AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.035

hur fixar jag värmen i kupén?

jo
5
joockel
525i 95
Hejsan, jag har en 525i - 95 E34

En dag va jag ute och sladda lite, sen helt plötsligt såg jag att bilen var väldigt mycket i temp. jag stängde av bilen direkt och det kokade i expansionskärlet, efter fylt på mer kylarvätska (Hade ganka lite kylarvätska innan den började koka) körde jag en sväng och märkte att det inte kom någon värme i kupen + att tempen fortfarande gick upp. Efter detta byte jag termostat och tog en provtur, bilen gick inte upp i temp längre men fortfarande ingen värme i kupén sedan kom jag tillbaka till garaget och öppnade huven och märkte att termostathuset hade sprukit (Läste efter att det brukar spricka efter termostatbyte). Dum nog forstatte jag köra eftersom tempen inte gick upp så tänkte jag att det inte va så större fara ändå. Hade extra koll på tempen efetrersom jag va rädd att det skulle gå upp igen. Det tog ett ögonblink så såg jag att temp va uppe igen och jag hade tur att jag precis kom hem och stägende av bilen direkt, efter några timmar såg jag att det inte va någon kylarvätska i expansionkärlet över huvudtaget, tycker det är väldigt konstigt att att kylarvätsa va bortfa eftersom det inte va så stor läcka i termostathuset för det pyste ut vatten liksom.

Nu till min fråga. Vad är det för fel? har toppen/topplockspackningen pajjat? Om inte, vad gör jag?!?
Funkar det att lufta kylsystemet, Hur gör jag det?
När jag byter termostathuset och om det fortfarande inte är någon värme i kupén
vad är då fel.

Ps: Oljestickan ser bra ut, ser inte ut att ha kommit vatten där.

Snälla hjälp! skulle uppskattas jätte mycket.
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Börja med och byta termostathuset sen är det bara och luft uta helvete :)

M50 kan va lite klurigt o lufta.... Ställ gärna bilen i lite motlut, fyll på vätska, starta bilen, öppna luftskruven och låt bilen stå på tomgång med full värme på i kupèn och fyll på vätska efter behov.

När de slutar komma luft är de bara och skruva på lock och till med skruven, (akta så du inte drar gängpaj bara då de bara är plast.

Håll koll på tempmätarn under hela proceduren, när du är klar så märker du ganska fort om du har lyckats, vill säga tempen håller sig på normal nivå.

jo
5
joockel
525i 95
Okej!! Tack så mycket ska testa detta. Men är det meningen att om jag luftar kylsystemet så ska det komma värme igen i kup'en?
MVH
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Jo det är meningen :) Kolla föresten så inte vattenpumpen gått sönder. Vet inte hur de är med m50 men tidiga m52 har pump med plastimpeller som lätt går sönder...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.