|
Sida 15 av 21
|
|
|---|---|
|
Jag känner igen mig med Craile. Mitt pris och köparnas bud diffade 10k vid varje annonstillfälle. Skittråkigt! Men i mitt fall kommer jag trots allt inte göra en förlust ;-) |
|
|
Varför skulle den bil ha ökat i värde? Det visas ju ganska tydligt att den inte blir såld till nuvarande pris. Det är väl en 4 månader eller nåt den varit till salu nu? ------- //Lövet |
|
|
Nja sönderannonserad är den inte ännu, snarare sönderdiskuterad:/ Craile tänkte väl inte på att jan-feb är iskalla månader att sälja bil i, om det inte är nåt väöldigt speciellt eller billigt, eller en std-std-std-bil för vem som helst? Dec-jan måste nog vara svårast, april-maj och aug-sept lättast. Iaf har det varit så för mig genom åren. 525:an går säkert iväg innan sommaren om den är fin och med historik kanske med lite prut då, en E39T -04 med rostgaranti är väl inte så jättevanlig? F.ö, vad tycker ni vi lärt oss av denna tråd? |
|
|
Att alla andras bilar inte är så fin och bra som ens egen...verkar i all fall så för det mesta. Kostar en bil xxx så är min värd mer för att xxx.... Bara inse fakta....får du inget napp på din annons så är den inte värd det du begär (fast sen finns det väl alltid någon någonstans som tycker att den är billig/bra och slår till). Frasse |
|
|
GE, har ingen väl grundad åsikt, men tycker spontant att det känns som ganska dyrt för utannonserad bil. Följer tråden mest för att det är ql och att lära mig om aktuella nivåer. |
|
| Gino: att man inte ser några "gubbar" i GDS-hallen beror på att de bor i villa med garage och egen plätt att tvätta bilen på, har egen högtryckstvätt och en hel radda bilvårdsgrejer i garaget. :) åtminstone de "gubbar" som sköter sina bilar. :) | |
|
Jag tycker också det är fel att generalisera så om äldre bilägare. Min far skötte alltid om sina bilar exemplariskt på den tiden han fortfarande kunde köra bil. Tittar jag på vår egen gata så har en gubbe en VW bubbla från 50-talet som han putsar på och åker på träffar med. En annan gubbe bygger sina egna bilar i garaget. Första bilen var en AC Cobrareplika och det nuvarande projektet är en Ford 32:a. En annan halvgubbe handtvättar sina bilar varje vecka och de förvaras alltid i garage. Av de yngre på gatan så har de flesta tjänstebilar och det är väl bara en av dessa lägger tid på sin bil utöver att köra med den. ___ //Ulf |
|
|
Och Gubbe som jag är så tvättar jag med mina fordon minst en gång i veckan och har gjort så de senast 30 åren....faktiskt kommer en del yngre och frågar om råd och lånar poleramaskiner mm med jämna mellanrum....trot eller ej men även jag har varit ung en gång :)), men bilintresset har bara ökat med åren. Frasse |
|
|
Frassemannen: de jag refererade till är betydligt "mer" gubbe än du;) 48 är väl ingen ålder...Fast för ungdomarna här så är väl både du och jag gubbar... ___ //Ulf |
|
| Ja, vad är det för åldersfördelning på forumet? Och vad är en ungdom? Nytt körkort och bättre begagnad E36 med Simons "sport"avgassystem och "sportluftfilter" som inte filtrerar luften? | |
|
Jag har redan innan jag fick körkort och bil tvättat bilar i form av mina föräldrars fordon. År 2000 tog jag körkort och skaffa min första bil, allt sedan dess tvättas det i snitt en gång per vecka. Nu är jag 29 år, närmar mig 30 (hemska tanke), för nyblivna körkortstagare betraktas jag säkerligen som snart medelålders, för de som haft körkort i 20 år eller längre betraktas jag kanske som en valp ;) allt är relativt, men i mina egna ögon så är jag självklart purung och kommer så fortsätta att vara:) Craile: Lycka till med försäljningen! I mina ögon kan en äldre men välskött bil ha ett betydligt högre bruksvärde än försäljningvärde. Det har jag själv tänk några gånger när jag varit ute efter ny bil. Om jag tänker på hur mkt jag realistiskt kan få ut för min bil på marknaden och sen jämför med vad jag kan köpa för de pengarna på marknaden brukar jag allt som oftast behålla det jag har. Men någon gång ska man ändå slå slag i saken och byta upp sig! Mvh Martin |
|
|
Kahn-d: känner igen resonemanget om bruksvärde vs. försäljningsvärde och en välskött E39 har väl de senaste åren varit ett bra exempel på en bil som för ägaren i många fall just har ett högre bruksvärde än försäljningsvärde. Efter snart sex år i min ägo så kommer min 530 inom kort att att säljas. Får väl dock hoppas att det inte blir en ny tråd på 15 sidor om den försäljningen. ___ //Ulf |
|
|
