|
|
|
|---|---|
|
Bilen i fråga är en e34 tdsa -96 Har haft min e34 ståendes i ca 2veckor nu med minuspolen bortkopplad. När jag nu igår började använda den igen så har mätarhusen börjat spöka. Hastighets, varv samt tempmätaren hoppar upp och ner ibland. Och att tank och ekonomimätaren ligger i botten.. Det verkar som det påverkas av den övriga elektroniken, så som om jag anväder torkarna, bromsljus eller blinkers osv. Är det mätarhuset eller nått jordfel? Vad har ni för tips.. Mvh | |
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Låter som uppsvällda kondensatorer på kretskortet. Kondensatorer är små elektronikkomponenter som sitter på kretskortet. Flera av dem är av typen elektrolytkondensatorer och dessa kan ibland "svälla" och slutar därmed att fungera korrekt. Det kan ge alla möjliga slags skumma elfel, dina symptom passar in på detta. Finns en del inlägg om detta, har även skrivit lite mer om detta i dessa inlägg. Har även bifogat en bild på en uppsvälld kondensator i något inlägg. Kan se om jag hittar det. |
|
Okey, Läst lite om detta med. Vilket kretskort är det? bara i mätarhuset eller? |
|
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, det är bara på kretskortet i mätarhuset som det behöver bytas. Vill minnas det är främst 4 eller 5 kondensatorer (beroende på vilken generation av instrumenhus det gäller) som brukar trilskas. Ny har du det så kallade Generation III av mätarhuset, vill minnas att det är lite krångligare att komma åt kretskortet på dessa (jämfört med Generation I). Här är en bild på det - detta ser dock ut som ett Generation I instrumenthus. Länk Kolla lite på dessa länkar så tror jag du får bättre grepp om det hela Länk Länk Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.