AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.289

Automatisk baklucka på touringen där motorn dör

Sm
26
Smyge
E39 525 Touring
Min Automatisk baklucka till min e39 touringen har börjat klydda. Den fungerade kanon till för ca 3 vecker sen när min svärfar skulle leka med larmdosan och öppna och stängde min baklucka och hävde en öppning så att den stängdes i stället efter ha öppnat sig fullt ut. Sen dess öppnar bara luckan sig 15 cm och sen får jag trycka en gång till på knappen så öppnar den sig 15 cm till och efter 6-7 knapptryck så är den i max läge. Att stänga är inga problem utan då funkar den precis som för. Har bytat olja så det är inte det som är felet utan det verkar vara motorn som stänger av sig efter den har öppnat sig 15 cm.
Är det någon som har en idé om vad det kan vara så hade jag varit tacksam!

Mvh

Smyge
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Låter som en inställning som förlorats bara?

Men jag skulle se till att svärfar lär sig en läxa...

Mvh
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Bara en stilla undran... Vad betyder "klydda" på svenska? :-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
klydda
Innehåll [göm]
1 Svenska
1.1 Verb
1.1.1 Besläktade ord
1.1.2 Synonymer
Svenska [redigera]

Verb [redigera]
Böjningar av klydda Aktiv Passiv
Infinitiv klydda klyddas
Presens klyddar klyddas
Preteritum klyddade klyddades
Supinum klyddat klyddats
Imperativ klydda –
Particip
Presens klyddande, klyddandes
Perfekt klyddad
klydda
(skånska) krångla (till något), göra något onödigt komplicerat; även om saker som inte fungerar som man vill
Varför ska du klydda till det?
Nu klyddar datorn igen.
Besläktade ord [redigera]
klydd
klyddig
klyddigt
Synonymer [redigera]
krångla
strula

Varsågod

Ha deT
Sm
26
Smyge
E39 525 Touring
Hej o tack för svaret. Tycker med att det låter som en inställning men BMW vill byta hela motorn. För där dom vet inga inställningar eller drivrutiner som man man kan ändra. Men motorn fungera men det är något som säger till den att stanna efter 15 cm öppning och man undrar ju vad det kan vara för något. Man blir ju galen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Börja med att kolla oljenivån i hydraliken, sedan är det väl så att det finns ett överbelastningsskydd på motorn om jag inte minns fel som ska ta en viss tid på sig att återställas.
Det var väl ingen som tänkte på din svärfar när dom konstruerade baklucke öppningen som så många andra kosntruktioner som inte tål "klydd" eller vad du kallar det.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bagagelucksmodul

Automatisk öppning och stängning av bagageluckan
Funktion
Bagagelucksmodulen och grundmodulen styr den automatiska öppningen och stängningen av bagageluckan.

Bagageluckan öppnas och stängs via ett hydraulsystem, bestående av en hydraulpump och två hydraulcylindrar. Styrningen av hydrauliken sker via bagagelucksmodulen.

Dessutom finns det för hydrauliken på bagageluckan en Softclose-automatik (som standardutrustning för E38) och en elektrisk bagagelucksupplåsning (som standardutrustning för E39) monterade. Styrningen av dessa komponenter sker genom grundmodulen till ZKE III.

Grundmodulen och bagagelucksmodulen är via K-bussen förbundna med varandra.

Procedur när bagageluckan öppnas:

•Manöverknappen trycks.

•ZKE III-grundmodulen får kommandot att öppna bagageluckan. Den aktiverar drivningen för Softclose-automatiken och drivningen för bagagelucksupplåsningen. Bagageluckans vridlåskol öppnas och låskilen vrids uppåt.

•Bagageluckskontakten signalerar till grundmodulen att luckan är öppen. Denna signal vidarebefordras via K-bussen till bagagelucksmodulen.

•Bagagelucksmodulen förser hydraulventilen och hydraulpumpen med ström. Bagageluckan öppnas via hydraulcylindrarna.

