|
|
|
|---|---|
NeZaN |
Dags att serva nya bilen, "Oil Inspection". Vad bör bytas? Olja, oljefilter, oljeplugg och packning. Någonting jag missat? Vilken olja borde man köra? enl. Mekonomen är det Castrol Edge 5W-30. Vad sägs om SLX 5W-30? /NeZaN |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Vill du spara pengar så skit i castrol och köp biltema eller Shell helix på Maxi. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
NeZaN |
Njae, inget sånt. Eller, Helix är väl OK, men Biltema känns bara fel på en så dyr bil. Förståeligt på äldre och billigare bilar. /NeZaN |
NeZaN |
Nu vet jag att det är in princip samma grejer, men njae, inget sånt. /NeZaN |
|
Hade oxå skippat Castrol, onödigt dyr när det finns likvärdiga alt. men håller med om att jag skulle oxå tveka för att hälla i Biltema olja i en sådan bil. Shell Helix är en mkt prisvärd olja om inte bättre än Castrol i mina ögon. BMW M-POWER |
|
NeZaN |
Känns inte helt rätt med Biltema, men många påstår ju att det är samma olja som t.ex. Statoils osv. Vet inte hur det är med Shells. Ska åka och kolla på BMW och se vad dom vill ha. En stämpel är alltid fint. Väntar även på prisuppgift från Per Larsson Bil & Motorteknik. Helst vill jag serva den hos Per. |
| Mobil-1 helsyntet använde jag mig av till min X5:a och den gick klockrent, rekommenderar den starkt! | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Biltema - API SM/CF, ACEA A3/B3/B4 Mobil 1 - API SM/CF, ACEA A3, B3/B4 plus LL-01 Castrol SLX - API SM/CF, ACEA A3, B3/B4 plus LL-04 Shell Helix - API SM/CF, ACEA A3, B3/B4 plus LL-01 Så jag kan inte se varför Biltema skulle vara sämre annat än att den inte är LL klassad men å andra sidan så varför köra i 3500 mil med en "dyr" olja när du kan byta två ggr och ändå spara pengar med en billigare. Tror själv att det är intervallen som är viktigare än sort. Sedan om en olja är klassad så är den klassad. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
NeZaN |
Administr8or Meca rekommenderade faktiskt Mobil-1. Så är lite kluven med vilket jag ska ha. Hade ev. tänkt att boka in den på service hos min lokala verkstad nu i eftermiddag beroende på pris. Får ju stämpel där också, vilket kan vara skönt. Visserligen inte BMW, men Mekonomenverkstad. Kävlingepågen Har också läst på lite om klassificeringarna kring dessa olja och väldigt lite skillnad. Inget mer än LL-01/04-klassningen (min bil går under 04-klassen om jag minns rätt). Har inte tänkt att köra 3-4000 mil på samma olja (hinner knappt köra så mycket på 2-3 år), men kan vara skönt att veta att man har Castrololja i, speciellt ifall man i framtiden ska sälja den. Det är nog inte särskilt många som vill betala en så hög summa för en Biltema-servad bil... Hade inte jag gjort tror jag. /NeZaN |
| Varför inte köpa oljan från ex Tyskland? Köpte från Mapodo.de och betalade ca 100kr/l för SLX inkl moms och frakt. Kommer på ca 1v. | |
NeZaN |
Robert J Jag kollade faktiskt in deras sida tidigare, men blev så tveksam. Hade inga som helst referenser om dom. Vet ju inte om det är OK grejer. Men är de bra så ska jag beställa därifrån. bra priser! Jag lämnade iaf in bilen nu på morgonen för oljeservice, så det blir iaf gjort. Men tänkte göra en liten "mellanservice" själv om typ 500 mil. Typ en inspektion II, så får jag göra det en gång till när bilen indikerar för det. Känns bättre så. Vad är det som åtgår på denna bil för en stor service? Jag vet ju: 8L olja, 8 tändstift, 1 luftfilter, 1 oljefilter, 1soppafilter. Men byter man bakaxelolja och automatlådeolja, och i sådana fall, hur många liter? Är det två mikro/kupéfilter? Det var det iaf på mina 540's. /NeZaN |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.