Att det blir 15 sidor beror ju på att vi tycker det är kul att diskutera :) Ser jag inte alls negativt. Bara kul och diskutera läget och så. Men som sagt så har bilen ett högt bruksvärde för mig så jag vill inte sälja den så billigt. Utan 98-99 tusen för den tycker jag är ett bra pris och blir en ganska vettig affär för båda parterna. Blir liksom överkomlig mellanskillnad upp till en fin E61 Diesel också. Men tror det slutar med att bilen blir kvar. Ska nämligen bli egenföretagare på min hemma ort så kommer inte åka så mycket som förut. Så då blir det inte längre lika ekonomiskt med en diesel. Och så verkar det trögt att sälja. Ingen som ringer ens ju.... Ring och kom och titta så är den såld ;) |
|
|
marin849: Hehe visst finns det pedanta "gubbar" men ingen jag har träffat som har haft en E39:a till salu :) Programmer: Klart att man inte skall generalisera människor men om jag säger majoriteten kanske blir rättare benämning på det hela då :) Frassemannen: Kul att höra att bilvårdsintresset har ökat för dig med åren, annars brukar det vara tvärtom. Keep going :) BMW M-POWER |
|
|
På bilar är det extremt sällan man får igen det man kostat på den. Orättvist ibland kan tyckas. Gäller att hitta kunniga köpare som kan sin sak. Otroligt vanligt på begagnade bilar att det finns en hel del som behöver åtgärdas. En del saker kan lättas missas vid en provkörning, som tex dämpare, bromsrör, skivor, ventilkåpspackningar, diverse stag under bilen osv.. Folk är rätt duktiga på att sälja av bilarna just innan kostnaderna kommer. När man väl köpt några begagnade bilar så vet man hur viktigt det är när saker är bytt i tid, det kostar att hålla en begagnad bil i bra skick. Annars får man plussa på runt 20 lapp direkt vid köpet (gäller att pruta rejält). |
|
|
Craile: Kan förstå att du är lite bitter. Det är ett h-vete att sälja bil. Om man inte har ovanliga ex blir man väl väldigt sällan nöjd med vad man får vid försäljning. Speciellt inte när man tänker på vad man köpt samt investerat i sin bil. E39 hör till de bilar som rasat brutalt i pris senaste ca 5 åren. Som köpare kan man göra helt fantastiskt prisvärda fynd. Jag tycker det är en av de mest prisvärda familjebilar som existerar på beg marknaden. Vevhusventilationen går trots allt att förebygga med lite tricks. Man kan hitta ex som gått mellan 10 000 - 15 000 mil till fina priser. Gäller att du hittar en kunnig köpare som gillar BMW, som uppskattar E39 och förstår fördelen med den 12 åriga rostskyddsgarantin. Ett problem är dock miltalet, tror att det ringer varningsklockor för många som inte mekar själv vid ca 15 000 mil, då vet folk att det börjar komma, reparationerna. (Men väldigt beroende på om du kan visa upp papper på vad du bytt senaste åren!). Man vill helst inte åka på att investera 10-20 lapp direkt efter köpet för att känna att den är fräsch på vägen. Även skick på sommar och vinterdäck spelar in. Bra dubb däck tror jag de flesta E39e ägare numera föredrar. Sedan är väl 525 lite av en mittemellan motor både när det gäller prestanda och förbrukning. 04a med 12 års rostskyddsgaranti ska absolut värderas högre än de med 6 år. En 04 är väl lite av det optimala E39a köpet. Men du kanske måste bita i sura äpplet och gå ner till 90? |
|
|
Så länge man inte ställer frågan "Hur mycket är min E39a värd?" så blir det sällan 15sidor! |
|
|
40 + tvättar ca en gång i veckan i gör det själv hall på vintern och sommaren på garageuppfarten. Vaxningen vår & höst, gjort så med alla bilar jag ägt och folk blir irri, ta det som träning brukar jag svara.....:-) Så sluta klaga på gubbar som inte välvårdar sina bilar. Tycker 99 är ett ok pris på en 525T E39,a 04,a med lite prutmån om nu bilen är i bra skick ? Personligen gillar jag sedan modellen mer. Kommer nog att släppa snart för dig, folk har inga pengar kvar efter julen.... //Lycka till |
|
|
Det är alltid en jobbig process att få insikt om vad ens bil faktiskt är värd, man lär sig aldrig. Enligt bilpriser ska privatpris vara 88 900 - 96 500 kr och då är det nog tyvärr vad 9 av 10 Blocketspekulanter kan vara villiga att ge då, jag har själv använt det som argument vid köp och det fungerar rätt bra. Alla vill göra en bra deal och nu har man fått ammunition för att göra det då Bilpriser ger Svensson "sanningen" oavsett skick, bara att inse. ...annars är det väl bara att bestämma sig för att ha kvar bilen, och sen öppna tråden igen efter tre veckor ;) |
|
| Annonsen bortagen!!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.