AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
45.421

Dåligt intresse av min bil 525iAT M-sport -04 E39.

Sida 10 av 21
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Samma gäller ju för alla andra bilar som sticker ut från mängden av bilar av samma modell.

Min far hade en bil (ej BMW) som gått ca 14000 mil på tio år, enda ägaren. Han fick inte mycket hos bilhandlarna som sa ungefär "ja, bilen är i chockerande fantastiskt skick men vi KAN inte betala mer än X ändå". Det fanns i princip inget som skvallrade om att bilen var använd över huvudtaget förutom att växelspaksknoppen var lite blank. Han sålde den till en kollega som betalade många tiotusenlappar mer än bilfirmorna. Köparen var nöjd, han hade fått en utmärkt bil som han visste hade vårdats på bästa sätt.

Det är väl nåt sånt man får satsa på om man vill ha bra betalt.

Köpte ett begagnat kameraobjektiv (finns såna som kostar nästan som bilar ja) en gång. Hade scannat marknaden och bestämt ett pris jag tänkt pruta till. Men när jag såg det var det precis lika fantastiskt som det stod i annonsen. Kändes inte rätt att pruta, det var ett fynd ändå.
fredde 7
Vad är så speciellt med bilen i denna tråd?
Fel motorstorlek, skulle ha vart en 530.
M paket rätt.
Alcantara skulle ha varit skinn
avsaknad av lull lull navi mm.
en 04, det är ju ingen nackdel.

För övrigt är det en trevlig bil så lycka till med försäljningen.
Och sedan är det ju så att det är du som väljer om du ska sälja ingen annan.
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Jag vänder mig ju inte direkt till den stora massan med min bil.
Utan det är ju den som vill ha en sen E39 med M-Paket i perfekt skick som skulle köpa min bil.
Då den är i grymt fint skick. NY motorhuv och NY front bla. Så finns ju inte ens några stenskott på bilen!
Självklart att om vilken svensson som helst kollar så jämför dom ju med andra billigare bilar och även med dom utan M-Paket och bilar från 01 som "ser" likadana ut. Och då kontaktar dom ju inte mig.

Men den blir kvar. Bestämt mig för att inte sälja. Inte än iaf.
Kanske till våren/sommaren. Får se.

Men med det skicket jag har på min och inga fel alls på den så borde inte 95-100 vara några problem. Citerat min lokala BMW återförsäljare.

Det här med att ha tålamod till våren kan nog också vara lite farligt. Å ena sidan blir förmodligen efterfrågan på nämnda biltyp högre på våren. Å andra sidan är det nog många som får leverans av sin F10 och därmed byter in E60-61 och därmed sjunker dessa i pris och därmed även sena e39. Beg-priserna har ju hållt sig otroligt bra i snart två år så ett prisfall är nog att vänta.

Fast om du också ska köpa nytt och kan hålla dig om du inte får var du begär kanske mellanskillnaden trots allt blir mindre nu när leveranserna av de många nybilsbeställningarna genomförs. Att ställa av den för att tro att den ska stiga i värde tror jag dock är den sämsta ekonomiska alternativet, då bilen dels blir äldre och därmed automatiskt sjunker i pris och att många köpare(inkl mig själv) blir tveksamma till bilar som stått avställda innan försäljning.
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Vad är det som är konstigt med avställning?... jag har ställt av min varje vinter sedan jag köpte den, pga salt och skit på vägarna, så jag tycker det är ju ingen nackdel, snarare tvärtom om jag får säga mitt... titta under på en bil som inte varit vinterkörd/avställd och en som inte varit avställt och vinterkörd, så ser även du skillnaden kan jag lova.
Cr
1.095
Craile
Ska inte ställa av den.
Den används som vanligt.
Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
Intressant diskussion det här, synd bara om den skenar iväg och blir alltför personlig.

