|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 330 e46 som börjar rosta precis vid bakskärmen. jag köpte bilen för två veckor sen och missade tyvärr det här. Bilen är toppskick annars. Ringde Carlssons bil i Örebro idag och dem talade snällt men bestämt att garantin gick ut i november 2010 och jag fick själv stå för reparationen. Min bil är uttagen 2004-11-15. Är det bara Carlssons bil som är så "hårda" och "snåla" eller är det samma sak överallt? AlanO | |
|
Nej alla bilar uttagna 2004-01-01 och senare har minst tio års rostskyddsgaranti. Ring Hackefors bil så fixar dom de |
|
Sven B |
Jag har handlat mina BMW via Carlsson i Örebro, tycker dom är mycket bra att ha att göra med. Antar att dom kommer tycka det är rimligt med rost på en 6 år gammal bil och att dom inte medvetet döljt felet? Rostskyddsgarantin är ändå helt värdelös eftersom det är massa villkor som ska gälla vilket nästan aldrig går att bevisa eller uppfylla. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk Vad som gäller kanske dom inte är helt på det klara med alla gånger, prova med Karlstad istället tex.el Mbilar i Västerås ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för snabba svar. Ska nog kolla hos en annan återförsäljare. Bilen är köpt privat förresten Sven B jag kan tyvärr inte hålla med dig om när det gäller Carlssons bil. Jag tycker att säljarna där sitter i sina stolar och visar ingen intresse. Min kollega åkte dit och skulle köpa en x5 men efter 45 minuter där och ingen hjälp så åkte han till Västerås och köpte en bil där istället. Jag har själv upplevt samma sak, man får en känsla där man inte känner sig välkommen, Men det är bra att du får bra hjälp:) Men killen som sitter i disken tror han heter Stefan: han är den enda som man vill prata med. Mycket trevlig och serviceinriktad. AlanO |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Erik på Reservdelar är en hedersprick också. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej Kände mig nästan skylldig till att svara på denna tråd då alano köpte sin nya bil av mig... Trodde inte mina ögon när jag läste detta..Bilen vårdades fint innan avställning i min ägo då kan jag lova att det inte fanns nån rost...alano missförstå mig rätt nu men är du säker på att det är rost och inte bubblor som självklart kommer att bli rost snart...Ställer frågan då kan det verkligen dyka upp rost på en hel o fin lack på ett par månader när bilen står tort och fint i ett garage dock kall garage? Obs alano bland alla kvitton du fick ska det finnas en utrustningslsta/köpeskontrakt samt garantier vill minnas att jag läste om 12 års garanti där men är inte 100%.. Valde att svara på detta inlägg så att man inte blir hängd nu att säljaren har varit oärlig osv.. mvh |
|
|
På bilen i fråga är det 12 års garanti men sedan har ju verkstaden lite spelrum i bedömningen av skadan om den kvalificerar sig för garantin. Dom kan peka på att det är yttre påverkan t ex eller att det inte är genomrostat. På äldre bilar med 6 års garanti har dom allt som oftast varit väldigt generösa i sin bedöming och bytt huvar, bakluckor och dörrar trots att rosten inte har gått så långt som vilkoren i garantin säger. Nu med den lägre 12-åriga garantitiden så är det ju möjligt att dom är tuffare i sin bedömning. Men steg ett är ju att få verkstaden att "erkänna" att bilen fortfarande är under garanti och hittar du bevis bland din dokumentation så underlättar det ju väsentligt. Annars så be verkstaden att ringa BMW Sverige...så lär dom ju få redan på vad som gäller. ___ //Ulf |
|
Sven B |
Alano: alltid trist med dåligt bemötande :(. Men jag har uppfattat det som att det är i praktiken omöjligt att hävda rostskyddsgarantin. Har läst juridiken bakom dessa och pratat med andra och rostskyddsgarantier är ett skämt och det är upp till kunden att bevisa mycket. Dels för att man måste som kund kunna bevisa att rosten kommer innifrån, så på ytrost gäller inte garantin. Dessutom ska bilen vara servad hos aukt åf enligt rek och besiktad regelbundet med avseende på rost. Så min uppfattning är om BMW är tillmötesgående kommer dom hjälpa dig men risken är stor att dom kommer peka på bristerna och neka dig detta, hoppas jag har fel. Kommer man med bilen med onormalt rostande inom kanske 3 år tror jag dom är mycket mer öppna till att hjälpa dig. Tyvärr rostar alla bilar pga det förb ...saltet, fukten och ojämna temperaturerna vi har. |
|
Servad på auktoriserad verkstad ska inte längre vara ett krav, tror det är EU-regler som ändrat på detta? Däremot så ska den vara servad enligt plan. Jag har utnyttjat garantin 3 eller 4 gånger och vid första tillfället så ville dom titta i serviceboken, tror t o m dom kopierade den. Sedan fick dom skicka en förfrågan till BMW i Tyskland för att få det godkänt. Detta var kring 2005-06. Vid senare tillfällen så har ingen kollat i serviceboken och verkstaden har själv kunnat besluta om rostskadan är ett garantiärende. ___ //Ulf |
|
|
SvenB: Helt riktigt att garantin i sig är värdelös om det inte är frågan om genomrostning. Men vad BMW gjort tidigare är att under garantitiden ge goodwill och bytat ut rostiga karossdelar som beskrivits ovan, trots att de i vissa fall bara varit någon liten bubbla. Eller som en på BMW verkstaden sade "En BMW får inte rulla omkring med rost under garantitiden". BMW har alltså varit betydligt mer tillmötesgående än ex Ford med sina rostiga Focusbilar. |
|
|
Jag vill bara påpeka en sak, det här inlägget handlar absolut inte om att jag ska hänga ut säljaren. Den biten är jag jätte nöjd med och återigen så tackar jag (catch-me) för trevlig bemötande och ärlighet. Jag blev bara förvånad av Carlssons bil. Rost kommer och går men ärliga människor består :D. Då syftar jag förstås på catch-me. AlanO |
|
|
Jag har bara bra erfarenhet av Carlssons i Örebro. Riktigt bra service. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.