AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.415

Försäkring på importbilar

Su
554
SunKi
325i -92
Ringde just IF, som inte kunde ge mig ett prisförslag på en bilförsäkring på en BMW 325 -92 för att den var importerad!? Hon berättade också att imporerade bilar är dyrare att försäkra!!!! Någon som vet om det är så på alla försäkringsbolag eller bara vissa? Hur mkt dyrare brukar det vara att försäkra en importerad bil?
Likvid
Man blir så förbannad på dessa försäkringsbolag som svartlistar importerade bilar.

Det är kartellbildning mellan bilhandlare/f-bolag

Man skulle egentligen ta upp detta med EU om det är tillåtet.
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Jag ringde runt i vintras till 5-6 bolag och alla ville ha mer pengar för importbilar, det var mellan 1000kr till 3000kr per år dom la på för en 325i -92.
Märkligt när den är i stort sett identisk med en Sv-såld bil.
/Thomas
Ur
148
Urslund
528iA Touring 1999
Jag har nyligen köpt en import 520 Touring och som alla redan vet så är det dyrare att försäkra import jämfört med svensksålt. Jag kollade runt och i småland var Länsförsäkring billigast. De krävde startspärr och märkta rutor, märkningssatsen till rutorna får man gratis ifrån Länsförsäkringar. Det skilde 2000kr/år mellan tex. Länsförsäkringar och Trygg Hansa.
warchild
Länsförsäkringar står sig alltid bäst.

Snyggaste bilarna i stan
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jepp håller med ovanstående, och aldrig några problem när det blir skador. De tom skickade 4 dagars stilleståndsersättning när jag lämnade in hyrbilen motsvarande tid tidigare innan avhämtning från reparation, detta utan ens påminnelse från min sida. Så LF är bäst.
LF har en 3års regel på importbilar samt besiktningskrav,Jag har en m5 92b import och den lära jag åka och visa upp för en skadereglerare så att han fick gå igenom all dokumentation och bilens utrustning
annars får man bara trafik på den,sen sa han att jag lära ha startspärr och grejer,men när jag fick reda på att jag skulle få ge 10000kr år för en helförsäkring trots full bonus,som tydligen inte betyder ett skit så skrev jag över bilen på farsan=4700kr år helförsäkring
Forts,, När sedan farsan försäkrade hos LF så sa dom att eftersom bilen varit i sverige sen -97 så behöver man inte göra nånting åt startspärr och dylikt,utan den räknas som svensksåld,men har den inte varit här i 3år så blir det krav.
Fa
5
Falck
BMW Z3 Roadster 1.9 -98
Har själv haft problem med min Z3 -98. Vad värre var så åkte jag från bilhandlaren med hans försäkran att försäkringen var ordnad på Susab. Efter ca 1 veck (då man körde ganska busigt) fick jag brev från Susab som sade att den bara var trafikförsäkrad !!! Panik är ett för milt ord. 3 dagar, startspärr, larm, omkodade nycklar, märkta rutor senare var bilen försäkrad. Kostade mig 7300 / år i Ggb. Har nu även krycka....
tk
4
tkhem
R1150gs
Jag ringde till 3 olika länsförsäkrings säljare och
fick 3 olika priser på min,sen när jag påpekade detta för den sista så sänkte hon priset med (400)pr år.
Nu ger jag 4250 pr år och bor i på en liten ort i småland ca 5000 invånare.
Holmia skulle ha (((11800)))????!!!!
På en 525itouring 93a import!

netsix
Kolla med susab dom brukar ha billiga (inget är billigt iofs) försäkringar även fast det är import. Har haft lite dåliga erfarenheter med Länsförsäkringar den sista tiden. Ringde och helförsäkrade en bil hos dom och när jag sen skulle ställa ner bilen på försäljning 2 veckor senare och skulle ändra till bara trafik så hade dom glömt att lägga in försäkring på bilen, så jag hade ingen. Vad hade hänt om jag smällt under de här 2v? vem hade trott på att jag ringt och tecknat en försäkring? Jag hade förmodlingen inte fått en spänn.

/netsix
Robert.O
Länsförsäkringar (småstad) 3200 kr /helår/helförs
540-93 (import och inga märkta rutor, de kollade inte ens på bilen uta gav priset per telefon och var nöjda med det) fullbonus och kund där sen 10 år tillbaks.

R

P51
Enligt FOLKSAM så ska det inte vara någon skillnad på inport och sv,sålda bilar.
Så sa dom till mej, men det vet man ju hur det är med den saken. Är det någon skillnad om bilen har rullat i sverige eller något annat land?
TYDLIGEN eller...

ROGER
Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
Konstigt. När jag ringde runt och sökte billigaste försäkring så sa alla att det inte var någon prisskillnad mellan svensk och import.

who dares wins...
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
På Folksams hemsida, under Bilförsäkring står det exakt vilka krav de har för privatimportade bilar, uppfyller man dem ska det tydligen inte vara någon prisskillnad mot en svensksåld. Om sen Folksam är billigast i slutänden är en annan fråga.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.