|
Sida 17 av 21
|
|
|---|---|
| Det beror väl på miltal och skick på en tio år gammal bil. Jag ska inte sälja, men mellan 60-65´ kanske annonspriset skulle vara om jag skulle. | |
|
Jo men skick har ingen betydelse alls när man annonserar. Är ju typ ingen som ringer även om bilen är i grymt skick. Man kan ALLDRIG se skick på en bil på en annons och lite bilder. Ska man bedöma skick på en bil så måste man ju åka och titta på den. Så är ju bara priset som styr marknaden (tragiskt) Folk vill betala samma pris för en 04:a i kanonskick som en 03 i bruksskick. Helt sjukt ju! Men jag ska ändå behålla den. Säljer inte för 90 och säljer inte för 100 och säljer inte för 110. Kan inte få tag i en bättre bil!... Om jag inte köper en F11 då. |
|
| Det gör du helt rätt i. Det är ju faktiskt din bil ;) | |
| Jag gav över 170´ för min -01:a UTAN M-paket. Men det var ju inte igår... ;) | |
|
Craile: Då är frågan om det verkligen gått fram tillräckligt tydligt i din annons att den är i såpass grymt skick? När du skriver grymt skick så antar jag att du menar rubbet, invändigt, utvändigt, motorn, fjädring, underrede, everthying? Inte bara att den ser snygg ut och inte gått sönder än? |
|
| everything ;-) | |
| Angående 540´n så är det nog inte speciellt många som väljer mellan en 525 och en 540. För majoriteten av E39-spekulanterna så är det rena bruksbilar man letar efter och då går nog en 540 bort för dom flesta. | |
| Jo, men en manuell 540 Touring har nog många spekulanter trots att det är mer en "entusiast-BMW" | |
|
Samtidigt är nog de som är spekulanter på vanliga bruksbilar inte så kräsna med skicket heller. Man är nog inte beredd att betala 10-tusenstals kronor extra för en blänkande bil. Snarare är det saker som nyservad, nybesiktad och bra mönsterdjup på däck som kan vara värt något. Ytterliggare en sak att tänka på är ju att de flesta tycker att just deras bil är i "toppskick" och mycket bättre än andra. Någon gång kan det ju vara så men det kan ju lika gärna vara en välputsad bil som är maskinellt i dåligt skick eller rent av ett vrak. Det vet man ju inte i förväg och därför börjar i alla fall jag leta i de lägre prisklasserna först. Inte så att jag måste köpa billigast möjliga men ofta är det mer ägarens förväntan på slutpris än skicket på bilen som bestämmer utgångspriset. |
|
Terry N |
Anders-72: Det var skrivit som ett skämt till Craile, efter en så lång tråd bestämmer sig för att inte sälja, alla som följt tråden skrivit i den och haft synpunkter om allt mellan himmel och jord - att inte få veta slutpriset.... vem hade rätt om priset osv. Ilandsfrågor/problem..... |
| Ok, ironi i text från folk man inte känner är svårt för mig ;). | |
|
Att välja bort 540 handlar mest om okunnighet ;-) Utmäkt bruksbil med undantag för om man kör väldigt mycket i stan (törstig i stan, överraskande snål annars). |
|
| Ja, 540:n är nog bland de bättre kombinationerna av komfort, racer, familjebil i ett. Man slipper ha flera bilar till en liten extrakostnad i bensin. Ser bara två nackdelar, snäcka och lite för framtung. Men ändå inte Som A6, V70, 9-5 och andra släggor ;) | |
|
Jag ser en nackdel till! 1,3 l/mil och ett bensinpris på nästan 15:-! >10år gamla lyxbilar med V8 är iskalla på marknaden, om det inte rör sig om entusiastbilar. |
|
|
Jag betalade kanske lite extra för "en blänkande bil". 140000 för en E39 Touring M-sport 2004 manuell med 8290 mil inköp augusti 2009 i bra skick. Allt original+motorvärmare+ipod, bra sommardäck, ok vinterdäck, nya bromsar (original). På di.se stod det då 145k vid köp av handlare o under140 vid köp privat. Nu står det 115k hos handlare och 95-105k privat. Det är nog svårt att få om jag inte säljer den till Craile eller mig själv eller annan dylik person med samma intresse, även om den bara gått prick 10k mil nu. Nu ser jag dock ett stort problem torna upp sig: Det kommer inte finnas några F11 528i M-sport Touring manuell med en del extra utrustning att köpa begagnad om några år eftersom det inte säljs några! Bara 520d med automat och komfortpaket känns det som. :/ |
|
| Det är en smaksak. Säg att att jag skulle byta min gamla 525:a mot nåt piggare. För 0,4 lit/mil extra, 12000:-/år (om jag skulle få den att snitta på 1,3 lit/mil vill säga) Då kan jag nog lägga till lika mycket per år i reparationer utan att totalkostnaden inkl. värdeminskning kommer upp i en 335d ;) Men då får jag åka gammal bil förstås. | |
|
Min 540 drar 0,8 - 0,90 under långkörningar med familjen, även med dubbdäck. 0,90 - 1,1 när jag kör själv (långkörningar). Blandad körning beror helt andel stadskörning. Stadskörning är censurerat. ;-) |
|
|
Det bästa är när någon köper en fabriksny bil och är jättenöjda för att det är en "sån där miljödiesel som bara drar 0,5l/mil". Och som förlorar 100000 i värde första året. Drivmedelskostnaden är ju bara en liten del. |
|
|
marin849: hehe, jag tänker inte ge mig in i en sådan debatt igen... ;-) det var någon tråd där jag försökte påvisa att det faktiskt kunde vara billigare med en 540 jämfört med en miljödiesel men den spårade ur. |
|
|
Ja värdeminskningen är ju en väldigt stor del i nybilköp. Men beror ju på hur länge man ska ha den. Ska man behålla den i 5 år eller mer så betyder värdeminskningen inte mycket. Jag brukar inte tänka på värdeminsknngen när jag köper bil. Jag använder den ju ändå. Och alltid kul och köra nytt o fräscht som man själv bestämt specen på. Är ju värt. Har lån på bilen så är det oftast betalt på 5-7 år så då är den ju ändå betald om man behåller den så länge. Och skulle man byta tidigare så brukar man få ut vad det finns kvar i skuld på bilen då billånen oftast följer värdeminskningen typ. Enda man förlorar är den 20% kontantinsättningen. iaf om man byter efter 3-4 år. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.