|
|
|
|---|---|
|
Verkstan har konstaterat sprucket grenrör på min 535D -06 som gått drygt 12 000mil. Ett nytt kostar drygt 15 000kr plus arbete. Garanti eller försäkring gäller inte. Är det någon som har förslag på en billig lösning? Tacksam för alla förslag. Fabbe. | |
| Usch, fy fan vad tråkigt på en så pass ny bil... Tyvärr ingen lösning åt dig men jag hoppas det ordnar sig. | |
| Det där verkar vara vanligt på dieslarna. Om du söker finns det någon gammal tråd om problemet. | |
| Vad är det utfört i för material ? | |
| Jag gissar på gjutjärn, på sin höjd segjärn. Om det inte är allt för mycket jobb med demontage, montage skulle man kunna prova att svets med lämplig elektrod efter förvärmning. Men se till att packningsytorna är plana efteråt. 15000 för ett grenrör är saftigt, men så brukar det vara. | |
|
Innan du pungar ut 15000:- kan ju någon bilskrot vara intressant att höra med. Går ju att prova svetsa. Men gjutjärn har väl som egenskap att vara svår svetsat.. |
|
|
Hej! Ja - usch och Fy - inget roligt! Men en duktig "svetsguru" kan göra underverk även med gjutjärn - problemet är ju att man får lägga en massa jobb (demont, svets, planing & montering) på ngt. som ändå är lite av en chansning. Skruvar man själv och "svetsoperationen" inte kostar "stor peng" kan det ju vara ett alternativ. Mvh/Saij |
|
|
Tråkigt att höra detta. har svetsat ett flertal grenrör på mitt jobb (tigsvetsat). Ser inga problem med detta.Leta upp en bra svetsfirma (det finns fler än man tror) och skruva bort det själv,alternativt lämna till en verkstad du litar på som bara skruvar bort grenröret och tillbaka när du fått det svetsat. Grejjen är att det är gjutgods och måste då värma hela röret för att det ska hålla i längden inan man svetsar. Mvh Jonas B. |
|
|
Glömde: du ska nog göra detta omgående då hela röret slår sig då de varma gaserna går ut på fel ställe och kan även bränna upp andra detaljer.... Mvh Jonas B. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.