•Via en lutningskontakt i bagageluckan känner bagagelucksmodulen av att bagageluckan är helt öppen och kopplar ifrån hydraulpumpen efter en eftergångstid på ca 1 sekund.

Procedur vid stängning av bagageluckan

•Manöverknappen trycks.

•Bagagelucksmodulen förser hydraulventilen och hydraulpumpen med ström. Bagageluckan stängs via hydraulcylindrarna.

•När bagageluckan är stängd signalerar bagageluckskontakten "Bagageluckan stängd" till grundmodulen för ZKE III. Via K-bussen vidarebefordras signalen till bagagelucksmodulen. Hydraulpumpen kopplas ifrån.

•Grundmodulen aktiverar drivningen för Softclose-automatiken. Bagageluckans låskil vrids nedåt, varigenom bagageluckan dras till.

Manöverknapp
Manövreringen av bagagelucksöppningen/-stängningen kan ske över tre knappar.

•Manöverknapp för bagageluckans låscylinder
Genom att trycka på låscylindern i bagageluckan kan man öppna och stänga bagageluckan.
Knappen är ansluten till såväl bagagelucksmodulen som till ZKE IIIs grundmodul.

•Manöverknapp på bagageluckans insida
Genom att trycka på knappen, kan man öppna och stänga bagageluckan.
Knappen är enbart ansluten till bagagelucksmodulen. En stängd bagagelucka kan inte öppnas via knappen, eftersom knappens signal inte leds vidare till ZKE IIIs grundmodul och därmed låses vridlåskolven inte upp.

•Manöverknapp i fordonets kupé
Genom att trycka på knappen (monteringsplats i A-stolpen på vänster framsida) kan bagageluckan låsas upp och öppnas. Bagageluckan kan inte stängas.
Knappen är enbart ansluten till ZKE IIIs grundmodul. Denna signal vidarebefordras via K-bussen till bagagelucksmodulen.

Alla manöverknappar bryter jorden.

Trycker man bara lätt på knapparna, så öppnas bagageluckan helt och hållet (vid alla knappar) eller stängs (enbart vid knapparna i bagageluckan).

Är luckan i rörelse, så stoppas den när man trycker på knappen igen.

Fjärrkontroll.
Bagageluckan kan även öppnas och stängas via fjärrkontrollen.

En lätt tryckning på nyckelknappen med bagageluckssymbolen aktiverar funktionen att öppna bagageluckan. Är luckan i rörelse, så stoppas den när man trycker på knappen igen.

För att stänga bagageluckan måste knappen på radionyckeln hållas intryckt en stund.

Lutningsbrytare
För att identifiera dess läge sitter en lutningskontakt i bagageluckan. Kontakten är aktiv, när bagageluckan har nått övre anslaget (bagagelucka öppen). Bagagelucksmodulen kopplar då ifrån hydraulpumpen, efter en eftergångstid på 1 sekund.

Hydraulsystem
Komponenter
Hydraulsystemet består av följande komponenter:

•Hydraulikenhet
Innehåller hydraulpumpen och tryckbegränsningsventilerna

•Hydraulledningar
Förbindelser mellan hydraulenhet och hydraulcylinder

•Hydraulcylinder
Till vänster och höger på bagageluckan

Systemet drivs av ett maximalt tryck med 100 bar.

Hydraulsystemet är underhållsfritt och självluftande.

Anm.

Vid arbeten på hydraulsystemet skall man ovillkorligen följa reparationshandboken.

Hydraulpump
Hydraulpumpen styrs av bagagelucksmodulen i rotationsriktningarna "öppna bagageluckan" och stäng bagageluckan".

Strömtillförseln sker via två, i bagagelucksmodulen monterade relän.

En upprepningsspärr förhindrar att hydraulpumpen överhettas. Pumpen kopplas ifrån för en period av ca 6 minuter, när de inom kort tid har varit i drift längre än två minuter.

