AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.500

320D -08 - Trögt att få i växlarna

Hej!

Jag har en 320D -08 som är ganska trögväxlad ibland. Mestadels förekommer problemet på 1:an, dock kan de övriga också vara tröga emellanåt.

Vad kan det vara?

Den har rullat 11k mil.
Ni
213
Nisse977
550i -07 M-Sport
130i -07 M-sport

327i -87 Turbo,
673hk 900Nm
Om man kör och ofta drar i 1an när man fortfarande ha bra fart så sliter man rätt på synkringarna till 1ans växel i lådan... (det ska man alltså inte göra och gör man det så är mellangas att föredra för att matcha varvet)

Upplever du även detta när du står still och ska lägga i 1an?

__
Nils Ljung
Kan hända att den är lite svår att få i ibland om bilen står still, dock värst under färd.
Ni
213
Nisse977
550i -07 M-Sport
130i -07 M-sport

327i -87 Turbo,
673hk 900Nm
När synkringarna är friska så går det att lägga i ettan lite lättare även när bilen rullar i bra fart framåt, men har de blivit slitna så är det svårare.

Ja, då ställer jag frågan igen om du brukar lägga i 1an medan du fortfarande har hyfsad fart?

Ett exempel är om du åker runt i stan, säg 40-50km/h och du ser en korsning längre fram där du vet att du måste stanna. Trycker du då ner kopplingen och lägger i 1an direkt när du fortfarande har en fart på tex 40km/h så kommer du med tiden tyvärr garanterat sabotera synkringarna.

Jag lägger aldrig i ettan för än jag har en riktigt låg fart, säg max 5-10km/h och mestadels lägger jag inte i den alls för än jag står nästan eller helt stilla. Tycker motorn ofta klarar sig bra på 2an även i riktigt låga farter.

Synkringarnas uppgift är att få upp eller ner farten på det kugghjul som skall slås ihop med den växel du väljer, bara för att matcha kugghjulens varvtal. Normalt sett skiljer det inte jättemycket i kugghjulens rotationshastighet så synkringarna klarar att "slira" upp eller ned kugghjulets hastighet utan att slitas så mycket. Men har du då en jättestor skillnad i varvtal så måste synkringen "slira" mycket mer för att få ned eller upp varvtalet på det tillslutande kugghjulet. Det är i just det fallet som den slits kraftigt.

Ytterligare ett exempel på det var en kompis som tävlade i dragrace med en gammal bil. Eftersom han växlade så snabbt (slog i växlarna) för att få bra tider så höll växellådans synkringar bara en säsong... När han tömde ut oljan ut växellådan så var det en massa spån från synkringarna i oljan. Det såg ut som guldglitter kan man enkelt förklara dess utseende.

Byter du olja på din låda kan du ju se om det är sånt "glitter" i den ;)

__
Nils Ljung
Jag kan nog lägga i växlarna i hyffsad fart, ja. Dock har jag ägt bilen i mindre än en månad så det är nog inte jag som orsakat problemet.

Kan detta fenomen orsaka att även de övriga växlarna blir något tröga?

Vad kan det kosta att åtgärda problemet tippar du på?
Ni
213
Nisse977
550i -07 M-Sport
130i -07 M-sport

327i -87 Turbo,
673hk 900Nm
Att det kan kännas lite trögt att växla innan oljan blir varm i en del BMW-bilar är kanske ingen nyhet, men när det gäller din bil så låter det på dig som det är värre än så. Kanske har föregående ägare varit riktigt elak mot växellådan? Kör man och sliter i växlarna som min tävlande kompis gjorde så vet du resultatet av det..

Kan tyvärr inte hjälpa dig med vad det kostar om man lämnar in? Lämpligast är väl att fråga BMW. Vill du skruva själv kan du säkert köpa en låda för hyfsade pengar från en skrotad 320d och andra modeller med samma växellåda :)

__
Nils Ljung
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.