AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.781

Välja bromsskivor - Bmw 523 -97

PM
123
PMU-Jocke
Bmw 323ci -99
Bmw 520i -91
Tja.

Bytte bromsar för ett tag sen. Både skivor och belägg. Dock var jag dumsnål o köpte skivorna på biltema. Och nu har jag vibrationer när jag bromsar. Antar att skivorna slagit sig. Vad ska man ha för några för att dem inte ska slå sig?
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
BTs skivor och belägg är inte nödvändigtvis sämre än något annat. Det finns dock att läsa spaltmeter om E39ornas vibrationer i framvagnen om man söker med sökfunktionen. Länk

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
PM
123
PMU-Jocke
Bmw 323ci -99
Bmw 520i -91
Du säger alltså att biltemas skivor är bäst?
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Eh, nej..? Jag säger att vibrationerna ofta beror på annat än skivorna på E39. Och eftersom du nyligen har bytt skivorna så är det lite troligare att det är något annat.

_
PM
123
PMU-Jocke
Bmw 323ci -99
Bmw 520i -91
Du skrev ju att biltemas grejer inte är sämre än något annat dvs dem är bäst. Och tack så hemskt mycket med länken till sökfunktionen. Det visste jag inte att man kunde göra.

Nej men seriöst så visst kan det va något annat men jag har köpt så mycket skräp på biltema så därför tänkte jag höra om någon annan har samma beskymmer med att välja skivor. Kan lika väl vara något annat men jag måste ju börja i någon ände.
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
PMU-Jocke : Vad esadh sa var att Biltemas bromsskivor inte är sämre än något annat. Med den frasen menar man att något är likvärdigt, ekvivalent, jämbördigt. Det är inte samma sak som ordet bäst. Ordet bäst betyder att något är det främsta i en eller flera aspekter.

Jag rekommenderar att mäta upp skevheten, det finns gränser för vad som kan anses acceptabelt. Vill minnas Hasso eller någon annan gav rekommendationer vad som kan anses vara lämpligt/acceptabelt som "run out" dvs horisentella avvikelser på bromsskivan.

Det enda som behövs egentligen är en indikatorklocka. Bort med hjulet, fixera bromsskivan med hjulbultarna (man ska inte lita på den lilla fixerinsskruven för den är inte till för att hålla bromsskivan på korrekt position), sätt upp indikatorklockan och snurra på bromsskivan.

Har man ingen indikatorklocka bör en verkstad kunna mäta upp detta.

För jag har sett hundratals inlägg om misstanke om skeva bromsskivor men endast en (vill jag minnas) kunde presentera uppmätta siffror svart på vitt exakt hur skeva bromsskivorna egentligen var.

I övrigt så har jag köpt mina bromsskivor på Mekonomen (Brembo) under de åren (runt 10 nu) jag haft min 535i E34 och är mycket nöjd. Aldrig några problem. Och E34:ans framvagn kan nog beskrivas som ungefär lika känslig som E39:ans. Dock så är jag noggrann med korrekt inkörning av skivor och belägg när detta bytes. Om det verkligen är nödvändigt eller inte numera, är jag inte helt säker på. Men jag gör det för säkerhets skull.

Dessutom försöker jag hålla framvagnen inklusive hjulnav och bromsar i det bästa skicket jag kan. Regelbundna inspektioner av bromsar och framvagnsdetaljer. Under dessa 10 åren så har dock det mesta bytts i framvagnen då det är slitagedelar. De vibrationer jag haft har berott på glapp i övre/undre länkarmar, glapp i styrstagets yttre kulled och lös skruv i infästningen av styrarmen.

Nu har jag dock en irriterande vibration kring 100-110 km/h och sedan över 140 km/h som jag inte vet vad det kommer ifrån - mycket irriterande - men felsökningen fortsätter...
PM
123
PMU-Jocke
Bmw 323ci -99
Bmw 520i -91
Tack för ett vettigt svar. Jag vet vad ordet bäst betyder och jag vet mycket väl vad han menade men skriver man så nosigt om sökfunktionen så förtjärnar man ett korkat inlägg tillbaka. Men som tur väl är så kom du med bra info. Har dock en fråga. Om jag har något problem i framvagnen orsakar det vidrationer utan att skivorna är skeva? Eller orsakar problemet i framvagnen att skivorna blir skeva och därmed får jag vibrationer?
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Nosigt? Nu har du tolkat in något i inlägget som inte kommer från mig. :-)
Det är ganska vanligt att hyfsat nya medlemmar inte har hittat sökfunktionen så det är väl inte fel att påvisa att den finns? Speciellt när du inte visar med en stavelse att du har försökt. ;-)

_
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
bmw-slangen

hur kör du in dina belägg + skivor om du satt på nytt ?
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Kört på biltema i snart tre år, varav en europaresa till Prag, med en hel del autobahnkörning. Inga problem, inte obalans inget damm. Antingen köper du en orginalskiva på BMW eller byter alla 4 inkl belägg med grejer från biltema för samma peng. Din bil är ju snart 15 år.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
captainoats:
Det finns olika sätt. Här har du ett. Länk :-)

_
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Tack esadh.

