AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.891

Köpråd 320d Touring 06-07

Tjena alla bmw fanatiker

Efter att ha varit i audi-träsket ett bra tag nu så är man redo för något nytt.
Går nu i tankarna på att införskaffa mig min första bmw, och smaken har fallit för 320d touring årsmodell mellan 06-07.. (e91 tror ja det är?)
Men känner att jag skulle behöva lite mer kött på benen så att säga..

Är det några speciella saker man ska kika efter? Några vanligt förekommande fel eller brister? Hur är 320d motorn jämfört med de större?

vad skiljer e90, e91 osv åt? Gjordes de paralellt eller är det facelift version?
Ursäkta frågan men som sagt, ny inom bmw..

Tack på förhand. :)
Erik
Verdi
Motorn är uppgraderad från och med 2008. Karossen fick en facelift till 2009 års modell.

Ju nyare desto bättre alltså.

E90 är sedanmodellen. E91 är kombin. E92 är kupén och E93 är cabben.
Köp en 2008 eller senare är mitt tips. Bättre motor, billigare skatt och lägre förbrukning. Välj gärna en bil med komfortpaket, sportstolar och xenon. Detta ger en vettig minimi-nivå med utrustning. Bilar utan dessa options är mer svårsålda.
Glömde säga att 177hk och 350nm i 320d räcker och blir över för de flesta. Prestandamässigt ligger den i samma kategori som A4 2.0TDI 170hk. Har kört en del A4 och BMWn drar något mindre och upplevs som mer varvvillig, dock går Audin mjukare.

Har du större ambitiomer finns 325d, en sexcylindrig pjäs med mycket trevlig karaktär. Drar lite mer än fyran och kostar mer i skatt, försäkring och service. Om du tycker det är värt att gå upp dit kan bara du själv avgöra.
Tackar för de välinformerade och snabba svaren!

Dock känns det som att en bil från 08 och framåt ligger lite över min budget..
Självklart trevligare och bättre med en såpass nybil som möjligt, men som sagt. Lite över budgeten just nu..

Inga speciella fel på 320d då?
Bm
61
Bmw (Blatte_Med_Wax)
320D Touring -06 M-Paket
Tjena illozionz.
jag kör en Bmw 320D E91 årsmodell 2006, med automat låda. 163hk org....
jag kan säga att jag är jävligt nöjd, det ända nackdelen var för lite hästar men det har ju man löst med Chip.

Skatten kostar mig nu efter 1 januari ca 4600kr.
Jag kan hålla med Kristofer att du väljer med komfortpaket, osv.

Själv har jag M-Paket.

Lycka till med ditt Köp.

MVH KESKIN
hallgren
illozionz: hur mycket har du tänkt att lägga ut?
Hade väll tänkt runt en max 170, finns dock inte många ute på blocket för det priset. Åtminstone inte som man kan tänka sig..

kanske bör sattsa på en e46 istället..?
Visa användare
126
Blomster
318d Touring E91 -11

Svårt att svara på om det är bättre men ibland kan det vara bra att kanske gå tillbaka ett steg. Ev satsa på bland de sista E46 för att slippa ev barnsjukdomar som fanns på de första E9X.

Jag har tidigare kört E46 och var mycket nöjd men E9X känns självklart mycket modernare... I ditt fall får du nog lyssna på plånboken men ibland kan det vara mer värt att lägga lite mer än väntat just för att köpa sig fri från problem. Utrymmesmässigt är E91an jag har nu är något större men inte mycket.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.