|
|
|
|---|---|
|
För någon vecka sedan så började de. Vid 1800-2000 varv så när jag gasar i 3an, 4an o 5ans växel så kommer det ett metalliskt rasset från typ "undersidan" av bilen. När jag tog med en kompis så sa han att det vibrerar till i golvet när rasslet hörs och då satt han på passagerarsidan. Och detta händer endast när motorn börjar bli varm d.v.s när den börjar nå mitten av värmemätaren. Har hissat upp bilen och kännt efter om det var avgasröret som var löst men det satt åt bra och försökte banka lite lätt på värmeplåtarna runt om vid avgasröret men det fortsätter låta ändån. Ingen som har någon ide om vad det skulle kunna vara ? Bilen har precis servats med alla oljor och filter och den har gått 10500mil. | |
|
Nu är det svårt att förstå riktigt när man varken har bil eller ljud framför sig. Men följer ljudet med varvtalen om du förstår vad jag menar? Typ 2000 varv IIHHH 4000 varv IIIIIIHHHHHH. :) Eller följer det hjulen hur snabbt de snurrar? Farsans började låta för ett tag sedan (07:a som gått 14000 mil) och hans ljud följde med hjulen så att säga. Hördes inget när man låg på marken och han körde runt, runt en. Har idag fått besked på att det är bakaxeln. Vad som skett vet jag inte och vad verkstaden ska göra kan jag inte svara på nu heller eftersom allt fortfarande är ihop monterat. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
För vid vissa hastigheter och motorbromsning så vibrerade det i golvet. Inte varje gång heller och det är det som var mysko. Tycker ju att är det kasst så är det och borde låta/vibrera hela tiden. Det är mest ett tips om du inte finner felet. Om du ska lämna in den för felsökning innan något havererar och det blir ännu dyrare. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
| kan vara så simpelt som en lös flamplåt :) | |
| Är endsat vid 2000 varv och är nästan 100 på att det följer motorn. Och detta låter alltid när motorn är varm och endsat vid gaspådrag. mj_mj_mj_mj var ligger den flamplåten? :) svårt att komma åt ? | |
|
Lika på frugans 320i-01 ( e46) och har varit så sedan 3år tillbaka. Staget för avgassystemet fram var avrostat och byttes ut,men problemet kvarstår. Har kolla alla sk flamplåtar som sitter som de skall. Skiten är kvar,dvs plåtljudet mellan 1800-2200 varv. Jä...la konservburk :( |
|
| Exakt samma sak har jag gjort... jävla sk*t | |
|
(Gammal tråd, jag vet) Jag har samma ljud. Var till verkstan där de hissade upp den och fann att värmeskölden som sitter ovanför det första röret efter kattarna var väldigt lös och om man slog på den så skramlade det mot chassit och rören. Killen bankade på alla ljuddämpare osv och kände på hur systemet hänger i övrigt. Nu har jag själv precis varit iväg till macken och lyft bilen. Drog fast värmeskölden med självborrande skruv. Nu sitter den fast överallt. Åker därifrån och tänker. NU är det löst! Första segdragning upp för en backe runt 2000rpm BRRRRRRRRRR-RRR-RRR-ÖÖÖÖT.... Ljudet försvinner direkt när man släpper gasen. GAH! Så jävla drygt. Låter ju som en tröska. Ett väldigt plåtigt vibrerande ljud som sjunger i hela kupén. Hilfe. =( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.