Kört på Biltemas skivor ( Standard + Sport ) utan problem ( E39-01 ).

Beläggen köptes på Biltema med,men med sportskivorna ( Borrade/Slitsade ) dammade beläggen de första 200 milen,och ganska rejält med trots vettig körning.

Förövrigt helt ok med väldigt bra priser :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
captainoats : Kör in bromsarna med en procedur som påminner om den som fanns i länken från esadh.

Fast med ett STORT undantag! Bromsa aldrig bilen till helt stillastående under inkörningen! Om det inte är möjligt, låt iallafall bli att stå still med bromspedalen nedtryckt! Det skall tydligen finnas risk att material överförs från belägg till skivor och bilda "hotspots" dvs en mikroskopisk upphöjning på bromsskivan som blir större och större och till slut kan orsaka vibrationer.

Jag börjar med lätta inbromsningar från tex 70 km/h ned till tex 50 km/h
Accelera upp normalt, bromsa, accelera, broms. Repetera typ 5 gånger.

Kör någon kilometer utan att bromsa.

Fortsätter sedan med medelhårda inbromsningar från tex 70 km/h till 30 km/h
Samma procedure som tidigare.

Kör någon kilometer utan att bromsa.

Fortsätter sedan med en mycket hård inbromsning från tex 90 km/h ned till 20 km/h. Sedan kör jag tex 2-3 kilometer utan att bromsa. Detta upprepar jag typ 5 gånger.

Därefter kör jag en längre stund för att låta bromsarna kylas ned rejält.

Notera att olika skivor och bromsbelägg skall köras in olika. Ju mer prestandainriktade beläggen är, desto vanligare är det att tillverkaren har en egen rekommendation på hur inkörningen skall ske.

Jag tror inte det är så otroligt viktigt att köra in vanliga gat skivor/belägg. Verkar vara viktigare när man köper "performance" belägg och har tänkt att pressa bromsarna lite extra.

Men det kanske inte är bra om man har vanliga gat skivor/belägg och inte kört in dem och plötsligt börjar pressa bromsarna - då kan man nog få problem. Är antaligen därför de flesta rekommendationer för vanliga belägg/skivor är att köra lugnt de första 50-100 milen. Då körs de in i lugnt och sansat av sig själva så att säga, när de väl är det så är det ok att pressa dem lite mer.

Här finns mer att läsa
Länk
Länk
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
När det gäller E34:ans framvagn finns det framförallt en komponent som är känd för att ge upphov till vibrationer i framvagnen (utan att tex bromsskivorna är skeva) - det är den så kallade övre länkarmen (även kallad casterstag eller tryckstag). Den får ta mycket stryk och måste bytas emellanåt. Det är främst bussningen som tar stryk men även kulleden kan vara sliten.

Här ser man var den sitter på en E34
Länk
Länk

E39:an verkar ha en liknande framvagnskonstruktion, så motsvarande länkarm på en 6-cylindrig E39 borde vara detalj #4
Länk

Notera att för 8-cylindriga E39:or så byter denna kraftiga länkarm plats och borde således vara detalj #5
Länk

Här finns mer att läsa om detta för E39
Länk
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Tack så mycket Bmw Slangen för den infon.

SKa bytta skivor samt belägg på min till våren, då ska jag köra in dom såklart så dom håller längre.

Be
278
Bengt C
523i -96
Tack bmw-slangen för den förnämliga infon. Rent guld, sådant uppskattas. Min bil har ett stillsamt förflutet och är fortfarande fast och fin i chassiet. Men jag räknar med att få pilla med länkarmar och gummibussningar om några år. Då är det bra att veta var man ska leta efter problemen och vilka verktyg man behöver innan man startar.
ke
134
kevin320d
320D M. E91 2006
Jag hade nog kört på biltemas skivor o belägg.
bilen är ju trotts allt 14år.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.