöjligt för de flesta utan att låna pengar i så fall. Och så sitter man fast och behöver antagligen låna till alla framtida bilköp. Eller så köper man en bil i lägre prisklass första gången, och sparar undan pengar motsvarande ett lån varje månad, som man dessutom får avkastning på! Efter rätt kort tid har man då cash att skaffa riktigt fina bilar, men ligger så att säga "ett steg före", dvs man har pengar i en hög att betala varje bilbyte med istället för "ett steg efter" så att man måste ta ett lån varje gång. Not: Sparar man "i förväg" istället FÅR man ju ränta/avkastning också istället för att BETALA ränta. Bara det gör rätt många tiotusenlappar, för en rättvis jämförelse behöver man räkna in båda! Sen att låna eller inte är fullständigt upp till var och en. Ibland finns det dessutom riktigt bra erbjudanden på ny bli med mycket förmånliga lån. Vad som är fullständigt klart är dock att man måste räkna in bilens värdeminskning i månadskostnaden om man vill vara ärlig mot sig själv. |
|
|
marin849: du har absolut viktiga poänger Man blir dock lite avtrubbad här i Stockholm med dyrt boende osv. ;-) Då får man välja, vill man bo i stan med lån eller en avlägsen förort utan lån? ;-) Men visst, om man sparar kanske man får råd med sin lägenhet i stan när man är 65? Säg att lånet man tar är på 3 mille, vad är då en bil på 200 lapp? I Stockholm blir man avtrubbad. ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.