|
|
|
|---|---|
|
tjena! Skinnet runt airbagen på passagerarsidan har torkat o lossnat på min z:a. Min fråga till er är om man ska ta bort hela panelen med airbag för att sedan blöta ner skinnet o vika ner de igen? Är de någon som varit med om samma problem? tacksam för svar! | |
|
Tändstift: Det finns en annan tråd där man tog upp liknande släpp på instrumentpanelet, men jag har inte läst att det löste sig. I det fallet var det också en utmaning att komma åt då släppet låg nära vindrutan. Det som man pratade om att eventuellt ta hjälp av någon som är duktig på skin, sadelmakare tex. Mvh/Rolle Ps lägg upp några kort om du har möjlighet |
|
|
Oj, jag skulle vara lite försiktig just kring airbags - fast du kanske är van? Själv behövde jag typ nya kalsonger efter att ha skruvat bort en airbag-ratt :) mvh Anders |
|
|
Så länge man kopplar bort batteriet och väntar i minst 15 min så ska det inte vara några risker vad jag känner till att skruva kring airbag. Har gjort det i ratten och i dörrsidan. Men försiktig ska man vara, man vill inte ha en kyss av en airbag Mvh/Rolle |
|
|
Exakt, duktig kraft när de smäller :-) Arbetsställningen när jag hängde över ratten för att lossa skruvarna på baksidan kändes "sådär" milt sagt... :-P mvh Anders |
|
|
hej på er! som sagt jag e ju inte van att arbeta vid airbags o sådant :) Men de va ju bra de du sa där rollebolle att koppla bort batteriet. för de hade jag nog inte tänkt på, och en kyss vill man ju inte ha:D Jag får inga riktigt bra bilder men ska försöka igen med en extra lampa som lysser på de. lägger ut bilder på de direkt när jag fått någon bra bild. De bästa skulle va om jag rullar ut bilen i solljus men de e ju snö/salt på vägen:S //mvh Jonas |
|
|
jag förstår på din beskrivning hur det ser ut, om skinnet lossnat i skarven mot airbagsplattan så måste du ta bort airbagslocket, därefter kan jag tänka mig om du lossar skinnet ett stycke ut från "airbagshålet" och som du skriver blöta eller fukta skinnet så det blir mjukt och följbart, därefter när du "töjt" ut skinnet tillräckligt kan du vika under det och fästa det med kontaktlim. Problemet är väl att skinnet är tillskuret i snålaste laget och töja ut det efter flera heta somrar som gjort att skinnet krympt och smidigheten har försämrats kan nog vara rätt svårt. Då skinnet fuktas och torkar blir det gärna stelt, och fuktigt bör det nog vara för att få skinnet smidigt. Ett annat problem som jag ser det är att kontaktlim inte är vattenbaserat och då hugger det inte när du viker skinnet om kanten, för ett kontaktlim som hugger direkt och håller skinnet på plats är en förutsättning för att det ska hålla. Börja med att skaffa lämpligt kontaktlim och prova dig fram på några skinnbitar så du lärt dig tekniken då först kan du försöka runt airbagsplattan. Det är inte något lätt problem och en sadelmakare kanske inte gör annorlunda, har bara försökt redogöra för vilken väg man möjligen kan gå. mvh Uffe/bildock |
|
|
När jag läser ditt inlägg bildock så kan jag läsa att du förstår va jag menar. De jag förstår också e att de sparar ju in på allt så skinnet efter flera års solljus har säkert krymt/torkat ihop och blivit mindre. Jag får tacka så mycket för din redogörelse hur man kan göra! säkert ingen lätt uppgift, men de får ju ta den tid de tar helt enkelt. De e ju ett litet tag till innan man ställer på den :D mvh jonas |
|
|
Hej igen tändstift jag har funderat lite mer på problemet, och visst det är klart som du skriver att det får ta den tid det tar, jag kanske inte poängterade tillräckligt, att om skinnet är fuktigt då du limmar så behövs ett kontaktlim som "hugger" på fuktigt underlag, och jag har inte hittat något sådant. Jag skulle nog försöka ändå att sträcka skinnet och vika det runt kanten i fuktigt tillstånd men inte limma omedelbart utan vara uppmärksam på om du fortfarande har så mycket skinn under kanten så att det inte krymper igen och därefter öppnar upp lite på ovansidan och limmar där och runt kanten, alltså då i torrt tillstånd jag tror det skulle kunna vara lättare mvh Uffe/bildock |
|
|
Mitt tips är att skaffa ett par svetstänger, sådana som har en bred platt käft, dom kostar inte så mycket på typ Biltema. Blöt skinnet ordäntligt och sträck det så mycket det går utan att det spricker. Där klämmer du fast det med svetstängerna, och låter det torka helt. Därefter limmar du det torra utspända skinnet med kontaktlim. Lycka till!! Hasse Z4 |
|
|
Hasse Z3 det var precis det där förslgaget jag hade om tängerna som jag sett någonstans men inte visste var och du förklarade i ett tidigare inlägg i forumet, kanske för 1-2 år tillbaka. Då vi aldrig fick veta resultatet av det förslaget ville jag inte föreslå det, men skulle tro att det kan funka alldeles utmärkt mvh Uffe/bildock |
|
|
Nu är jag knappast någon expert på skinn, men jag undrar om det inte också spelar roll vad man blöder ner skinnet med. Vatten brukar ha en "torrkande" effekt i efterhand. Kan det vara så att det är värt att blöta/mjuka upp skinnet med något mjukrörande?! Mvh/Rolle |
|
|
Rollebolle det har jag också tänkt på och även skrivit i tidigare inlägg att skinn brukar bli stelt efter att varit blött. Att blöta ner skinnet med något annat mjukgörande medel vore nog bra men vad? som lirar ihop med ett kontaktlim. Mjukgörande medel brukar kännas lite feta och det är ju rena motsatsen som krävs för att kontaktlimmet ska hugga. Att hitta rätta mjukgörare kontra ett kontaktlim som passar kanske är större svårighet än att utföra jobbet mvh Uffe/bildock |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.