Tryckregulatorer
Tryckregulatorerna finns monterade i hydraulenheten och begränsar det maximalt möjliga trycket i hydraulcylindrarna.

För att öppna bagageluckan, är trycket begränsat till max. 100 bar, och för att stänga bagageluckan till max. 60 bar.

Nödfunktion
Vid bortfall av systemet kan bagageluckan öppnas och stängas för hand med obetydlig kraftansträngning.

Dessutom är en nödventil inbyggd i hydraulenheten, som vid bortfall av systemet upprätthåller ett systemtryck på 40 bar och därmed garanterar en dämpning av bagageluckan.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Sm
26
Smyge
E39 525 Touring
Stort tack Hasso du är ju kung på BMW ...
Sm
26
Smyge
E39 525 Touring
Nu fick man sin dom på varför inte min bagagelucka öppnar sig fullt ut. Det är båda gångjärnen som ska bytas för 7200 kr hos BMW. Dock tycker jag det fortfarande är konstigt då jag med hjälp av min nyckel kan öppna luckan fullt ut efter några extra tryck på knappen. Är det ens lönt att kolla med Meconomen om pris uppgifter eller är BMW automatiska bagelucka så unik så man enbart ska låta BMW fixa det? Känns surt som fan att nästan lägga 10000 kr (2300 kr felsök 7200 för rep) för att kunna öppna min bagaelucka. Ge mig gärna lite feedback på vad ni hade gjort. Ha de
mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
Ett vanligt bekymmer brukar väl annars va att gasfjädrarna ger sig. Det problemet har iaf. jag fått med min automatiska lucka. Kanske är vettigt att byta dom samtidigt om du ändå ska byta gångjärnen.
Sm
26
Smyge
E39 525 Touring
Bra millerone det kan man ju kolla med BMW om jag kan få det till ett bra pris när dom ändå håller på. Tycker dock att det är tidigt att behöva göra ett sådant stort ingrepp efter bara 10 år.
Har du provat att tvinga upp luckan till max läget manuellt?
Sm
26
Smyge
E39 525 Touring
Har försökt att tvinga upp luckan men extra handkraft men utan resultat. Man hör att motorn stannar efter 10sek när man öppnar den med nyckel/handtaget och då har luckan kommit upp ca 30-40 cm sen kan man endast öppna den 30 med nyckel om man trycker på handtaget så stängs luckan. Det luktar åt att man får ta smällen men frågan är om man vågar lämna in den till någon annan än bmw och få ner kostnaden 7200 kr då gångjärnen kostar ca 2000 kr och sen resten dvs 5000 är för jobbet. Så frågan är hur komplext detta system är.
Sm
26
Smyge
E39 525 Touring
Har försökt att tvinga upp luckan men extra handkraft men utan resultat. Man hör att motorn stannar efter 10sek när man öppnar den med nyckel/handtaget och då har luckan kommit upp ca 30-40 cm sen kan man endast öppna den 30 med nyckel om man trycker på handtaget så stängs luckan. Det luktar åt att man får ta smällen men frågan är om man vågar lämna in den till någon annan än bmw och få ner kostnaden 7200 kr då gångjärnen kostar ca 2000 kr och sen resten dvs 5000 är för jobbet. Så frågan är hur komplext detta system är.
Någon som vet om det är skadligt för hydrauliken eller elektroniken att med handkraft stänga en eldriven baklucka? Hade en passagerare som inte begrep bättre ...
Ji
5
Jig
X320d -11
Fråga till "Hasso" som verkar ytterst kunnig på BMW. Har en x3 2011 där bakluckan inte vill stänga utan studsar som tillbaka just innan den ska stänga och stannar så ca 5 cm öppen. Fungerar ibland men ofta strul ofta om den står i motlut. Du skrev något om en lutningskontakt, Var sitter den? Kan det va den som spökar, eller?

Jig
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.