Då jag själv rätt nyligen (i höstas) köpt en e39 Touring så kan jag bara konstatera att jag tycker resonemanget i denna tråd ringer en aning bekant. När jag började kolla efter ett lämpligt objekt i början på sommaren så upplevde jag att det var många säljare som i mina ögon begärde ett för högt pris för sina bilar. Jag är själv allergiskt mot "skambud" och lämnar aldrig några sådana när jag har prisdiskussioner vid bilköp. Dock upplevde jag vid flera tillfällen att många säljare hade svårt att ens diskutera priset, trots att det låg 15-20 % över det värderade priset enligt t.ex. bilpiser.se. Flera av dessa objekt återfinns faktiskt fortfarande, nu över ett halvår senare, på Blocket. Om detta beror på ett för högt pris, för risig bil eller att rätt köpare ännu inte dykt upp kan man väl endast spekulera om. En sak är dock klar - om köpare och säljare ej kan komma överens om priset förblir bilen osåld.

Lycka till….

Olle D
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
En lite personlig fråga Craile....vad gav du själv för den?
Jag vet jag inte har med det att göra men vore skoj att veta bara :))...och det ska ju ändå inte ha med priset att göra...jag menar du kunde ju ha fått den av en snäll människa och då betyder ju inte det att du ska ge bort den gratis om du förstår vad jag menar

Frasse
Ska bli intressant att se var detta slutar. Det känns mest sannolikt som inget avslut alls i nuläget, eller?

Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Bilfirman som ger 85 000:- i rent inköp skulle jag vilja veta namnet på!
Jag gissar precis som tidigare på ett slutpris på ca 90000:- OM rätt köpare hittas. Den breda massan ger nog inte mycket över 80.
Cr
1.095
Craile
Nä någon försäljning blir det inte. Tog bort annonsen. Väljer att behålla den.
Har vart ute och provåkt en del E61:or. Och tycker inte det känns som en så mycket bättre bil som det kostar och byta. Men det visste jag ju innan av andra som jämfört. Men e ju diesel sugen då jag åker så mycket.

Kanske försöker sälja igen till våren/sommaren. Bättre läge då tror jag.
Plus att jag hunnit amortera av en del till på det lån jag har vilket gör att penga mesigt blir läget oxå bättre.
Ingen försäljning>>ingen ny kunskap om var ett försäljningpris fn ligger. Surt.

GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Tycker inte att E39 i bra skick med rätt pris är en svårsåld bil. (Spec 525 eller 530)

Tvärtom, fina ex försvinner ganska omgående faktiskt fast än det dyker upp få sådana.

BMW M-POWER
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
>>Gino,
99% av alla bilar på blocket är "fina" på bilden och beskrivningen. Jag betvivlar inte en sekund att Crailes bil skulle vara sunkig och misskött. Svårigheten är att få köpare att komma och titta på bilen, och på en "standardbil" är det priset som styr. Så enkelt är det.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Marin:

Håller med dig.

BMW M-POWER
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Marin: "Jag betvivlar inte en sekund att Crailes bil skulle vara sunkig och misskött."

Nu blev det fel va... :-)

Annars håller jag med dig i resonemanget.
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Helt otroligt, snart 200 inlägg om en bil som alla är överens om att den är värd runt 90 000.- Eller hur var det nu? ;)

Cr
1.095
Craile
Ja det kvittar ju hur fin bil man än har. Folk måste ju komma o titta för att se det.
Men som jag skrivit tidigare så är jag inte intresserad av att sälja under 95.000:-
Då behåller jag den.
Så handlar inte om att jag inte förstår marknads värdet eller marknaden.
Vill ha betalt för en fin bil. Annars passar den fint här hemma =)
Grattis till en fin bil Craile! :)
Det brukar vara så att man själv tycker sin bil är kanonfin men för många andra är det endast en bil.
Rättköpare är det du måste vänta på. Han/Hon kommer så ta det lungt.
//Lycka till med affären.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.