|
|
|
|---|---|
|
Jag vet inte riktigt vad dom ska ligga på, köpte min i lördags. Tänkte att jag skulle kolla lite idag så jag åkte 2,5 mil tur och retur och nollade färddatorn. Och till min förvåning så hamnade förbrukningen på 0,62 ca och då körde jag i 90-100 km/h och inga omkörningar.. Till saken hör ju faktiskt att färddatoren har en förmåga att visa lite snälla siffror. Om det skulle va i överkant då undrar jag vad det kan va som orsakar högre förbrukning? Noterbart är att det är 150hk varianten. | |
|
det är väl inte dåligt ändå. vinter är det ju trots allt. på så kort sträcka tycker jag att det är ok. det kanske inte är superbra men högt är det inte. högt skulle vara 0.72 |
|
| Ja jo visst är det vinter men här är det barmark 5+ grader.. Man har ju läst en del innan om hur snåla dom är. Klart den är snål men jag trodde jag skulle hamna kring 0,55 eller så. Med tanke på körstilen jag använde för tillfället.. | |
|
Vid så lugn körning ligger min 330 på 0,47 så lite högt verkar det vara. Är det automat eller manuell? |
|
|
Manuell.. När jag kom in till stan så rusade den upp direkt till 0,7 typ.. När jag hämtade bilden stod den på 0,89 vilket verkar sjukt högt.. Men jag tänkte att det va en del provkörningar och korta sträckor så det verkar väl kanske inte helt orimligt.. Bara de att jag har läst flera som skriver att dom måste gasa som grisar för att få färddatorn att visa 0,7.. |
|
|
Nu har jag visserligen den äldre 136Hk motorn fast med KCR-box och den hade jag 0.60 (beräknat) på senaste tanken och då visar färddatorn 0.62. Min körning på det är ren stadskörning, till och från jobbet (14km enkel väg) och en resa på 15 mil så det får väl gå in under blandad körning tycker jag. Motorvärmare används där det är möjligt. Ren långkörning är mitt lägsta beräknade snitt 0.48. Farthållaren och skyltad hastighet, mest 90km/h. Gasar ganska friskt för det mesta och ända gången jag legat över 0.75 på datorn var med husvagn på 1600kg och 5 pers i bilen med tung högerfot = 0.98... Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Körde du bilen från kallstart? Dieseln tar betydligt längre tid på sig att komma upp i rätt temp. Håll inne knappen för nollstälning av tripp mätaren. efter några sek kommer det fram nr 01. Klicka fram dig till test19. Där kommer det skifta från on och off, när off dyker upp tryk fram till nr7. Där kommer du se tempen. Mellan 85-89 är den där det ska ligga på. Allt under tyder på kass termostat. Det finns nog 2st på din. Dom kan påverka bränsletörsten. Min låg på 1l vid körning nu ligger den på runt 0,7. Långresa på över 80 mil kom jag ner under 0,6!!!!! helt otroligt tyckte jag eftersom den har awd och automat! MvH Bmw 4-ever |
|
| Ja det verkar lite skumt faktiskt. Tempmätaren står på "kl12" så den är att utesluta. Funderade lite på turbon. På bensinbilar har ju förbrukningen en tendens till att öka när turbon börjar bli dålig.. Finns ju även lamdasonder som kan paja och leda till ökad bränsleåtgång. Men som sagt alla pratar om hyffsade siffror när det gäller förbrukning, men jag har inte kommit i närheten av dom än. Får ta och göra en felsökning på bilen.. Har ju garanti på bilen så det vore ju lägligt att hitta något innan den försvinner.. | |
|
Peter: Blev väldigt nyfiken och var tvungen att gör ett test direkt! Tempen gick upp till 87 grader så det verkar ju klockrent! Knappade vidare och hittade följande: 7.0 = kylvätsketemp 7.1 = Ingen aning, pendlade mellan -010 och -025 i steg på 005 7.2 = Varvtalet på motorn 7.3 = Hastigheten Vad finns det mer för diagnosgrejer att utläsa?? Har du nån länk, eller nån skoj tabell eller liknande? Laddtryck, spänning och strömbelastning, oljetemp osv borde ju gå att finna oxå? Angående soppaförbrukningen tycker jag inte den verkar jättehög. Att den "rusar" till 0.7 beror ju på att du hade relativt kort körsträcka i på avläsningen. Vad får du för snitt på en längre sträcka, säg 15-20 mil kört på ett par dagar? Men jag skulle börja med en felkodsavläsning för att se om nåt skumt finns lagrat. Vad har du för däck på bilen? Lufttryck? Undersökt om luftfiltret är igensatt? Finns många faktorer som spelar in.. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Rickard: har ingen tabell men skulle jätte gärna vilja komma över sådan. För ett tag sedan hittade jag hur mycket ström den laddade. Men det skulle vara skoj och se oljetemp,laddtryck osv. Vid landsväg körning så kommer tempen upp till 89, ibland har jag fått den upp till 90 grader. MvH Bmw 4-ever |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.